Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,766   Posts: 1,484,125   Online: 940

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 31

Shooter
    4x5 Format
    Misschien ben ik wel te simpel. Ik vulde een 5 liter maatkan tot 4,5 liter met koud wate. Stak er een thermometer in. Deed de warme kraan open totdat ik 20 graden had. Meestal was de kan dan ook vol.

Shooter
    4x5 Format
    De grootste winst in het wasproces behaal je door niet langer te wassen dan nodig is. Het doel van het wassen is de thiosulfaat resten te verwijderen. Een (commerciel verkrijgbare) test op thiosulfaat laat zien wanneer het doel bereikt is. Deze test is bij films belangrijk; bij papier is het nog belangrijker. Met behulp van deze test kun je vaststellen welk proces in je eigen situatie het best is.
    Kodak heeft een test voor hypo (HT-2) in de handel gebracht; voor de degeen die het zelf willen maken:
    Water 750 ml
    azijnzuur 28% 125 ml
    zilvernitraat kristal 7 g
    water aanvullen tot 1 liter

Bedenk wel: deze test doe je voor films eenmaal, dan weet je hoe lang je moet spoelen in jouw situatie. Voor papier zal de test per papiersoort gedaan moeten worden.
    Een andere winst kun je behalen door te maken dat de thiosulfaat er makkelijker uit kan. Voorbeelden zijn een alkalische fixeer, een alkalisch sodabad na het fixeren, maar voor het spoelen (speciaal voor papier) en hypo clearing agent.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De grootste winst in het wasproces behaal je door niet langer te wassen dan nodig is. Het doel van het wassen is de thiosulfaat resten te verwijderen. Een (commerciel verkrijgbare) test op thiosulfaat laat zien wanneer het doel bereikt is. Deze test is bij films belangrijk; bij papier is het nog belangrijker. Met behulp van deze test kun je vaststellen welk proces in je eigen situatie het best is.
    Kodak heeft een test voor hypo (HT-2) in de handel gebracht; voor de degeen die het zelf willen maken:
    Water 750 ml
    azijnzuur 28% 125 ml

Bedenk wel: deze test doe je voor films eenmaal, dan weet je hoe lang je moet spoelen in jouw situatie. Voor papier zal de test per papiersoort gedaan moeten worden.
    Een andere winst kun je behalen door te maken dat de thiosulfaat er makkelijker uit kan. Voorbeelden zijn een alkalische fixeer, een alkalisch sodabad na het fixeren, maar voor het spoelen (speciaal voor papier) en hypo clearing agent.

Jed
    Dit is nu weer zo'n niets zeggend antwoord waar de vraagsteller niet verder mee komt. Heb je enig idee wat zilvernitraat kost ? Wat zou die moeten doen met die liter ? Over zijn foto's gooien of zo. Wat is toch het doel van deze diarree van vage bijdragen ?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Dit is nu weer zo'n niets zeggend antwoord waar de vraagsteller niet verder mee komt. Heb je enig idee wat zilvernitraat kost ? Wat zou die moeten doen met die liter ? Over zijn foto's gooien of zo. Wat is toch het doel van deze diarree van vage bijdragen ?
    Ik refereer naar de methoden van de fotografische industrie, hoe je effectief en milieutechnisch te werk moet gaan. Het is niet mijn idee, het is een Kodak, agfa etc idee. Je kunt de commerciele produkten kopen, die hiervoor bedoeld zijn. In dit geval is het een Kodak produkt. Of je kunt het zelf aanmaken voor weinig geld. De formule is voor een liter, maar het is de kodak receptuur en je kunt aanmaken wat je denkt nodig te hebben.
    Aangezien op Apug chemie expliciet wordt genoemd als onderwerp, voel ik mij vrij om over dit onderwerp te discussieren. Chemie is een steunpilaar van de fotografie.
    Op APUG kun je de bijdragen van een persoon uitschakelen. Dat heeft een reden. Maar om te gaan kankeren over iemands bijdragen is slechts een negatieve bijdrage. Het wil nogal eens gebeuren dat een bijdrage wordt gevolgd door een PM. In het bijzonder als detail informatie wordt gevraagd. Of, wanneer iemand informatie vraagt, waarvan hij het niet noodzakelijk vindt om het en publiek te stellen. Zo zou je mij in een PM kunnen vragen naar de prijs van zilvernitraat en waar het is te krijgen, of waar het kodakprodukt is te kopen. En als je geen zin hebt het op te zoeken, hoe de kodaktest verloopt. Gary, de APUG site zie als een site waar informatie op welk niveau uitgewisseld kan worden. Maar laten we het wel plezierig houden. We moeten zorgen dat we noch kritiek geven noch uitlokken.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Informatie is prima. Maar een recept geven van iets zonder aan te geven wat je daarmee wilt doen en zonder dat het een antwoordt op de vraag geeft, is meer anti informatie. Het lijkt er op dat het alleen maar dient om je zelf een status te geven. Iets waar anderen inmiddels ook hun ongenoegen over kenbaar gemaakt hebben. Hou daar gewoon eens mee op. Bovendien werkt het uitermate negatief op de animo om aan de discussies op apug deel te nemen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Informatie is prima. Maar een recept geven van iets zonder aan te geven wat je daarmee wilt doen en zonder dat het een antwoordt op de vraag geeft, is meer anti informatie. Het lijkt er op dat het alleen maar dient om je zelf een status te geven. Iets waar anderen inmiddels ook hun ongenoegen over kenbaar gemaakt hebben. Hou daar gewoon eens mee op. Bovendien werkt het uitermate negatief op de animo om aan de discussies op apug deel te nemen.
    Ik heb geschreven : Kodak heeft een test voor hypo (HT-2) in de handel gebracht; voor de degeen die het zelf willen maken:
    Water 750 ml
    azijnzuur 28% 125 ml

Ik heb gewezen op de commerciele test van Kodak om residu hypo te bepalen. Wat wil je meer. Als extra geef ik de samenstelling. Wat kan ik nog meer geven? Auteursrechtelijk kan ik niet de handleiding van Kodak publiceren. Dat moet je op internet opzoeken. Maar als iemand een PDF van het kodakartikel wil hebben, dan regelen we dat per PM.

Als ik verwijs naar D 76 van Kodak. Dan is het toch niet verboden om de samenstelling te geven. Jouw probleem is dat ik de prijs van zilvernitraat niet had gegeven. Nou, als iemand niet aan zilvernitraat kan komen, ik he een flinke pot voor betreffende test, en hij stuurt maar een PM.

Het verbaasde mij dat bij het spoelen deze informatie niet naar voren is gekomen. Daarom heb ik er op gewezen. Er is trouwens nog veel meer informatie over dit onderwerp gepubliceerd. Maar ik kan moeilijk deze documenten kopieren en op de APUG site zetten. De naam van een commerciel produkt kan ik wel op de APUG site zetten.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zilvernitraat is op zich geen probleem om te bestellen doch alle prijzen van Zilver/Goud en Platinum rijzen de laatste 6 maanden de pan uit. Ruim een verdubbeling (Zilver) in een korte periode. Dus:
    Alle prijzen van films en fotopapier stijgen momenteel 10-15%.

Jed en sommige anderen graven soms vrij diep voor een uitgebreid antwoord. Ik kan me dus best voorstellen dat menige beginners dit niet eens meer kunnen volgen.
    Misschien een reden te meer om eens mee te lopen in een ontwikkel of print sessie. Alleen op deze manier kun je goede overdracht van informatie krijgen.

Groetjes,

Robert

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Maar ik denk dat Jaap bedoeld dat je het water in die kan of emmer ook op een of andere manier op de juiste temperatuur moet krijgen, en met een gewone mengkraan ben je dan even bezig = loopt er mogelijk het nodige water onverbruikt weg voordat je de juiste temperatuur te pakken hebt.
    Dat bedoelde ik en dat doe ik zo. Alleen heb ik een aantal plastic maatcylinders van 1 en 2 liter die ik van tevoren vul uit de thermostaatkraan.

Als ik niet mijn CPP2 gebruik, heb ik een handig hulpmiddeltje gemaakt voor een snelle verwerking. Als ik het water afgiet, doe ik dat in mijn koffiefilter trechter. Dat is een grote plastic houder voor koffiefilters, met een handvat er aan, waar in de onderkant een gat is gemaakt ter grote van de afvoer in de gootsteen. De onderkant van de houder voor filters (hoe heet zo'n ding?) heeft een horizontale plaat die op de bodem van mijn spoelbak staat, op/in de afvoer. Met als gevolg dat je een heel grote trechter hebt, die heel stevig op de bodem staat. Daar kan al het spoelwater in één keer er heel snel door heen. Daardoor is er grotere reproduceerbaarheid in alle handelen, maar het gaat vooral lekker snel zonder morsen en plassen water in mijn spoelbak...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post

Jed en sommige anderen graven soms vrij diep voor een uitgebreid antwoord. Ik kan me dus best voorstellen dat menige beginners dit niet eens meer kunnen volgen.
    Misschien een reden te meer om eens mee te lopen in een ontwikkel of print sessie. Alleen op deze manier kun je goede overdracht van informatie krijgen.

Groetjes,

Robert
    Het verwoorden van technische , chemische en fysische onderwerpen is een vak apart. Grote kranten hebben hiervoor speciaal opgeleide redacteuren. Je kunt het hier ook niet verwachten. Om die reden hecht ik ook aan een directe overdracht van onderwerpen als ontwikkelen, printen etc. In het verleden hebben we een ontwikkelsessie gehad, nu hebben we twee printsessies met contrastbeheersing als onderwerp. In het voorjaar denk ik aan een tocht naar buiten, met als onderwerp, hoe kijk ik naar mijn onderwerp, en hoe leg ik dat op de film vast, waarbij lichtmeting aan de orde komt. Deze sessies lijken mij heel geschikt voor beginners. Bij het persoonlijk contact kun je afstemmen op een gewenst niveau.
    In een groot engelstalig forum (45.000 leden) vind je op elk niveau genoeg geinteresseerden bij schriftelijke communicatie. Nederland is daarvoor te klein,, en in een fotoclub met enkele tientallen leden, kun je het helemaal vergeten.

Jed

Jed

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    ...Daar kan al het spoelwater in één keer er heel snel door heen. Daardoor is er grotere reproduceerbaarheid in alle handelen, maar het gaat vooral lekker snel zonder morsen en plassen water in mijn spoelbak...
    Wat voor een reproduceerbaarheid heeft men nodig bij het lossen van spoelwater?
    Warom mag het spoelwater geen plassen vormen in het spoelbak? Of heb jij het over zo'n reuzachtig foto-bak met weinig of helemaal geen verval?

Wahrscheinlich hab' ich mal wieder ein Brett vor'm Kopf...

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin