Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,523   Online: 1206

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 31
    chrismoret's Avatar
    Shooter
    35mm RF

Spoelen van film

Welke werkwijze hanteren de meeste van jullie bij het spoelen van 35mm of 120rol film?
    Ik sta dan een constant gevecht te leveren met de combi-ketel. En maar proberen om een beetje constante temperatuur te krijgen. En ondertussen verbied mn wederhelft elk gebruik van water totdat de boel gespoeld is.

Wijze woorden en goede raad zijn welkom.
    ....took the red pill, and just buckled up....

Chris

flickr&blog

Shooter
    Medium Format
    Geen stromend water gebruiken.
    Tank een aantal keren vullen met water uit een grote emmer, een aantal keren kiepen, en leeg laten lopen.
    Zo'n 5 a 6x verversen zou moeten volstaan, maar voor de voorzichtigen onder ons mag het ook best wat vaker zijn.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik spoel 3x tank vullen en leeg laten lopen, dan vullen en verversen met een lopend dun waterstraaltje gedurende 20min
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In principe kun je een filmtank van 500ml spoelen met 2 liter water.
    3x verversen, eerste maal 5x kiepen, tweede maal 10x kiepen en derde maal 20x kiepen. Om de diffusie te maximaliseren kun je even wachten alvorens opnieuw te verversen.
    De vierde keer water met een beetje wetting agent. 1 minuut laten staan en je kunt de film ophangen en laten drogen.
    Alternatief 10-15 minuten stromend water of de Jobo cascade welke binnen 5-8 minuten spoelt.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Indien jij met doorlopend water werkt zou jij een thermostaat-mengkraan kunnen gebruiken.

Hier schuild weliswaar het gevaar, afhankelijk van de in het huis gebruikde bepijping en de voorloop temperatuur, dat een groot debiet aan koud water (bv. wc met drukspoeling) niet meer voldoende koud water zou leveren om de temperatuur van het spoel-water op veilig niveau te houden.

Shooter
    4x5 Format
    Op de Ilford site staat het nodige aan goede adviezen. Verder komt de temperatuur van het spoelwater niet heel precies. Belangrijker is om te grote temperatuurswisselingen te voorkomen, maar een paar graden is ook niet zo'n probleem. Zorg wel dat het water warmer is dan een graad of 18 C. Ik zelf gebruik vaak het water dat ik overhoud bij het verdunnen van mijn ontwikkelaar - eerste keer vijf keer kiepen - schoon water en dan nog een keer tien keer kiepen. Vervolgens tank legen en dan nog een paar minuten onder de thermomengkraan. Daarna wat wetting agent en dan hangen en rustig laten drogen.

Shooter
    35mm
    De methode die RobertV aanraadt, gebruik ik ook altijd. Breng van te voren 2 L water op de gewenste temperatuur en je bent binnen 5 min. klaar met spoelen. Ik heb nooit gemerkt, dat mijn negatieven van maximaal 30 jaar oud niet goed gespoeld waren.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    In principe kun je een filmtank van 500ml spoelen met 2 liter water.
    3x verversen, eerste maal 5x kiepen, tweede maal 10x kiepen en derde maal 20x kiepen. Om de diffusie te maximaliseren kun je even wachten alvorens opnieuw te verversen.
    De vierde keer water met een beetje wetting agent. 1 minuut laten staan en je kunt de film ophangen en laten drogen.
    Alternatief 10-15 minuten stromend water of de Jobo cascade welke binnen 5-8 minuten spoelt.
    Dit is ook mijn methode met de volgende aanvulling: na elke kiep cyclus de tank 5 minuten laten staan ipv "even", dus alles bij elkaar ruim 15 minuten nodig om te "spoelen".

Ik gebruik als wetting agent een simpel afwasmiddel (drupje) werkt prima.
    Guus

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    35mm
    Hoi,

Ik gebruik juist wel stromend water om te spoelen.

Ik zet mijn tank in de gootsteen, doe de slang tot onderin de tank, laat de kraan lopen en spoel 10 a 15 minuten; eerder 15 minuten. Je kunt niet te lang spoelen...

Om de 1 minuut haal ik de slang eruit, en giet dan het water af en ga dan weer door met spoelen tot aan de 15 minuten. Na het spoelen een druppeltje (liever iets te weinig dan teveel!) Wetting Agent in de tank, tank vol water laten lopen, de spoel 1x op en neer halen en dan de zwart/wit negatieven ophangen om te drogen.

Deze manier bevalt mij nog het beste qua spoeling.

Benny

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Canon Benny View Post
    Hoi,

Ik gebruik juist wel stromend water om te spoelen.

Ik zet mijn tank in de gootsteen, doe de slang tot onderin de tank, laat de kraan lopen en spoel 10 a 15 minuten; eerder 15 minuten. Je kunt niet te lang spoelen...
    Jawel hoor.
    Als je maar lang genoeg doorgaat riskeer je dat de emulsie los gaat laten.

Maar de oplossing voor het probleem van het gevecht met de combiketel en huisgenoten is natuurlijk niet met stromend water spoelen.
    Is meer dan goed genoeg. En spaart water.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin