Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,711   Posts: 1,548,653   Online: 1136

Page 8 of 8 FirstFirst ... 2345678
Results 71 to 73 of 73

Shooter
    35mm
    Hallo allemaal,

even een bericht om jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen.

Ik heb intussen nog wat zitten ontwikkelen en het begint vlotter en vlotter te gaan. Stof en vlekproblemen op negatieven zijn ook opgelost.

Intussen heb ik ook de kans gehad om mijn negatieven eens te laten beoordelen door een verre kennis (een tachtiger) van de schoonfamilie die vroeger ook altijd ontwikkeld heeft (ook nog lid geweest van fotoclub dacht ik). Ondanks zijn iets minder goed zicht (wel zijn leesloup gebruikt), had hij toch de indruk dat mijn negatieven langer ontwikkeld moesten worden. Enfin, hij zou dat zeker eens proberen "moest hij mij zijn".

Dus dat heb ik dan vandaag geprobeerd. En idd, nu ik kan vergelijken, zie ik inderdaad goed het verschil bij de negatieven. Ik zie veel meer detail in gezichten, daar waar ik dat bij de vorige niet echt zag.
    Ik weet dat ik niet echt mag vergelijken, maar ook op scan is het een pak beter.

Alleen....nu ben ik achteraf aan het denken....op het moment van het ontwikkelen was het effe wat gesukkel met de thermometer en zag ik bij een laatste check dat ik op 23°c zat ipv 20°C.
    Op dat moment heb ik eigenlijk niet genoeg doorgedacht (ik weet het, stom), en snel gekeken hoelang ik moet ontwikkelen op 23° (1 minuut minder lang dan normaal) en dan zo verder gegaan. Ik heb dus niet nog eens een minuut extra geteld omdat ik dit keer ging experimenteren met langer ontwikkelen).

Daarom dat ik het nu even niet snap, uiteindelijk heb ik toch niet langer ontwikkeld dan de vorige keren (wel iets warmer, maar een minuut korter).
    Maar ik ga in ieder geval dit nog eens herhalen.

PS: ik hoop eind februari ten laatste mijn eerste prints te kunnen ontwikkelen, dan kan ik eindelijk alles bekijken en vergelijken op het bedoelde eindresultaat. Intussen blijf ik enthousiast verder proberen.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Tink,

In je eerste bericht las ik dat je Ilfotec DD-X gebruikt op 20 graden voor 9 minuten.
    Als je in de docu de tabellen bekijkt voor de ontwikkel tijd voor 23 graden, dan is dat 7 minuten.
    De 7 minuten is dan 2 minuten minder ontwikkelen, jij hebt echter 1 minuut minder ontwikkeld.
    Je hebt dus in feite toch langer ontwikkeld en daardoor meer detail gekregen.

Mike.
    --Mike

Shooter
    35mm
    Idd, het was dan toch juist hoe ik aan het redeneren was. Nu ik het opnieuw aflees in de curve, klopt het weer met hoe ik voor de start van ontwikkelen aan het denken was. Deze nacht bij het posten van bovenstaande tekst ben ik het helemaal door elkaar beginnen halen en ben daar ergens verkeerd beginnen aflezen, met het idee dat ik dan mij vergist had en uiteindelijk toch geen minuut langer had ontwikkeld.
    Ik zat er deze nacht bij het posten hierboven dus naast, maar tijdens het ontwikkelen dan toch niet, en dat is het belangrijkste...oef!

Merci om me erop te wijzen!

Page 8 of 8 FirstFirst ... 2345678

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin