Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,915   Posts: 1,556,313   Online: 925

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 31

Shooter
    35mm
    Q.G.,

Uiteraard kan dat, maar bedoel gewoon te zeggen dat het spoelen niet op een minuutje meer of minder aan komt.

Ik heb deze methode altijd gehanteerd, en altijd weer naar volle tevredenheid. Ik denk ook, dat het is wat je geleerd hebt of wat je zelf het prettigste vindt werken.

Nog wel een opmerking over spoelen met stromend water: Doe dit met een langzame straal!

Benny

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Canon Benny View Post
    Hoi,

Ik gebruik juist wel stromend water om te spoelen.

Ik zet mijn tank in de gootsteen, doe de slang tot onderin de tank, laat de kraan lopen en spoel 10 a 15 minuten; eerder 15 minuten. Je kunt niet te lang spoelen...

Deze manier bevalt mij nog het beste qua spoeling.

Benny
    Ik volg ook deze methode, met dit verschil dat ik de films slechts enkele minuten spoel. Dat kan omdat ik een alkalische fixeer gebruik. En die paar minuten maakt voor de combiketel niets uit.

Jed

Shooter
    35mm

spoelen van film

Hallo

In het engelse deel is een test van de verschillende manieren van
    spoelen. Doe er je voordeel mee.
    De ilford methode komt er goed uit.

Deze methode heb ik jaren gebruikt.

Om kalk en andere vlekken te voorkomen baad ik de film na het spoelen
    in gedemineraliseerd water.
    Aan het gedemineraliseerde water heb ik een minimale hoeveelheid wetta toegevoegd dan loopt het water er beter af.
    Veel wetta geeft een vettige film dit trekt juist stof aan.

Een natte film moet je beetpakken met huishoud handschoenen aan !!
    Ophangen in een stofvrije omgeving en niets meer aan doen !!

Kroon

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ik gebruik ook lopend water , maar dan wel ontkalkt water , omdat ik een ontkalker heb staan op de binnenkomente leiding en zo heel zacht water gebruik.
    Als ik de fixeer uit de dank giet laat ik er lopend water inlopen via een temostatiche
    kraan op 20° , laat de tank twee maal vol lopen om ze direkt uit te gieten.
    Vul ze dan terug , doe de afschermkap uit de dank en neem het spoel in het midden vast met twee vingers en duw het spoel op en neer in de tank tewijl ik het water laat lopen.
    Na deze handeling giet ik de tank leeg en vul ze terug zo dat het spoel terug onder staat en doe er een paar druppels agepon bij haal het spoel een paar keer op en neer zodat de agepon goed gemengt is met het water , laat de film dan nog gedurende 1 min in de tank en hang hem dan te drogen , zonder af te zemen.
    Doe dit al zeker 20jaar en heb nog nooit last gehad met droog vlekken of dergelijke en mijn eerste negatiefen ooit ontwikkeld zijn nog altijd bruikbaar.
    Ludo

chrismoret's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Dank jullie wel voor alle input. Een goede thermostaat kraan is geen weggegooid geld, als ik velen van jullie goed begrijpt.
    Tot die tijd ga ik maar de 5/6x vullen met gereed staand water volgen.
    ....took the red pill, and just buckled up....

Chris

flickr&blog

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by chrismoret View Post
    Dank jullie wel voor alle input. Een goede thermostaat kraan is geen weggegooid geld, als ik velen van jullie goed begrijpt.
    Hoezo, "tot die tijd"?
    Dat is een methode die perfect werkt. Zonder gedoe met (dure) thermostaat kranen en warm water delende huisgenoten. Die veel minder water verbruikt. Alleen maar voordelen.
    Dus gewoon nu aan beginnen, en dan altijd zo blijven doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by chrismoret View Post
    De 5/6x vullen methode is zo i zo de beste. En waarom dan het milieu extra belasten en meer geld uitgeven voor iets wat minder goed is ?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De 5/6x vullen methode is zo i zo de beste. En waarom dan het milieu extra belasten en meer geld uitgeven voor iets wat minder goed is ?
    Mee eens. Maar dan wel i.c.m. een thermostaat kraan, die het water direct goed op temperatuur heeft, anders gaat t toch weer ten koste van het milieu...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Mee eens. Maar dan wel i.c.m. een thermostaat kraan, die het water direct goed op temperatuur heeft, anders gaat t toch weer ten koste van het milieu...
    Zou een 5 liter kan of een emmer waar je in een keer al het spoelwater in doet niet ook voldoen ? In plaats van een thermostaat kraan.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Zou een 5 liter kan of een emmer waar je in een keer al het spoelwater in doet niet ook voldoen ? In plaats van een thermostaat kraan.
    Jazeker.

Maar ik denk dat Jaap bedoeld dat je het water in die kan of emmer ook op een of andere manier op de juiste temperatuur moet krijgen, en met een gewone mengkraan ben je dan even bezig = loopt er mogelijk het nodige water onverbruikt weg voordat je de juiste temperatuur te pakken hebt.

Is maar zeer beperkt. Emmer vullen met koud water, en dan langzaam wat heet water toevoegen totdat je er bent.
    Maar ja, voordat dat heet water uit de kraan komt loopt eerst het afgekoelde water uit de leiding tussen kraan en boiler/geiser weg.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin