Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,963   Posts: 1,558,338   Online: 880

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 30 of 30
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kijk en vergelijk en ontdek dat ook anderen denken dat het geen goed idee is om deze film te pushen.
    Met daarbij wél een juiste en ook nog begrijpelijke - Jip & Janneke - onderbouwing.
    Zie deze link: http://www.apug.org/forums/forum37/8...400-above.html
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kijk en vergelijk en ontdek dat ook anderen denken dat het geen goed idee is om deze film te pushen.
    Met daarbij wél een juiste en ook nog begrijpelijke - Jip & Janneke - onderbouwing.
    Zie deze link: http://www.apug.org/forums/forum37/8...400-above.html
    harry

Release, the best you can do...

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    hoeveel hocus pocus je ook toepast, informatie die er domweg niet is (zwaar onder zeg maar niet-belichte delen op het negatief) kan je echt niet meer oproepen door welke ontwikkelaar dan ook.

Groet,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by maarten m View Post
    de massive dev chart leert me het volgende:

jammer genoeg staat daar niet bij hoe de ontwikkeling verloopt: agitatie?
    zou een standaard van 10 sec agitatie per minuut (4 kantelingen?) voldoende zijn?

maarten.
    De gegevens uit de massive dev chart lijken mij correct, Er zijn meer gegevens in die richting gepubliceerd. Nu ben ik het met een ieder eens dat je geen 100 ISO film moet gaan gebruiken, als er 400 ISO films zo te verkrijgen zijn. Maar de opmerkelijke situatie bij adox 100 verdient nader onderzoek. Het geeft inzicht in de factoren, die verantwoordelijk zijn voor het pushen. En wat is dat anders dan de factoren, die verantwoordelijk zijn voor de doortekening van de diepe schaduwen omhoog te brengen. Om het inzicht in de weergave van de diepe schaduwen gaat het. Daarom is jouw vraag, Maarten, van praktische betekenis. Ik vind jouw vraag dan ook een heel goed initiatief om dat eens uit te zoeken. En dat gaan we dus ook eens doen op korte termijn. Overigens, ik ben er al mee bezig; een van de aspecten heb ik ingeplanned voor de dokabijeenkomst in januari/februari. Dat kunnen we met de deelnemers doornemen. En denk dan niet dat we alleen maar theoretisch zitten te praten; we passen het in de praktijk toe. Daarom is het een doka-bijeenkomst. You see is what you get.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-13-2010 at 02:24 PM. Click to view previous post history.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Informatie van de fabrikant:

http://www.fotokemika.hr/details/42/...white-films/35

Redelijk up to date behalve dat de 35mm film tegenwoordig op (heldere) Polyester drager gegoten is.
    Efke/Adox 100 is een single layer film gebaseert op de receptuur van Dr. Schleussner/Dupont, jaren 50. Een push +1 ontwikkeling gaat redelijk goed, pullen moet je niet doen met deze film. De iso 25 en 50 versies zijn Orthopan films, rood ongevoelig. Deze iso 100 versie is een normale panchromatische film.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Informatie van de fabrikant:

http://www.fotokemika.hr/details/42/...white-films/35

Redelijk up to date behalve dat de 35mm film tegenwoordig op (heldere) Polyester drager gegoten is.
    Efke/Adox 100 is een single layer film gebaseert op de receptuur van Dr. Schleussner/Dupont, jaren 50. Een push +1 ontwikkeling gaat redelijk goed, pullen moet je niet doen met deze film. De iso 25 en 50 versies zijn Orthopan films, rood ongevoelig. Deze iso 100 versie is een normale panchromatische film.
    De gegevens van de fabriek stemmen overeen met mijn ervaring. De vraag van Maarten was 2 stops extra. Dat vraagt om extra aandacht en is een uitdaging. Deze uitdaging is echter geen andere vraag dan: hoe haal je het meest uit de schaduwen. En dat is een belangrijke vraag, omdat het drukken van de hoge lichten niet direct zo moeilijk is.

Jed

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Nog even de afdeling Hocus Pocus;

je kunt ook altijd je film hyper gevoelig maken door te stomen met waterstof peroxide..(een techniek uit de astronomie als ik mij goed herinner)

Zie oa http://photo.net/black-and-white-pho...007Vfk?start=0

Werkt voor sommigen wel, voor anderen niet.

Wat wel werkt is het versterken van de zwakste schaduwen (er moet dus wel IETS zijn om überhaupt te versterken) met VMI versterker, raad ik echter niet aan (hoewel het echt werkt, weet ik uit eigen ervaring) omdat de versterker kwikchloride bevat, een zwaar toxische component. Voor mij wogen de nadelen van het werken met zo'n gevaarlijk stofje niet op tegen de nadelen.

Dus gewoon een 100 asa film lekker op 100 of minder belichten, en wil je echt pushen , bv concert opnames zonder flits, push dan een TriX, HP5, TMAX 32000, en leef met het gebrek aan schaduw door tekening,

Groet,

Cor

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    'k zal de adox maar op 100 gebruiken en HP5 nemen voor 400 of hoger

bedankt allemaal.
    maarten.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Met broom kan je ook de gevoeligheid verhogen....
    Heb een tijdje terug een cursus daguerreotype gevolgd waar kwik, broom en jodium basis ingrediënten zijn....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Met broom kan je ook de gevoeligheid verhogen....
    Heb een tijdje terug een cursus daguerreotype gevolgd waar kwik, broom en jodium basis ingrediënten zijn....
    Er zijn allerlei methoden om het sensitometrische begrip gevoeligheid van de film te verhogen. Broom speelt een belangrijke rol hierin. Maar het is mijin ervaring dat de gemiddelde fotograaf niet zo erg in sensitometrie is geinteresseerd. Ze stellen de ISO waarde op hun belichtingmeter in en gaan dan proefondervindelijk uitzoeken, waar zij het beste resultaat (bijv. in de doortekende schaduwen) krijgen. Daarbij kunnen zij de belichting varieren, de ontwikkelaar en ontwikkelproceduere.

Jed

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin