Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,054   Posts: 1,561,275   Online: 1081

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 41 to 50 of 73
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Hoe ouder ze worden, des te waardevoller.
    Had je het over jezelf Jed ?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Het moet niet altijd slecht nieuws zijn, ik ben al aangenaam verrast door de respons op mijn vraag, ik heb veel hulp gehad, meer dan ik had durven verwachten.
    Ik voel me dus niet "onwelkom" als beginner. Er zijn andere forums waar je als nieuweling kans hebt genegeerd te worden tot ze je een beetje kennen na x-aantal post (in andermans threads).
    Ik kan relativeren en ik kan ook de verschillende meningen kaderen, al zijn ze hard of zacht uitgedrukt, en ik leer daar ook uit. Makkelijke dingen geven een "aha-erlebnis", moeilijke dingen blijven in mijn achterhoofd, wetende dat het volle begrip met tijd en ervaring zal komen (of ik vraag het natuurlijk gewoon ).

Ik hoop alleen dat de gevorderden/experts hier het geduld blijven opbrengen om beginners te helpen. Maar ik snap ook dat niet iedereen daar zin in heeft om weer zo'n vraag te beantwoorden. Dat lijkt me het voordeel van een forum, er zijn meerdere mensen en je kan dan al eens hopen dat iemand moeite doet (en zoals gezegd, ik vind dat er hier veel moeite doen).

Het internet is groot en je vindt veel uitleg, maar je vindt ook enorm veel "ruis".
    In je omgeving moet je ook al ver gaan zoeken om nog iemand te vinden die nog zelf ontwikkelt (ik ken voorlopig niemand. Fotoclubs, waarvan ik dan iemand ken, zijn omgeschakeld naar digitaal, ze hebben hun doka weggedaan, zijn mentaal volledig omgeschakeld naar digitaal).
    Cursussen donkere kamer? Hooguit als onderdeel van een artistieke opleiding op een academie (bijzonder hoogdrempelig voor mij en niet echt wat ik zoek als beginnende amateur). Maar zelfs daar zijn erbij die het aandeel analoog aan het verminderen zijn.

Als beginner zou ik dus heel erg blij zijn, mocht ik hier nog mogen blijven posten .

PS: maar een nieuwsgierig vraagje terug: hoe hebben jullie (amateur-hobbyisten) het geleerd? Nog van fotoclubs, of van thuis uit, of als volledige autodidact (maar je zal toch ergens feedback gehad moeten hebben)?
    Last edited by Tink; 12-19-2010 at 05:20 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Had je het over jezelf Jed ?

Negatieven beoordelen lijkt me al moeilijk genoeg. Mijzelf beoordelen, laat ik aan jou over.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    We zullen de zaak maar eens doorlichten ............... (X ray)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Hoe je beginners behandelt kun je niet in regeltjes vastleggen. Dat is een vorm van beleefdheid die we hier nogal eens missen. Hoe kunnen we dat veranderen? Alleen door ons gezamelijk beginnersvriendelijker op te stellen, en ieder voor onszelf ons haantjesgedrag te beperken.
    Je zou als 'modderrator' hieraan wel een bepaalde sturing kunnen geven. Zit ik me zo te bedenken.
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Tink View Post
    PS: maar een nieuwsgierig vraagje terug: hoe hebben jullie (amateur-hobbyisten) het geleerd? Nog van fotoclubs, of van thuis uit, of als volledige autodidact (maar je zal toch ergens feedback gehad moeten hebben)?
    Door te beginnen met dat wat op het doosje en in de bijsluiter staat gewoon uit te voeren.
    Na verloop van tijd als je begint te snappen hoe een en ander werkt kun je uitzoeken wat de gevolgen zijn als je een van de parameters veranderd.
    Je hebt dan alvast een basis waarop je terug kunt vallen.
    Beginnen met testen zonder dat je weet wat je wilt testen is een nutteloze expeditie.
    Bedenk wel dat in die tijd analoog nog de gewoonste zaak van de wereld was en je op elke hoek van de straat wel iemand wist die daar ook mee bezig was en waar je je vragen kwijt kon.
    Last edited by hka; 12-20-2010 at 03:44 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik was autodidact, en niet tevreden over het resultaat, en ben nu bezig een zesjarige studie fotokunst (Academie Hasselt) af te sluiten. Zo'n opleding is niet technisch georienteerd (zoals veel digitale blitzcursussen, maar richt zich eerder op inhoud). analoog is mijn 'weapon of choice'.
    Via basisafdrukken, alternatieve procedes, ben ik nu in het fine-art stadium.

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5

Tink,

Ik heb een basis cursus zwart wit fotografie gevolgd, ooit 20 jaar geleden, in Leiden (je zal zelf moeten speuren naar een cursus in België vrees ik). Daar leerde ik met 1 filmpje TMax400 op 250 ASA en een ontwikkelaar D76 1:1 vaste tijd ontwikkelen en afdrukken onder leiding van een professioneel fotograaf.

De resultaten werden afgedrukt, en beoordeelt, en zo nodig terug gekoppeld naar de belichting (bepalend voor de schaduw partijen) en de ontwikkeltijd (bepalend voor de hoge lichten in de afdruk.

Dit is de simpele basis waaruit je begint, en waaruit je al dan niet tot in het oneindige mee kan gaan "pielen"...

Na deze cursus ben ik autodidact geworden

Heb nog wel wat inhoudelijk cursussen gevolgd, maar de verder techniek heb ik mijzelf geleerd.

Mvgr,

Cor

Ps dat neemt niet weg dat het uiterst zinvol en ook stimulerend is om in het echte leven wat gelijkgestemde om je heen te "verzamelen" zodat je je eigen en andermans werk kan bekijken en beoordelen. Ook het bekijken van foto boeken en bezoeken van foto tentoonstellingen vind ik zelf zinvol.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik voel me dus niet "onwelkom" als beginner.
    Oef !!

Ik hoop alleen dat de gevorderden/experts hier het geduld blijven opbrengen om beginners te helpen.

Als beginner zou ik dus heel erg blij zijn, mocht ik hier nog mogen blijven posten
    Bij mij ben je met beginnersvragen ALTIJD welkom. Ik heb niet altijd de tijd om meteen te antwoorden. Maar een begrijpelijk antwoord krijg je altijd. En ik ben hier niet de enige.

hoe hebben jullie (amateur-hobbyisten) het geleerd? Nog van fotoclubs, of van thuis uit, of als volledige autodidact (maar je zal toch ergens feedback gehad moeten hebben)?
    Een mix. Eerst van fotoclubs. Vervolgens veel autodidactische studie van engelstalige literatuur (in NL bestaan niet veel goede publicaties). Daarna de fotovakschool gedaan, maar op dokagebied kon ik toen al dingen leren aan mijn docenten. Vervolgens veel praktijkervaring. "Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen." (Dankjewel Gary) En als je eenmaal je kost verdient met fotografie moet je contant bij blijven leren door een mix van goede forums, literatuur en vooral veel praktijk.

Jij hebt één groot voordeel, want toen ik alles nog moest leren bestond "Way Beyond Monochrome" nog niet. Als ik je één standaardwerk aan kan bevelen is het dat wel. Maar je moet natuurlijk wel goed engels kunnen lezen. En je hoeft ook niet meteen alles te snappen. Het boek is zo opgebouwd dat je ook als beginner al enig houvast krijgt.
    Last edited by argentic; 12-20-2010 at 08:00 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    ) ).
    Het begin was in 1947 (ik was 12 jaar). De oorlog was net achter de rug. Geen of weinig materialen. Misschien was er ergens een fotoclub. Kan zijn. Ik begon er aan, samen met een vriend. We begonnen op glasplaten en platencameras. Mijn vriend was zo fortuinlijk om een Graflex voor f 2,50 op de kop te tikken. Ik werkte voornamelijk met een Mentor Reflex. Het was een enorm gerommel met het ombouwen van cameras, de zelfbouw van een vergrotingstoestel.
    We hadden onze informatie uit boeken. Internet bestond niet; dus we hadden geen last van haantjesgedrag.
    In 1956 kocht ik een tweedehands Rolleicord, waarmee het foto-leven wat meer structruur kreeg. Ik 1958 kon ik een Leica uit 1932 op de kop tikken.
    In de 60-er jaren woonde ik de USA, waardoor ik in aanraking kwam met allerlei aspecten van de picturale fotografie.
    In de 70 er jaren woonde ik weer in Nederland en via mijn werk kwam in wetenschappelijke fotografie terecht. Fotografie van hoogopgeloste spectra. We ontwierpen emulsies. De fotochemie was hier van belang en de spectra werden met microdensitomers sensitometrisch geevalueerd. Dit werd in samenwerking met de universiteit van Utrecht en de fotografische industrie uitgevoerd.
    Nadat ik met de VUT kon gaan ben ik de ervaring uit de fotochemie gaan uitwerken voor de picturale fotografie en de huidige stand van de opnameobjectieven. Dat wil zeggen op objectieven met een goede detailweergave. Dat ben ik gaan toepassen op de landschaps-fotografie omdat detailweergave daar van groot belang is. Veel eerder was ik vaak meer een portret-fotograaf.
    Pas in 1975 ben ik bij een fotoclub gegaan.

Jed

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin