Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,260   Online: 1006

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Instant Films

ontwikkelen film.

Nu ik mijn mamiya 645 heb, zou ik ook graag beginnen met zelf mijn film te ontwikkelen. Ik heb buiten een tank voor de rolletjes in te doen geen enkel product wat ik moet gebruiken.

Voor te beginnen zal ik best met zwart wit proef ritjes maken.
    heb voorlopig ook enkel zwart wit film van 120mm.
    Maakt het verschil van de producten veel uit bij het ontwikkelen van de film?
    Is er met het een meer contrast als bij het ander of wat zijn de kenmerken van de bepaalde producten?
    Wat zou ik in huismoeten halen voor gewoon de film te ontwikkelen en dan in te scannen met een scanner?

ook vroeg ik me af of het mogelijk is de 120 negatief gewoon in de scanner te leggen. Of moet ik een speciale scanner hebben hiervoor?
    Is er misschien iemand van omgeving Limburg(belgie) die me kan helpen met mijn probleempjes en een uitleg geven? Kan opzoekn via internet maar komt soms moeilijk uit

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by orphiz View Post
    Nu ik mijn mamiya 645 heb, zou ik ook graag beginnen met zelf mijn film te ontwikkelen. Ik heb buiten een tank voor de rolletjes in te doen geen enkel product wat ik moet gebruiken.

Voor te beginnen zal ik best met zwart wit proef ritjes maken.
    heb voorlopig ook enkel zwart wit film van 120mm.
    Is er met het een meer contrast als bij het ander of wat zijn de kenmerken van de bepaalde producten?
    Wat zou ik in huismoeten halen voor gewoon de film te ontwikkelen en dan in te scannen met een scanner?

ook vroeg ik me af of het mogelijk is de 120 negatief gewoon in de scanner te leggen. Of moet ik een speciale scanner hebben hiervoor?
    Is er misschien iemand van omgeving Limburg(belgie) die me kan helpen met mijn probleempjes en een uitleg geven? Kan opzoekn via internet maar komt soms moeilijk uit
    Het beste is contact opnemen met een andere fotograaf, die je op weg kan helpen. Een Apugger, of iemand van een fotoclub uit de buurt.

Een andere mogelijkheid is een inleidend boek. AgX heeft onlangs het volgende geadviseerd:
    Ik sta bekend ervoor wat (basis-)kennis betreft het lezen van een boek aan te bevelen.

Wat nederlandse vertalingen van doka-leerboeken betreft, kijk na volgende auteurs en het desbetreffend doka-boek: Spitzing, Freeman and Schofield. Het laatste heb ik een tijdje geleden nog op de Wapper in Antwerpen gezien.

Verder kun je instructieve videos over doka-activiteiten bekijken. Op Youtube staan er velen, maar wel meestal in het engels en de kwaliteit laat vaak te wensen over.

Wat voor zwart-wit film heb je gekocht? Dan kan ik wat chemie voor het ontwikkelen en verdere gegevens geven.

Jed

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by orphiz View Post
    Maakt zeker verschil uit (ontwikkelaar) stop en fixeer minder . Welke film gebruik je ? Beste om te beginnen is een all-round ontwikkelaar te gebruiken: bv Ilford Id11 in een verdunning 1:1. Ontwikkeltijd hangt van de film af.

Contrast wordt bepaald door de ontwikkeltijd.

Algemeen zijn er 4 type ontwikkelaar:
    1. Scherpte ontwikkelaar (high acutance bv. Rodinal, Neofin blau)
    2. All-round ontwikklaars goede scherpte, niet al te zware korrel bv ID11, D76, XTOL
    3. Fijn korrel ontwikkelaar bv Perceptol enz.
    4. Speciallekes POTA, Microphen, Caffenol

Je scanner moet film kunnen scannen (=feature), meestal is een houder meegeleverd om de film in te plaatsen.

gr Marc uit Limburg (B)
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Hasselt en Lanaken liggen nou niet direct ver van elkaar... Wat? 25 km?

Shooter
    Instant Films
    1st had ik een illford 100 delta in mijn camera zitten. deze heb ik gewoon bij de fotozaak in de buurt binnen gebracht om te laten ontwikkelen. (testje).

Maar zou het liefste zelf natuurlijk kunnen doen. het duurt toch wel lang om staats te wachten. En sinds ik meestal hoor dat het goedkopen uitkomt wil ik het liever zelf doen.
    Lijkt me ook veel fijner om te doen.

De film die ik nu gebruik is een illford 400 delta. En daarna heb ik nog wat kodak 400 tmy-2 gekregen. ook nog een kodak 160nc maar dat is kleur dus is een ander verhaal denk ik

Hasselt is niet zo ver, half uurtje rijden.
    als 1ste ga ik dan natuurlijk moeten kijken voor de illford 400 delta te ontwikkelen. is het misschien beste om 1 soort film te kopen?
    Als mark zin heeft/tijd kunnen we misschien eens afspreken voor even een instructie voor hoe ik best kan beginnen en welke ik producten ik het best gebruik?

Alvast bedankt voor de hulp!

hoshisato's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Koop een doka boek om een overzicht te krijgen wat je nodig hebt: tank, thermometer, mengbekers, waterfilter, doka klok, etc. Het beste is om dan gewoon te beginnen met een simpele ontwikkelaar (ik kocht hc-110 en Rodinal omdat je die jaren kunt bewaren), fixeer en een 'change bag' als je geen donkere kamer hebt. Het voordeel van zelf te ontwikkelen is ook dat je je film gemakkelijk op een andere snelheid kunt gebruiken om beter gebruik te maken van het beschikbare licht, ik heb vaak het idee dat een fotozaak of de centrale de film toch op de snelheid van de film ontwikkeld. Ik kreeg problemen met stof op de negatieven tijdens het drogen en heb dat opgelost met de goedkoopste boekenkast met glazen deur van de Ikea. Ik gebruik geioniseerd water als het laatste spoelwater met een 'washing aid' om geen kalk op de negatieven te krijgen.
    Voor mijn medium formaat foto's gebruik ik een Epson V500 Photo scanner in combinatie met de VueScan software.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin