Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,956   Posts: 1,522,833   Online: 978

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    Medium Format

filmontwikkeling in rotatietank

Ik gebruik Pyrocath HD voor filmontwikkeling met de kiepmethode
    eerste 30 sec continu en dan elke 30 sec 3 x voorzichtig kiepen tijd 18 min

Als ik de drum in de Jobo machine CPA 2 doe en laat hem in langzaamste stand continu draaien ( voorruit en terug )
    geeft dit betere ontwikkeling of scherpte ????

tijd natuurlijk aanpassen,zal dan wel ca 10 min zijn

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    De kiepbeweging beinvloed de korrelgrootte en de tonaliteit rond zone V. Of dit van belang is hangt af vooral van het negatief formaat (ik ontwikkel 4x5 en 8x10 in rota, kan echter het verschil niet zien (Tanol).
    Hett is gewoon economisch, constant en gemakkelijk.

gr. Marc

NB. CPA is met magneet contact ? Ja toch ?
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor Pyrocat-HD zal e.e.a. niet veel uitmaken.

Je hoeft alleen de tijd wat aan te passen.

Een Jobo CPA-2 is standaard met een magneet koppeling uitgevoerd. Heb je een lift uitvoering dan werk je met drums welke een tandkrans hebben. Het vullen en leegmaken is dan erg gemakkelijk en nauwkeurig in de tijd.

Hier een v.b. van een Jobo CPA-2 met lift en de juiste drums:

Shooter
    Medium Format
    Ik heb de CPA 2 zonder lift
    inderdaad met magneetkoppeling en heb ook een ontw.trommel met magneet ( kleine voor KB en 6 x 6 )
    gebruik hem nu voor papierontw met grotere drum

werk met neg 6 x 6 ( Hass )

met Pyrocath heb je geen Eberhardt effect dacht ik ( klopt dit ????? ),waar je de rand wegspoelt als je te wild doet

maar ik meende pas gelezen te hebben dat rotatieontw. gelijkmatiger zou zijn

18 min lang steeds kiepen ( per 30 sec )is natuurlijk niet het leukste

heeft iemand een richtlijn voor de kortere tijd ?? 10 ipv 18 min bv
    de tijden die in de VS opgegeven worden bij de lev. zijn bijzonder kort en werkt niet
    18 min kiepen is voor mij goed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij de meeste ontwikkelaars kun je 12% -15% corrigeren in de tijd (= verkorten).
    Ik werk in de F stand. Ook voor C41 maar in de P stand bij Bleek en Fix.
    Voor film de 2523 drum voor 2x 135-36 / 2x 120 rolfilm of 1x 220. 270ml en geen problemen met ontwikkeling. De kleinere drums hebben hier veel sneller last van en zijn kritischer in gebruik bij rotatie.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Bij de meeste ontwikkelaars kun je 12% -15% corrigeren in de tijd (= verkorten).
    Ik werk in de F stand. Ook voor C41 maar in de P stand bij Bleek en Fix.
    Voor film de 2523 drum voor 2x 135-36 / 2x 120 rolfilm of 1x 220. 270ml en geen problemen met ontwikkeling. De kleinere drums hebben hier veel sneller last van en zijn kritischer in gebruik bij rotatie.
    De tijd dat je ontwikkeld is korter bij rotatie-ontwikkeling t.o.v. DHZ met de hand. Dat komt omdat bij rotatie constante beweging is en dus steeds verse vloeistof op het te ontwikkelen oppervlak is.

Maar dat je standaard moet verkorten ben ik niet mee eens. Je zult dit moeten uitzoeken. Dat betekent dat je stukken proeffilm een aantal minuten minder dan wat wordt aangegeven ontwikkeld, iets minder minder en gewoon ontwikkeld. Dan moet je een tijd zien te vinden waarbij volgens jou de beste ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Dat is waar de schaduw partijen van het onderwerp nog doortekening hebben, ofwel waar de lichte partijen van het negatief nog details bevatten.

Voor papier kan je volstaan met stroken belicht papier die je steeds langer ontwikkeld. Daar waar de maximale zwarting met de volgende langere ontwikkeling op het oog niet zwarter wordt, is je ideale ontwikkeltijd. Beoordelen doe je natuurlijk bij daglicht of met een 40watt gloeilamp (wat is dat tegenwoordig aan wattage spaarlamp?) op 1 meter afstand.

De F van F-stand staat voor film, maar ook papier ontwikkel ik op de F-stand, ondanks dat er een P-stand is. Op de P krijg ik steeds andere onreproduceerbare effecten op mijn (bariet)papier.

Kleine drums zijn niets anders dan grote drums, want de rotatiesnelheid is hetzelfde. Alleen moet je de vulling van de vloeistof aanpassen, want je moet een percentage van de inhoud van de drum aan vloeistof er in doen. Dan is de film evenlang en veel met vloeistof bedekt in een kleine als een grote drum.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post

Kleine drums zijn niets anders dan grote drums, want de rotatiesnelheid is hetzelfde. Alleen moet je de vulling van de vloeistof aanpassen, want je moet een percentage van de inhoud van de drum aan vloeistof er in doen. Dan is de film evenlang en veel met vloeistof bedekt in een kleine als een grote drum.
    Bij het gebruik van kleine drums (zoals 1510 en 1520) steeds opletten dat de voorgeschreven hoeveelheid vloeistof volstaat voor het volledig ontwikkelen van de film(s): zo voorkom je uitputting van de ontwikkelaar.

Shooter
    4x5 Format
    Je kunt een grote en een kleine drum niet met elkaar vergelijken. Zo is de 500 ml Paterson anders dan de 1000 ml Paterson. Het verschil zit in de stromingspatronen bij de agitatie. De 1000 ml Paterson geeft gelijkmatig ontwikkelde negatieven; de 500 ml Paterson niet. Dus, zelfs als ik maar een 120 spoel filmpje heb te ontwikkelen, gebruik ik de 1000 ml Paterson.
    De stromingspatronen in een roterende cylinder zijn niet gelijk over de lengterichting van de cylinder als gevolg van de viscositeit van de vloeistof. De rotatie snelheid aan de kanten is lager dan in het midden. De kanten hebben een remmende invloed. Grote drums zullen minder last van het effect hebben dan kleine drums, maar dat is slechts relatief. Bovendien zullen objecten in de roterende cylinder de lokale vloeistofrsnelheden beinvloeden.
    Het effect van ongelijkmatige stromingspatronen is praktisch. Je ziet met de regelmaat klachten over ongelijkmatig ontwikkelde negatieven.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-09-2010 at 07:52 AM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik zou denken dat de hoge lichten sneller ontwikkelen dan de schaduwen omdat deze meer ontwikkelaar gebruiken. Maar of dit uiteindelijk zichtbaar is op een afdruk???
    De andere kant op als je stand ontwikkeling gebruikt, temper je de hoge lichten doordat deze weinig verse ontwikkelaar krijgt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik zou denken dat de hoge lichten sneller ontwikkelen dan de schaduwen omdat deze meer ontwikkelaar gebruiken. Maar of dit uiteindelijk zichtbaar is op een afdruk???
    De andere kant op als je stand ontwikkeling gebruikt, temper je de hoge lichten doordat deze weinig verse ontwikkelaar krijgt.
    De hoge lichten verbruiken veel ontwikkelstof en ontwikkelen dus langzamer dan de schaduwen. De mate waarin wordt door de verversing van de ontwikkelaar bepaald. Standontwikkeling is een extreme situatie. Dit heeft echter niet te doen met de gelijkmatigheid van het ontwikkelproces in een gegeven ontwikkeltank. De constructie van de tank en de agitatie/rotatie is daar van belang.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin