Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,941   Posts: 1,557,557   Online: 1128

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Je kunt een grote en een kleine drum niet met elkaar vergelijken. Zo is de 500 ml Paterson anders dan de 1000 ml Paterson. Het verschil zit in de stromingspatronen bij de agitatie. De 1000 ml Paterson geeft gelijkmatig ontwikkelde negatieven; de 500 ml Paterson niet. Dus, zelfs als ik maar een 120 spoel filmpje heb te ontwikkelen, gebruik ik de 1000 ml Paterson.
    De stromingspatronen in een roterende cylinder zijn niet gelijk over de lengterichting van de cylinder als gevolg van de viscositeit van de vloeistof. De rotatie snelheid aan de kanten is lager dan in het midden. De kanten hebben een remmende invloed. Grote drums zullen minder last van het effect hebben dan kleine drums, maar dat is slechts relatief. Bovendien zullen objecten in de roterende cylinder de lokale vloeistofrsnelheden beinvloeden.
    Het effect van ongelijkmatige stromingspatronen is praktisch. Je ziet met de regelmaat klachten over ongelijkmatig ontwikkelde negatieven.

Jed
    De manier waarop je dat schrijft doet denken dat dit altijd en bij iedereen zo zou zijn, maar dan zou er ook een relatie zijn met de manier waarop je kiept, of je de tank vult met spiralen of de klemring gebruikt met slechts een spiraal en of de spiralen film bevatten of niet, etc. etc. Deze factoren noem je in ieder geval niet in je nogal boude manier van formuleren.
    Het strookt bovendien niet met mijn persoonlijke ervaringen: ik moet bij de grote 1.5L tank Paterson tank altijd veel beter opletten met het kiepen dan bij de kleine 600 ml tank om geen onregelmatige ontwikkeling te krijgen. Bij de kleine maakt het allemaal niet zoveel uit, bij de grote moet ik heel rustig kiepen om niet her en der onregelmatige ontwikkeling te krijgen - met name in 120 spoel.
    Verder is het duidelijk dat je niet zo hebt op de rotatieontwikkeling - maar ook hier staan mijn persoonlijke ervaringen haaks op wat jij stelt. Sinds ik met de jobo werk zijn mijn 4x5 negatieven een stuk consistenter dan met de schaalontwikkeling en met de combiplantankjes die ik geprobeerd heb - met geen van deze technieken wist ik consistente resultaten te krijgen - bij de jobo gaat me dat vrij probleemloos af.
    Wat het verschil in stromingssnelheid van de vloeistof tussen centrum en randen bji roratieontwikkeling betreft: ik heb moeite me dat voor te stellen bij een tank die na elke 2 omwentelingen van draairichting verandert en daarbij vermoedelijk enige turbulentie veroorzaakt: aan de randen meer dan in het centrum - en dat zou hetgeen jij beschrijft aardig kunnen compenseren.
    Het zal ongetwijfeld aan mijn manier van werken liggen - maar dat is nu juist het punt. Er is in de fototechniek niet een weg die tot het juiste resultaat leidt en verschillende mensen hebben verschillende ervaringen. De manier waarop jij formuleert laat erg weinig ruimte voor andere ervaringen - en het is heus niet zo dat alleen jij de waarheid in pacht hebt- wat je bijvoorbeeld hierboven stelt is voor mijn gevoel regelrechte kolder, mede gelet op mijn eigen ervaringen.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    De manier waarop je dat schrijft doet denken dat dit altijd en bij iedereen zo zou zijn, maar dan zou er ook een relatie zijn met de manier waarop je kiept, of je de tank vult met spiralen of de klemring gebruikt met slechts een spiraal en of de spiralen film bevatten of niet, etc. etc. Deze factoren noem je in ieder geval niet in je nogal boude manier van formuleren.
    Het strookt bovendien niet met mijn persoonlijke ervaringen: ik moet bij de grote 1.5L tank Paterson tank altijd veel beter opletten met het kiepen dan bij de kleine 600 ml tank om geen onregelmatige ontwikkeling te krijgen. Bij de kleine maakt het allemaal niet zoveel uit, bij de grote moet ik heel rustig kiepen om niet her en der onregelmatige ontwikkeling te krijgen - met name in 120 spoel.
    Verder is het duidelijk dat je niet zo hebt op de rotatieontwikkeling - maar ook hier staan mijn persoonlijke ervaringen haaks op wat jij stelt. Sinds ik met de jobo werk zijn mijn 4x5 negatieven een stuk consistenter dan met de schaalontwikkeling en met de combiplantankjes die ik geprobeerd heb - met geen van deze technieken wist ik consistente resultaten te krijgen - bij de jobo gaat me dat vrij probleemloos af.
    Wat het verschil in stromingssnelheid van de vloeistof tussen centrum en randen bji roratieontwikkeling betreft: ik heb moeite me dat voor te stellen bij een tank die na elke 2 omwentelingen van draairichting verandert en daarbij vermoedelijk enige turbulentie veroorzaakt: aan de randen meer dan in het centrum - en dat zou hetgeen jij beschrijft aardig kunnen compenseren.
    Het zal ongetwijfeld aan mijn manier van werken liggen - maar dat is nu juist het punt. Er is in de fototechniek niet een weg die tot het juiste resultaat leidt en verschillende mensen hebben verschillende ervaringen. De manier waarop jij formuleert laat erg weinig ruimte voor andere ervaringen - en het is heus niet zo dat alleen jij de waarheid in pacht hebt- wat je bijvoorbeeld hierboven stelt is voor mijn gevoel regelrechte kolder, mede gelet op mijn eigen ervaringen.

Huub
    100 % mee eens.

het uitdragen van 1 enkele methode van werken als de enige juiste is kortzichtig. Daarbij is het een nogal marginale en een niche aanwezige methode die de beginnende analoge werker in verwarring brengt. Zeker als maar bereid bent om er de helft er van te delen. Bij dieper op het thema doorvragen komt er steevast een rookgordijn in de vorm van, beperkte vrijheid, om inzichten verschaffen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb nog nooit oneven ontwikkeling gehad met een paterson tank. Wat ik wel doe is 600ml in een 1 liter tank gebruiken. Als je kiept met een volle tank zal dit weinig flow tot gevolg hebben.
    Daarnaast gebruik ik een grote jobo tank voor mijn 5x7 negs gevuld met 1.6 liter water met handmatige kiep. Ook hier heb ik nog nooit oneven negs gehad.
    Kiepen betekent bij mij dan ook volledig op de kop, 1 sec wachten totdat de vloeistof ook verplaatst is, en vervolgens weer rechtzetten.

Shooter
    Medium Format
    Ik gebruik diverse formaten Paterson tanks, heb verschillende manieren van agitatie gebruikt (en gebruik ze nog: kiepen, maar als de tanks te veel beginnen te lekken - ik heb ook oudere Patersons die dat heel graag doen - gebruik ik de schuif methode), en nog nooit problemen met ongelijkmatige ontwikkeling gehad.

Het is waarschijnlijker dat het van je manier van agiteren, en de concentratie van de ontwikkelaar (en daarmee de ontwikkeltijd) afhangt dan van de tank.
    Zowel te sloom en te heftig agiteren zijn te vermijden.

Bij rotatieontwikkeling is de agitatie unidirectioneel, en dat staat gelijk aan te sloom agiteren in één richting. Van richting veranderen, of even kiepen, brengt daar verbetering in.

Shooter
    4x5 Format

ongelijkmatige filmontwikkeling

Ik heb het onderwerp ongelijkmatige filmontwikkeling eerder aangeroerd, omdat het een verschijnsel is dat veel voorkomt. Als je op google 'uneven filmdevelopment' invoert krijg je interessant overzicht. Het lijkt mij goed daar eerst van kennis te nemen van deze bloemlezing.

Agitatie is een belangrijke factor bij ongelijkmatige filmontwikkeling. Maar agitatie speelt ook een belangrijke rol in de beeldkwaliteit.

Om Bill Troop te citeren: 'Agitaion may be the least understood step in the development process'. Ik beveel hier hoofdstuk 4 van het film developing cookbook aan. Het is een goede inleiding.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    De eerste grote uitvinding van de mens was het wiel. Rotatie ontwikkeling is daar een logisch vervolg op.

Moor zonder gekheid;
    Hoofdstuk één les één. Kies één film en één ontwikkelaar en blijf daar bij. Een gegarandeerde methode om geen steek verder te komen is voortdurend wisselen van techniek. Roteren/kiepen/schudden/draaien/nitro burst ach het kan allemaal en we hebben ook allemaal onze eigen voorkeuren. Maar met elk van deze technieken zijn uitstekende resultaten te behalen. Ondanks dat sommigen beweren dat hun methode natuurlijk superieur is.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb in het verleden meer onregelmatige fimontwikkeling resultaten gehad met handmatig kiepen dan ooit met rotatie.
    Met andere woorden iedereen ervaart dit fenomeen anders.
    Gelet op datgene Gary hierboven vermeldt ben ik het daar helemaal mee eens.
    Op dat gebied mag ik wel ervaringsdeskundige genoemd worden
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Kleine drums zijn niets anders dan grote drums, want de rotatiesnelheid is hetzelfde. Alleen moet je de vulling van de vloeistof aanpassen, want je moet een percentage van de inhoud van de drum aan vloeistof er in doen. Dan is de film evenlang en veel met vloeistof bedekt in een kleine als een grote drum.
    Waarschijnlijk bedoel jij de lengte van de drum met groot of klein, maar Jobo heeft ook brede en smalle drums en dat de rotatiesnelheid hetzelfde is is inderdaad waar, maar bij een grotere (bredere) drum legt de buitenkant een langere weg af en gaat de film of papier dus sneller door de vloeistof! het maakt dus wel degelijk uit of je een grote (dikke) of kleine (smalle) drum gebruikt!

Jeroen

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    En ook de breedte van de sleuven in de spiralen verschilt.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin