Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,973   Posts: 1,558,699   Online: 852

Page 4 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 31 to 40 of 73
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post

Apug is absoluut niet bedoeld voor gevorderden. Het is bedoeld voor IEDEREEN die analoge fotografie bedrijft. Beginners, gevorderden en straaljagerpiloten.
    Omdat te stellen is mooi maar daar ben je veel te laat mee.
    Het is fijn om te weten maar de beginnerscategorie heeft al afgehaakt.
    Die zijn kopschuw gemaakt door de zgn. GEVORDERDEN.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Daar vrees ik inderdaad voor en laten we ons vooral toeleggen op het begrijpelijk beantwoorden van de vragen die gesteld worden en ons niet verliezen in alle technische details. Die doen maar zeer beperkt terzake. Tegelijkertijd besef ik dat ik me daar zelf ook nog wel eens schulding aan maak.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Hoe je beginners behandelt kun je niet in regeltjes vastleggen. Dat is een vorm van beleefdheid die we hier nogal eens missen. Hoe kunnen we dat veranderen? Alleen door ons gezamelijk beginnersvriendelijker op te stellen, en ieder voor onszelf ons haantjesgedrag te beperken.
    Last edited by argentic; 12-19-2010 at 05:38 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Apug is evengoed bedoeld voor beginners. En beginnen met analoog is een beetje als een klassieke auto kopen. Dan ben je ook geinteresseerd in alles wat onder de moterkap gebeurt.
    Hier was ik nog niet aan toe. Wat mij betreft is analoge fotografie bij uitstek, en veel beter, in staat om de gebruiker de kans te geven zich uitsluitend te laten bezig houden met het beeld. Dat kon 100 jaar geleden al. You take the picture we do the rest. Laten we analoog fotograferen promoten voor waar het in uitblinkt en niet als een krakkemikkige oude auto.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Als APUG alleen bedoeld is voor GEVORDERDEN dan is dat de doodsteek voor het Nederlandse deel van dit forum.
    Ga de geschiedenis maar even na en je zult tot de conclusie komen dat al veel beginnende belangstellenden inmiddels weer volledig hebben afgehaakt. Compleet ondergesneeuwd met alle kennis en (on)kunde van deze en gene waar hij/zij nog niet aan toe is.

En als je je nu afvraagt hoe komt dat?
    Welnu, omdat we ze behandelen alsof ze GEVORDERDEN zijn.
    Eerst leren krabbelen, dan leren lopen, vervolgens fietsen en als bekroning op dit alles leer je autorijden. De hele slimme gaan op voor straaljager piloot.
    De meesten hier denken dat ze straaljager piloot zijn zonder dat ze kunnen vliegen en dat is het probleem.
    De APUG is voor 99% engelstalig. De threads daar zijn vrijwel nooit voor beginners. Er zijn andere engelstalige foto-fora die zich richten op beginners. Dat betekent niet dat APUG zich niet zou bekommeren om beginners. In het engelstalige gedeelte heb je regionale groeperingen, waar de Apuggers elkaar in persoon ontmoeten. De beste manier om een beginneling op te vangen.
    In Nederland is de situatie anders: geen andere nederlands talige foto-fora. En een regionale groepering is er ook niet. Er is wel over gesproken; maar daar blijft het bij.

Gezien de situatie in APUG NL, he ik voor gesteld om tenminste een categorie voor beginners op de site te hebben. Enigszins in analogie met een informatie-adres bij fotoclubs. Maar ook dat is er niet. Het is een Nederlands probleem

Jed

Shooter
    4x5 Format
    In een andere thread nodigt Argentic een beginneling uit om mee te lopen in een van de dokas in Clermont Ferrand. Ja, daar moet je voor naar Clermont Ferrand, of naar een regionale APUG faciliteit in Engeland of de VS. Kom daar niet om in NL. En je hebt dan niet alleen een faciliteit zoals een doka, maar vooral enthousiaste mensen, die op de vragen van de beginneling kunnen inspelen.
    Als je hier iets organiseert (dus buiten een regionale groep), dan wacht je kritiek. Gary heeft in het verleden het initiatief genomen voor bijeenkomsten en dat werd als elitair of iets dgl. afgedaan.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Laten we analoog fotograferen promoten voor waar het in uitblinkt en niet als een krakkemikkige oude auto.
    Dat moet je eens aan mijn neef vertellen. Die heeft voor zijn 60 jaar oude oldtimer heel wat meer betaald dan ik voor mijn nieuwe peugeot 406.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Dat moet je eens aan mijn neef vertellen. Die heeft voor zijn 60 jaar oude oldtimer heel wat meer betaald dan ik voor mijn nieuwe peugeot 406.
    Hoe ouder ze worden, des te waardevoller. Ik geloof dat mijn 50 jaar oude Linhof steeds meer waard wordt. Maar krakkemikkig? Een goede revisiebeurt bij Linhof doet wonderen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Hier was ik nog niet aan toe. Wat mij betreft is analoge fotografie bij uitstek, en veel beter, in staat om de gebruiker de kans te geven zich uitsluitend te laten bezig houden met het beeld. Dat kon 100 jaar geleden al. You take the picture we do the rest. Laten we analoog fotograferen promoten voor waar het in uitblinkt en niet als een krakkemikkige oude auto.
    De vergelijking met de krakkemikkige auto daargelaten, kan ik mij hier volledig in vinden.
    Er zijn een aantal grote veranderingen geweest in de fotografische materialen:
    De films hebben een betrouwbare kwaliteit gekregen
    De optische kwaliteit van de objectieven is sterk verbetert, in het bijzonder in de detailweergave. Bovendien zijn ze gecoat.
    Betrouwbare lichtmeters zijn verkrijgbaar
    Variabel contrast papier heeft zijn intrede gedaan.

Vooral in de 70 -er jaren hebben veel van deze veranderingen gestalte gekregen.

Maar met de komst met deze veranderingen zijn de methoden om met het nieuwe materiaal om te gaan, niet meegegroeid. En, zo kun je zien dat oude methoden op nieuw materiaal worden toegepast. Maar hoe je nieuwe methoden invoert is een grote vraag.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vergeet niet dat er m.n. in NL een grote groep is die graag e.e.a. op film uittest en daarna gaat scannen en dus de hybride weg op gaan.

Daarnaast is het vrij duidelijk dat het uitbesteden van z/w film vaak tot teleurstellende resultaten gaat leiden en daarmee de analoge fotografie tot matig bestempeld wordt.

Daarom is een (goede) handleiding voor film ontwikkeling best wel belangrijk.

Dit even onafhankelijk van het formaat wat je gebruikt. Als de juiste informatie er niet inzit helpt geen enkel formaat meer en ook geen geavanceerde afdruk techniek zoals Split Grade of een geavanceerde Nikon of Imacon scanner.

Wat betreft de diverse Forums: Voor niet iedereen is het weggelegd in het Engels, Duits, Frans of Russisch te communiceren maar het is natuurlijk overduidelijk dat APUG in het Engels een hele grote doelgroep omvat met veel meer mogelijkheden dan een beperkt taalgebied zoals het Nederlands.

Dat is nu eenmaal zo en de kans dat je in het Engels talige gedeelte een beter antwoord krijgt is dus groter.

Groetjes,

Robert

Page 4 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin