Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,929   Posts: 1,585,287   Online: 1047

Page 6 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 51 to 60 of 73
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    In mijn ogen is Jed een chemie guru (in de goede zin van het woord ).
    De meeste die op apug vertoeven zijn volgens mij personen die de techniek ondergeschikt vinden aan de inhoud.

Toen ik begon, was ik ook driftig bezig met films en chemie combinaties te testen. heeft mij een jaar gekost, en in dat jaar geen zinnig beeld afgedrukt. Daarna heb ik een ontwikkelaar gekozen en een film. Daar ben ik mee gaan werken en af en toe had ik nog iets gewijzigd. 64asa ipv 100(doos waarde), ontwikkelingstijd 1 minuut aangepast en nu werk ik nog steeds met die waarden....

Ik haal hoogstwaarschijnlijk niet 100% uit de film, maar 95%. Maar dat wordt gecompenseerd door de inhoud van het beeld (hoop ik).:

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Toen ik begon, was ik ook driftig bezig met films en chemie combinaties te testen. heeft mij een jaar gekost, en in dat jaar geen zinnig beeld afgedrukt. Daarna heb ik een ontwikkelaar gekozen en een film. Daar ben ik mee gaan werken en af en toe had ik nog iets gewijzigd. 64asa ipv 100(doos waarde), ontwikkelingstijd 1 minuut aangepast en nu werk ik nog steeds met die waarden....

Ik haal hoogstwaarschijnlijk niet 100% uit de film, maar 95%. Maar dat wordt gecompenseerd door de inhoud van het beeld (hoop ik).:
    Een beginnelingt moet niet gaan experimenteren met ontwikkelaar-filmcombinaties. Neem D76 als filmontwikkelaar en een film met een gevoeligheid van ca ISO 100 en stel de belichtingsmeter 2/3 stop lager, op 64. Vervolgens ga je fotograferen en je krijgt langzamerhand het werken met de lichtmeter door. Kortom: ervaring opbouwen met zo min mogelijk poespas.
    Als je de eerste ervaring achter de rug hebt, kan het voorkomen dat je de ontwikkelaar-filmcombinatie naar je eigen voorkeur gaat optimaliseren. En hierna kan het voorkomen dat je naar andere ontwikkelaar-filmcombinaties gaat uitzien. Welke wegen worden ingeslagen valt niet voorspellen.

Jed
    Last edited by argentic; 12-21-2010 at 02:52 PM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Neem D76 als filmontwikkelaar
    Neem als beginneling een vloeibaar goed houdbaar concentraat.

HC-110, AM74, Rodinal, DD-X om maar eens wat te noemen.

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    ik begon met ilfotec LC29 maar ga nu overstappen op Rodinal.

mm

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Rodinal (Agfa) / R09 one shot (CMS) is m.n. geschikt voor cubische laag- en midden gevoelige z/w films.
    Hoge scherpte en wat uitgesproken korrel m.n. in 35mm natuurlijk maar een bijzonder goede houdbaarheid. Past heel goed met APX 100 of de gelijkwaardige Rollei Retro 100 film. Ook Efke 25 - 100 past heel goed in Rodinal.
    Houd je van een uitgesproken strak gedefiniŽerde korrel dan kan zelfs Tri-X (400) bij E.I. 250 ontzettend mooi zijn in Rodinal 1+50.
    Meestal verlies je ca. 1/3 F stop aan gevoeligheid bij gebruik van Rodinal. Door weinig te agiteren beperk je de korrel grootte. Contrastrijke films kun je ontwikkelen bij een hoge verdunning (>= 1+100).

Op zich is Rodinal (para-Amino Phenol) een hele interessante ontwikkelaar.

Shooter
    4x5 Format

HC-110, AM74, Rodinal, DD-X om maar eens wat te noemen.
    De reden dat ik D-76 noem, is dat alle filmfabrikanten zorgen dat hun film met D 76 werkt. Je zult er (ontwikkel)gegevens voor vele films tegenkomen. Er is echter een goede kans dat je na enige tijd D76 verlaat om weet ik wat voor reden.
    Zo is een goed houdbaar concentraat betrouwbaarder dan een blik poeder. Maar neem nou HCC-110; ik vind het stroperige goedje slecht te hanteren, of je moet een grote hoeveelheid oplossen.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Maar neem nou HCC-110; ik vind het stroperige goedje slecht te hanteren
    Met een juiste plastic spuit of pipet werkt het juist heel gemakkelijk en omdat het niet in water maar in Glycol is opgelost is de levensduur ca. 3-4 jaar.

D76: idd. een standaard voor veel films maar je werkt met een poeder wat moet worden opgelost en worden bewaard als 1 ltr. of 3,8 ltr. (one Gallon). Extra stappen en niet echt gebruiksvriendelijk voor een beginner.

Ook de ontwikkelaar op temperatuur brengen (zeker in de winter of met een hete zomer) is ook wat lastiger.

Maar voor ieder wat wils natuurlijk......

Groetjes,

Robert

Shooter
    4x5 Format
    Met een juiste plastic spuit of pipet werkt het juist heel gemakkelijk en omdat het niet in water maar in Glycol is opgelost is de levensduur ca. 3-4 jaar.

Robert
    Ik heb een pipet gebruikt. Er blijft echter zoveel achter in de pipet (vast te stellen door weging), dat je eigenlijk niet weet hoeveel er in oplossing gaat. Als je een grote hoeveelheid aanmaakt wordt de fout kleiner, maar dan ben je het voordeel ook kwijt. Uiteindelijk heb ik op basis van gewicht verdund. Dat gaat goed, maar is omslachtig.

Jed

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    80
    Ik geef toe dat het uitschenken van precies 156 ml. uit de verpakking geen sinecure is; ik schenk liever een royaal glas wijn ! Maar als je met dat laatste rustig aan doet en dus een vaste hand hebt, moet het wel lukken. En met 5 L. 1 : 31 verhouding doe ik zo'n 2 maanden, ik merk wel dat met m'n nieuwe 9x12 camera er wat meer doorheen zal gaan. Misschien is wegen een tip.
    PS
    Bedankt voor alle tips over het beoordelen van negatieven.

vrgr
    Last edited by k.hendrik; 12-21-2010 at 12:15 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb een pipet gebruikt. Er blijft echter zoveel achter in de pipet (vast te stellen door weging), dat je eigenlijk niet weet hoeveel er in oplossing gaat. Als je een grote hoeveelheid aanmaakt wordt de fout kleiner, maar dan ben je het voordeel ook kwijt. Uiteindelijk heb ik op basis van gewicht verdund. Dat gaat goed, maar is omslachtig.

Jed

Ik ken het product niet, maar in de scheikunde moet je bij visceuze stoffen de pipet spoelen in het oplosmiddel (ik vermoed dat je HC-110 ook nog steeds moet verdunnen met water). Dus gewoon nadat je die HC-110 in het water gepipeteerd hebt, wat van dat water een paar keer opzuigen en terug uitspuiten (in het recipient waarin je oplost, een maatbeker of cylinder ofzo).
    Wat dan in de pipet achterblijft is vooral water en de fout is dan binnen een standaardafwijking.

(Of wist je dit al en is er nog een ander probleem?)

Groetjes,
    Tink

Edit: heb me effe vergist, ik bedoelde een spuitje, bij een echte analytische glazen pipet mag je net niet spoelen, die zijn erop geijkt dat er in de punt nog altijd iets achterblijft.
    Last edited by Tink; 12-21-2010 at 03:17 PM. Click to view previous post history.

Page 6 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin