Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,770   Posts: 1,484,280   Online: 1167

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

metalen ontwikkelspoelen voor paterson tank?

bestaan er metalen ontwikkelspoelen voor paterson tanks?
    Ik wilde testen of metalen spoelen makkelijker werken dan plastic spoelen.
    Ik heb echter 6 tanks, en om die nu allemaal te vervangen mocht het beter werken....

hoshisato's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ben hierin ook geïnteresseerd alhoewel ik een stuk minder problemen heb nu ik eerst de spoelen verwarm met een haardoger.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb echter 6 tanks, en om die nu allemaal te vervangen mocht het beter werken....
    Voordat je overgaat tot een misschien overbodige aanschaf, kun je misschien eerst beter uitleggen wat je probleem met de plastic spoelen van Paterson is... misschien dat we je daar nog mee kunnen helpen.

Zoals ook een beetje uit bovenstaande post blijkt, is het absoluut noodzakelijk dat plastic spoelen 100% droog zijn, voordat je tracht een film in te rollen. Heeft de spoel dus niet genoeg tijd gehad om te drogen, gebruik dan inderdaad even een haardroger om hem droog te blazen...

Met droge plastic spoelen heb ik zelf nog nooit problemen gehad, en het inspoelen van film is dan een eitje... maar weet natuurlijk niet of jij van hard of zachtgekookt houdt
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    Als je haast hebt (en de ene tanklading na de andere moet ontwikkelen), heb je bij Paterson inderdaad wel een probleem, en kunnen metalen spoelen (die je ook kletsnat kunt laden) een uitkomst bieden.
    Heb ik zelf nooit geprobeerd. Ik heb zelf de andere oplossing gekozen: meer spoelen dan ik nodig zou kunnen hebben. Dan heb ik altijd droge.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Af en toe heb je wel eens zo'n filmpje dat niet lekker in wil spoelen. Nu lees ik dat met metalen spoelen dit beter gaat omdat je van binnenuit start en niet je hele film door de gleuf trekt waarbij aan het einde de meeste wrijving ontstaat.

Ik neem meestal de film eerst van het schutblad en gebruik de plakrand als invoer zodat deze wat dikker is.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Metalen spoelen voor de Paterson tank bestaan niet. Waarom niet:
    Het systeem van paterson werkt met een holle pijp waardoor je de vloeistoffen giet. en de paterson spiralen hebben dus een holle kern die over deze pijp past. Hierdoor is er in het midden van de spiraal geen ruimte meer om een film vast te klemmen. Ik heb in het verleden veel met metalen spiralen gewerkt maar prefereer het paterson systeem en dat gebruik ik zelfs voor kleurontwikkeling.
    De tip van het drogen met een fohn is een hele goede: de spiraal moet droog zijn. Wat verder ook heel goed helpt is de hoekjes van de film afknippen (gewoon een klein puntje schuin afknippen) dan loopt de film als een trein door de spiraal!
    Succes ermee.
    Oja, op school waren de metalen spoelen niet altijd droog bij het klemmechanisme en dan kreeg je natte vingertoppen en daarmee kon je heel makkelijk de film natmaken en dat leidde dan weer tot zichtbare vlekken in de emulsie.

Jeroen

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Na verloop van tijden worden spoelen wat vuil en kan er zich wat afzetting vormen.. Dus af en toe een badje van lauw water met een scheutje bleekmiddel en borstelen met een tandenborstel. Ook een nachtje weken in oude jenever.....eh...nee toch maar liever niet.
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Op Marktplaats en dergelijke wordt veel doka spul aangeboden, waaronder ook veel Paterson tanks, daar kun je je voordeel mee doen, heb je in ieder geval genoeg spiralen. Voor het inspoelen van de film dienen de spoelen wel 100% droog te zijn.
    Verwarmen van tevoren maakt het gemakkelijker om een film in te spoelen, kan met een fohn, ik leg de spiralen vooraf op een klein dienblaadje bovenop een radiateur van de CV. Schuine hoekjes knippen aan het begin van de film maakt het inspoelen ook eenvoudiger en de tip van clogz mbt het schoonmaken van de spoelen is een hele goede tip.

Met vriendelijke groet.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Het afknippen van de hoekjes blijkt voldoende om problemen te voorkomen.

txs.

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Metalen spoelen voor de Paterson tank bestaan niet.
    Jawel, ze bestaan wel. Ik gebruik ze en ben heel tevreden over. Je kunt ze bestellen bij RK Photographic, maar ze zijn niet goedkoop.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin