Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,751   Posts: 1,515,851   Online: 972

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 61 to 70 of 73

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    PS
    Bedankt voor alle tips over het beoordelen van negatieven.

vrgr
    Misschien kan dit wat goed maken
    http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=787081
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    92
    Tink, dit was ook mijn oplossing al is die wat onnauwkeuriger: mijn maatbeker 156 ml steeds omspoelen in de 4844 ml water. Meten blijft toch met deze stroopontwikkelaar problematisch gezien zijn holle meniscus; na een 1/2 uur 'hangt' ie nog steeds aan het glas. Dus wegen ?
    O, ja over de temperatuur: 2 oplossingen: a. in mijn huis zit vloerverwarming dus mijn maatbeker met thermometer een tijdje op de vloer van de Doka werkt prima maar niet erg stabiel. b. een verwarmingselement uit het aquarium werkt ook goed in het bad van Marie, even zoeken naar de juiste instelling. Het element 'roept' maar wat over temperatuur, zijn 23C is vgl. mijn vloeistofmeter 20C !
    Nu we toch bezig zijn: een lichtbak werd door 1 van de lezers genoemd bij het beoordelen van negatieven ? Welke tl buizen gebruik je en hoeveel per opp. ?

vrgr

ps
    Gary: ik bedoelde het niet cynisch ! m.n. de "krant onder het negatief" methode heb ik direct toegepast.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Tink, dit was ook mijn oplossing al is die wat onnauwkeuriger: mijn maatbeker 156 ml steeds omspoelen in de 4844 ml water. Meten blijft toch met deze stroopontwikkelaar problematisch gezien zijn holle meniscus; na een 1/2 uur 'hangt' ie nog steeds aan het glas. Dus wegen ?
    .

156 ml? Dan kan je idd best eerst een afgemeten deel water in de maatbeker doen (bv 3500ml water). Daarna 156ml HC-110 toevoegen en dan die cylinder waarin die geconcentreerde HC-110 zat een 3 keer vullen met water. Steeds toevoegen bij de al deels verdunde oplossing in de maatbeker, en zorgen dat je finaal uitkomt op 5 liter (op einde dus nog aanlengen met water tot 5l).

Aflezen van hoeveelheid wordt steeds afgelezen op de onderkant van de meniscus (in een cylinder bij die hoeveelheid). Wel opletten dat je loodrecht erop kijkt.
    Dit is een universeel afgesproken manier van afmeten en het gaat hem om de reproduceerbaarheid.
    Toen de makers van HC-110 (kodak veronderstel ik?) bepaald hebben dat je HC-110 in een verdunning moet gebruiken van 1:31, hebben zij ook steeds afgemeten op onderkant meniscus. En zelfs al doet kodak dat machinaal, dan nog zijn die toestellen daarop geijkt.

Ik heb er als beginneling nog geen idee van hoe exact het hier moet zijn, maar een maatcylinder is nauwkeuriger dan een maatbeker (en nooit minder afmeten dan 1/10de van de maximale hoeveelheid van de cylinder).

En waterbad check ik idd altijd nog apart de temperatuur.

Groetjes,
    Tink
    Last edited by Tink; 12-21-2010 at 01:30 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Mijn herinneringen aan HC 110 zijn van een hele tijd terug. Ik had een recept gekregen van Anton Corbijn, die in California fotos had gemaakt van Captain Beefheart ( net een paar dagen geleden overleden). Deze recepten waren gebaseerd op een hoge concentratie ( ik meen 1:7) HC 110. Een korrel als een scheet; maar ja dat was toen in. Toen ik toch die HC 110 had, dacht ik: ook eens proberen voor normale negatieven. En moest een factor 30 of zo verdunnen. En dan voor 500 ml. Dat is maar 18 ml. Een aardige hoeveelheid bleef buiten aan de pipet hangen. Dat kun je er dan ook wel weer van af gaan spoelen. En de binnenkant van de pipet meermaals spoelen. Maar mijn gedachte was: ophouden met die handel.
    Tenslotte had ik een andere ontwikkelaar waar ik gewoon was mee te werken. Deze ontwikkelaars maak zelf aan. En dat is niet omdat de kosten lager zijn, maar voornamelijk om de reproduceerbaaheid en de grotere mogelijkheden wat betreft receptuur. Een fabrikant wordt begrensd door mengproblemen bij ontwikkelaars in poedervorm en door houdbaarheidsproblemen bij ontwikkelaars in vloeistofvorm.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Met het juiste type spuit is HC-110 geen probleem. Kodak geeft overigens aan een (tussen- ) oplossing te maken welke niet meer viceuse is. HC-110 sluit goed aan bij de Tgrain type films en als push ontwikkelaar. De ontwikkelaar genereert wel iets meer korrel dan D76 dus is voor 35mm iets minder geschikt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    HC-110 sluit goed aan bij de Tgrain type films en als push ontwikkelaar. De ontwikkelaar genereert wel iets meer korrel dan D76 dus is voor 35mm iets minder geschikt.
    Het feit dat HC 110 vanwege de korrel een minder geschikte kandidaat voor beginners is, is ook een punt. Immers het kan zijn dat je beginners hebt, die op 35 mm werken. Hetzelfde geldt voor de Rodinal. De nieuwe Rodinal is aangepast, maar toch.
    D 76 is ontwikkeld toen de 35 mm zijn intrede deed ( ca 1926).

Jed

Shooter
    4x5 Format

Nauwkeurigheid

Quote Originally Posted by Tink View Post

Ik heb er als beginneling nog geen idee van hoe exact het hier moet zijn, maar een maatcylinder is nauwkeuriger dan een maatbeker (en nooit minder afmeten dan 1/10de van de maximale hoeveelheid van de cylinder).

En waterbad check ik idd altijd nog apart de temperatuur.

Groetjes,
    Tink
    Een goede en interessante vraag.

Het chemie-gebeuren in de fotografie wordt niet ten onrechte vergeleken met het keukengebeuren. (Darkroom cookbook). Hoe nauwkeurig moet je in de keuken zijn? Laten we eens eieren gaan koken en je wil een ei, dat niet hard en niet zachtgekookt is. Zo een half harde dooier. Als je dat goed en reproduceerbaar wil doen, dan speelt de grootte van het ei een rol, de kooktemperatuur vraagt al gauw een nauwkeurigheid van 15". De hoogte is van belang ivm de kooktemperatuur van het water. Nu kun je de eieren precies volgens recept koken en de smaakl is altijd hetzelfde. Ga je de kooktemperatuur ook maar weinig veranderen (10" ) dan verandert de toestand van de dooier en daarmee jouw waardering voor de smaak voor het ei. En zo gaat het overal in de keuken: iets meer peper, iets minder zout..Jouw smaak is bepalend voor de 'nauwkeurigheid'. In de fotografie is het niet anders.. Hier moet je voor 'jouw smaak' , 'jouw waardering voor beeldkwaliteit' zetten.

En als je 'jouw waardering voor beeldkwaliteit' wilt beheersen is meer nauwkeurigheid nodig dan wanneer dat niet het geval is.

Bij fabrieksmatige ontwikkelaars is het begrip nauwkeurigheid onduidelijk. Bij poedervormige chemie heeft de fabrikant mengproblemen, bij de vloeistoffen desintegratie met de tijd. De fotograaf weet niet wanneer de produktiedatum is en weet helemaal niet in welke staat het produkt is. En bij deze uitgangs-situatie is de verdere nauwkeurigheid niet zo relevant.

Om bovenstaande redenen volg ik liever de keukenprocedure. En met de gegeven recepturen ( bijv. in het darkroom cookbook) hoef je echt geen chemicus te zijn. Beschouw je maar als een kok die aan het mengen en roeren is. Die ziet tijdens het mengen roeren wat zijn nauwkeurigheid is.

Jed

Shooter
    35mm
    Dag Jed,
    Begrijp ik het goed dat je een keuken freak bent?
    Toch heerlijk indien je van alle markten thuis bent.
    Kan je ons niet een gedegen KERSTMENU presenteren
    bestaande uit minimaal gangen:

voorgerecht
    tussengerecht
    licht hoofdgerecht
    een verfrissing tussendoor
    de hoofdmaaltijd (echt iets speciaals derhalve geen kalkoen)
    en een afsluiting
    Uiteraard daarbij vermelding van de juiste wijnen met hun jaartal

Wanneer ik (wij) zit te genieten zal ik aan je denken

Bij voorbaat dank voor de moeite
    Theo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Dag Jed,[
    Begrijp ik het goed dat je een keuken freak bent?

Theo
    Dat heb je niet goed begrepen. In de eerste zin schrijf ik dat het een vergelijking met het keukengebeuren is. Het kerst-diner moet je zelf klaarmaken.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Rodinal (1891) is op zich geen fijnkorrel ontwikkelaar maar sluit prima aan voor laag- en midden gevoelige films. Het concentraat is bijzonder lang houdbaar en wordt meestal gebruikt in de verdunningen 1+25 - 1+50 en 1+100.

M.b.t. HC-110 is er voor 35mm films tot iso 400 geen enkele reden het niet te gebruiken. AM74 is ook prima alleen deze ontwikkelaar sluit minder goed aan bij HP5+ en Tri-X 400, m.n. voor 35mm films.

D76 is een goede all rounder maar heeft de al eerder genoemde nadelen.

En zo is het natuurlijk altijd wel iets wat minder goed past of minder handig is in gebruik. In de praktijk werk je met meestal 2 films en 1 ontwikkelaar zodat e.e.a. wel meevalt in gebruik.

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin