Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,924   Posts: 1,556,665   Online: 1229

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 30

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Gary, ik ben niet bekend met jouw ontwikkelpogingen bij adox 100. Maar ik kan zo zeggen dat je bij deze film zo een stop verdient met een juist ontwikkelproces, en dat vind je terug in de publikaties (bijv. door fotoimpex). Pushen gaat zondermeer bij deze film. Het is alleen de vraag hoever dat kan gaan. Dat is bij mijn weten niet gepubliceerd.
    Ik neem aan dat de vraag van Maarten hierop slaat. Ik zal Maarten per PM benaderen, want discussie over dit onderwerp wordt door deze en gene niet op prijs gesteld.

Jed
    Na het doorzoeken van de site van fotoimpex kan ik de publicatie waarin de mogelijkheid tot 1 stop push vermeld staat niet vinden. Het enige wat ik wel kan vinden is.
    https://www.fotoimpex.de/shop/filme/...-50-blatt.html

Maar daarin staat ;
    Entwicklerempfehlungen für den CHS 25: • R09 1+100, 10 Sekunden pro Minute Kippen, 1 Minute vorwässern. (Kornballung, Kanteneffekt, visuelle Schärfesteigerung, Empfindlichkeiten bis effektiv 80 ASA möglich, sehr schöne Ton-werte/Kurve) • ATM 49 1+2 verdünnt, 10 Sekunden pro Minute Kippen, 1 Minute vorwässern. (Sehr feinkörnig, augeglichen und dennoch bis zu 40 ASA effektiv)

Wat met mijn eigen bevindingen overeenkomt.
    - Kan het zijn dat je de grotere contrast omvang van deze film verward met hogere gevoeligheid ?
    - Kun je een link geven naar de publicaties van de fabrikant/verhandelaar waaruit blijkt dat deze film tenminste 1 stop gepushed kan worden ?
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Na het doorzoeken van de site van fotoimpex kan ik de publicatie waarin de mogelijkheid tot 1 stop push vermeld staat niet vinden. Het enige wat ik wel kan vinden is.
    https://www.fotoimpex.de/shop/filme/...-50-blatt.html

Maar daarin staat ;
    Entwicklerempfehlungen für den CHS 25: • R09 1+100, 10 Sekunden pro Minute Kippen, 1 Minute vorwässern. (Kornballung, Kanteneffekt, visuelle Schärfesteigerung, Empfindlichkeiten bis effektiv 80 ASA möglich, sehr schöne Ton-werte/Kurve) • ATM 49 1+2 verdünnt, 10 Sekunden pro Minute Kippen, 1 Minute vorwässern. (Sehr feinkörnig, augeglichen und dennoch bis zu 40 ASA effektiv)

Wat met mijn eigen bevindingen overeenkomt.
    - Kan het zijn dat je de grotere contrast omvang van deze film verward met hogere gevoeligheid ?
    - Kun je een link geven naar de publicaties van de fabrikant/verhandelaar waaruit blijkt dat deze film tenminste 1 stop gepushed kan worden ?
    Hieronder de samenvatting die Fotoimpex geeft.

Der 100er hat einen sehr großen Belichtungs-
    spielraum und, richtig entwickelt in einem
    klassichen Entwickler, hat er einen sehr hohen
    Kopierumfang. In Pyrogallol entwickelt bringt er
    fast eine Zone mehr als alle modernen Filmsor-
    ten. Daher ist der CHS 100 besonders geeignet
    als Roll- oder Planfilm. Er wird als Planfilm in
    einer sehr großen Bandbreite angeboten.
    Die historsiche Kippemulsion der ADOX CHS
    Serie wird heute noch immer wie vor 50 Jahren
    in manufaktur-ähnlicher Arbeitsweise herge-
    stellt.
    Das Silbernitrat wird von Hand vorsichtig in die
    Gelatine-Halogenidmischung gekippt bis die
    Fällung abgeschlossen ist. Anschließend erfolgt
    die erste Reifung, dann wird die Emulsion
    von Hand gewaschen und es folgt die zweite
    Reifung. Dabei ist die Erfahrung des Emulsio-
    närs das wichtigste Kontrollinstrument. Jede
    Emulsion wird nach Sicht gereift und später im
    Tauchbeschichtungsverfahren begossen.
    Zu den Einschränkungen einer solchen histo-
    rischen Emulsion gehört die geringere Schicht-
    härtung. Die Gelatine der CHS Flme kann nicht
    so gehärtet werden wie es bei einem modernen
    Film der Fall ist. Dazu müsste der ganze Film
    verändert werden und er würde seine Einzig-
    artigkeit verlieren. Der Anwender sollte daher
    die nasse Emulsion mit Vorsicht behandeln.
    Grundsätzlch muss man das aber bei jeder
    nassen Emulsion machen und wer seine Filme
    in der Dose von Hand entwickelt, bekommt von
    diesem Umstand wahrscheinlich gar nichts mit.
    Durch eine 36 Grad Durchlaufentwicklungsma-
    schine, wie sie leider in so vielen Laboren steht
    die Stundenservice anbieten, kann man einen
    ADOX Film der CHS Serie nicht durchlaufen
    lassen.
    Auch bei Planfilmentwicklung in der Schale ist
    Vorsicht geboten.
    Da die Filme nicht so stabilisiert sind wie mo-
    derne Emulsionen sprechen sie auch deutlicher
    auf verschiedene Entwickler an.
    Das ermöglicht dem Photografierenden eine
    erweiterung seines kreativen Gestaltungsspiel-
    raumes, zwingt ihn aber auch zu sorgfältigerem
    Arbeiten, wenn er konstante Ergebnisse erzie-
    len möchte.

Ik heb in het verleden een forse gevopeligheidsverschuiving waargenomen met de pyrogallol ontwikkelaar die ik op de APUG site heb gepubliceerd als een artikel. Opmerkelijk is dat deze film zeer gevoelig is voor de ontwikkelaar en ontwikkelprocedure ( agitatie). Zo heb ik pyrogallol recepturen met en zonder stain. Maar ook het karakter van de film is bijzonder; zo heb ik in Spanje opnamen gemaakt, met een aparte romantische/schilderachtige beeldkwaliteit. Ik meen dat ik die drukken wel eens heb laten zien.
    Ga je nu naar de catechol ontwikkelaar, die ik op de Apug site heb gepubliceerd, dan zie je een volslagen ander beeld. Weinig gevoeligheidswinst, mogelijk een verlies, en een heel andere beeldkwaliteit.
    Kortom een film met vele gezichten.
    Dat wil ik nu eens nader bekijken. Mijn doel was niet direct pushen, maar zien hoe de beeldkwaliteit beinvloed kan worden. Het pushen is voor mij maar bijzaak. Dat is een off-spin die je meeneemt.

PS: De ervaringen met deze ontwikkelaars in de zin van gevoeligheidswinst gaan al een hele tijde terug. Hans Windisch heeft er over gepubliceerd.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-11-2010 at 10:03 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Hieronder de samenvatting die Fotoimpex geeft.

Der 100er hat einen sehr großen Belichtungs-
    spielraum und, richtig entwickelt in einem
    klassichen Entwickler, hat er einen sehr hohen
    Kopierumfang. In Pyrogallol entwickelt bringt er
    fast eine Zone mehr als alle modernen Filmsor-
    ten. Daher ist der CHS 100 besonders geeignet

Jed
    Helder dat je "Belichtungs-spielraum" verwisseld met gevoeligheidswinst.

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    de massive dev chart leert me het volgende:
    Adox CHS 100 belicht op 400, ontwikkeld in Rodinal 1+50 :24min ontwikkelen op 20C
    jammer genoeg staat daar niet bij hoe de ontwikkeling verloopt: agitatie?
    zou een standaard van 10 sec agitatie per minuut (4 kantelingen?) voldoende zijn?

maarten.

Shooter
    4x5 Format
    Helder dat je "Belichtungs-spielraum" verwisseld met gevoeligheidswinst.
    Ter toelichting: er is een winst in kopieeromvang. De kopieeromvang wordt gerekend van de diffuus geflecteerde hoogste lichen (100% diffuse reflectie) tot de net doortekende diepe schaduwen.. De diffuus geflecteerde hoogste lichen liggen vast. Dus de winst is aan de zijde van de net doortekende diepe schaduwen. En dat is wat je in de praktijk waarneemt. En daar draait het in dit verhaal om. Het is in wezen een gevoeligheidswinst. Maar hoe je er ook maar tegen aankijkt: de clou van het geheel is het onduideloijke begrip: net doortekende diepe schaduwen. En de ene ontwikkelaar is beter in staat deze netdoortekende diepe schaduwen beter weer te geven dan een andere ontwikkelaar. Of: anders gezegd: de ene ontwikkelaar heeft een betere contrastoverdraging dan de andere. De ontwikkelaar met goede contrastoverdraging gaat verder met zijn netdoortekende diepe schaduwen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    De diffuus geflecteerde hoogste lichen liggen vast. Jed
    Hierin lijkt je verkeerde begrip van de materie in verscholen te liggen. Dit is een onjuiste aanname.

Shooter
    4x5 Format
    Hierin lijkt je verkeerde begrip van de materie in verscholen te liggen. Dit is een onjuiste aanname.
    Deze aanname is een fysisch bepaald gegeven, uitgangspunt van wetenschap en fabrikanten van films. Ja, als jij dat niet accepteert, dan houdt alles op. Ik kan jouw wereld niet duiden.
    Ga maar terug naar de wetenschap dat de aarde een platte pannekoek is.

Jed

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    komaan gasten!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by maarten m View Post
    komaan gasten!
    Maarten, zoals ik al meldde, zullen wij dit in een PM verder afhandelen. Ik zelf ben professioneel in de fotochemie werkzaam geweest ( in samenwerking met de foto-industrie) . In het bijzonder bij het ontwikkelen van film-emulsies. Overdracht van deze kennis wordt door een aantal mensen niet gewaardeerd. Deze kennis-overdracht wordt als interessant -doen afgedaan, en als zodanig gecritisseerd. We gaan gewoon verder in een PM en dan hebben de wetenschap-critici ook geen probleem. Het enige waar ik een probleem mee heb, is dat de wetenschapscritici zo intolerant zijn. Ze hoeven die stukken toch niet te lezen. Helaas worden de stukken wel gelezen, met daarop volgend een verhaal met niet verifieerbare feiten. Maarten, we gaan in een PM verder, jouw vraag is weliswaar geen nieuwe vraag, maar een heel boeiende.

PS. Het probleem met de professionele fotochemici is een nederlands probleem. Op dee engelstalige kant van Apug is dit volstrekt niet het geval. Ik mag wel zeggen dat het daar gewaardeerd wordt om informatie te krijgen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-11-2010 at 02:09 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Er is nuttige kennis en onzin. En alles wat daar tussenin pas. Voor de geïnteresseerden, een paar bijdragen uit apug. Voor diegene die probeert het onderscheid te krijgen, kan een context nuttig zijn, vandaar dit leesvoer

http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=431229
    http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=789254
    http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1103585
    http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1099869

Voor diegene die zelf al hun weg in de analoge fotografie gevonden hebben is deze onzin allemaal niet zo schadelijk. Alleen de nieuwkomers worden er wel door misleid, en resulteert in frustrerende resultaten.
    En heeft het bij herhaling gezorgd dat de kroeg meetings niet meer gecontinueerd werden.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin