Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,231   Online: 827

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    4x5 Format

Papiervergelijking

Omdat ik aan mijn laatste doos Agfa MCC bezig ben, werd het tijd om om te zien naar een alternatief. Ik heb me daartoe een aantal verschillende soorten papier bezorgd, mijn zonemaster stopclock zo goed mogelijk op al die papieren geijkt en ben vervolgens aan het drukken gegaan. Als proefnegatief heb ik een portret gebruikt waarin flink wat schaduwen zitten, zodat ik een goed oordeel kon vellen over de doortekening aan de onderkant van de curve. Dat is in mijn fotografie belangrijk. Van elke soort papier heb ik vervolgens twee drukken gemaakt, waarvan ik er telkens een een seleniumtoning met Kodak KRST 1+9 heb gegeven. Dat leverde na enkele avonden drukken het nodige aan informatie op, die ik hier graag met jullie wil delen.

Het gaat om de volgende soorten papier
    - Agfa MCC als vergelijking
    - Ilford FB
    - Ilford FB Warmtone
    - Adox Vario Classic
    - Adox Varitone
    - Oriental VC-FB II Warmtone
    - Oriental VC-FB II
    Telkens alleen de glanzende variant - en telkens in de maat 30x40, behalve de oriental, dat in 28x35 te krijgen is, maar niet in 30x40. Om te vergelijken heb ik de vergrotingsmaatstaf trouwens niet aangepast -alle portretten zijn even groot - alleen hebben sommige wat meer marge.

Wat direct opvalt is het Oriental warmtone. Het papier is erg geel, veel geler dan de rest, bijna de kleur van oud krantenpapier. Het toont sterk in de selenium toner, krijgt snel een mooie diepere tint en verkleurt dan naar aubergine. Dat tonen ging zo snel dat je na twee minuten al bijna een volledige omtoning had - waardoor ik een nieuwe druk moest maken om te zien hoe een gedeeltelijke toning uitviel. Het is heel mooi papier, maar door zijn geheel eigen karakter voor mij alleen voor speciale dingen te gebruiken. Omdat dit papier zo anders van karakter is, laat ik het verder buiten beschouwing.

De andere zes laten zich beter vergelijken. Van deze papieren heeft Ilford WT de geelste drager en Adox Varitone de witste. Ilford FB zit vlak bij Adox Varitone, terwijl de andere drie - Agfa MCC, Oriental FB en Adox Vario Classic elkaar ook amper ontlopen, maar wat geler zijn.
    Kijkend naar de kleur van de emulsie is Ilford FB de koelste en de andere Ilford de warmste. De beide Adox papieren zitten dicht bij de toon van het Ilford FB, maar zijn net iets warmer. Oriental FB zit dichter bij het Ilford FB en Agfa MCC zit precies tussen deze twee groepen.

Nu heb bij het afdrukken als ijkpunt een glimmend puntje op de neus gebruikt waar ik nog net doortekening wilde hebben. Vervolgens heb ik de schaduwen laten vallen waar ze terecht kwamen om goed te kunnen vergelijken. Normaal zou ik met doordrukken en tegenhouden de zaak proberen te optimaliseren, maar dat leek me nu niet verstandig. Het Ilford FB lijkt aan de onderkant het minste contrast te hebben en loopt het snelste dicht, de beide Adox papieren en Agfa ontlopen elkaar amper en Oriental en Ilford WT tekenen in de schaduwen met het meeste contrast. De verschillen tussen het papier blijken niet zo heel groot te zijn en je moet echte goed, neutraal licht gebruiken om het te zien. Op al het papier is uitstekend af te drukken. Wat wel opvalt is dat het het Agfa papier langzaam vlakker wordt - het zal met de leeftijd te maken hebben. Het is nu een jaar of zes oud en nadert ook zijn technische houdbaarheidsdatum.

De seleniumtoning. Ik heb de afdrukken 2 minuten in een 1+9 verdunning van Kodak KRST gelegd om de schaduwen nog wat dieper te krijgen. Ilford FB en het Adox Vario Classic reageren het minst sterk - zodanig dat ik het verschil met de niet getoonde afdruk amper zie. Agfa MCC is net zichtbaar, Adox Varitone en Oriental geven een duidelijk effect, net als het Ilford warmtone papier. Bij die laatste drie is er ook een duidelijke verschuiving van toon - de beelden worden wat koeler van karakter en krijgen een bepaalde gloed, die typisch voor selenium is. De eerste drie reageren amper in die richting.

Tenslotte heb ik de drukken enkele keren aan een groepje mensen voorgelegd met de vraag de mooiste druk er uit te halen. Dat blijkt telkens dezelfde te zijn: het Oriental papier. Veelal blijkt dat door het hogere contrast in de schaduwen in combinatie met de neutrale kleur van de drager te komen.

Dit papier heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. De drager heeft vrijwel dezelfde tint als het oude Agfa papier, waardoor series en beelden zich goed laten mengen zonder dat het 99% van de mensen op zal vallen dat er ergens een wisseling van papier is. Nummer twee is voor mij het Ilford wt - maar omdat dit echt een warmtone papier is, betekent dit dat ik voor een aantal langlopende series opnieuw de eerste beelden moet gaan afdrukken en ik weet niet of ik daar heel veel zin in zal hebben. Voordeel is wel dat ik deze fabrikant wat meer continuiteit toevertrouw dan Oriental - dat in het verleden al wel vaker verdwenen is. Vermoedelijk wordt het een forse bestelling en dan zie ik over enkele jaren wel weer verder.

Maar voorlopig heb ik nog staartjes en restjes papier genoeg...

Huub

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11

Kentmere en Adox?

Dat is een mooi artikel Huub, heel erg welkom. Er zal een boel werk in gezeten hebben, maar misschien geen gebrek aan tijd met al dat gesneeuw buiten.

Ik gebruikte zelf 'vroeger' ook altijd Agfa MCC, en nu Kentmere FBVC (zowel Fine Grain als Glossy). Eerlijk gezegd vind ik het Agfa papier veel mooier, hoewel ik zonder kennis van Agfa Kentmere ook geweldig mooi zou vinden.

Ik geloof dat het verschil 'm vooral in de schaduwen zit. Die zijn bij Kentmere wat 'modderiger'. De tonaliteit van Agfa bevalt me duidelijk beter.

Misschien kan ik aan jouw ervaring toevoegen dat het Kentmere papier erg goed reageert op Selenium toning. In Adox Selentoner 1+20 krijg je na een minuut of twee, drie een sterk effect in de schaduwen. De groenigheid (in vergelijking met Agfa MCC) van het Kentmere papier is dan ook weg. Nog langer tonen doet het beeld merkbaar paarsig worden.
    Helaas heb ik het oude Agfa papier nog nooit getoned (had toen Se-toner nog niet 'ontdekt'), dus een directe vergelijking kan ik zo zonder meer niet geven. Een oude afdruk tonen behoort tot de mogelijkheden; misschien binnenkort eens doen.

Het Oriental papier heb ik nog nooit geprobeerd. Waar koop jij dat? (Indien überhaupt verkrijgbaar, momenteel.)

Als mijn voorraad Kentmere op is, wil ik de Adox-'kopie' van Agfa MCC gaan gebruiken, ondanks de hoge prijs. Ik heb er hoge verwachtingen van.
    Is er een reden in het bijzonder dat jij Adox MCC niet als opvolger van Agfa gekozen hebt? Misschien nog niet verkrijgbaar destijds?

Groetjes, Sander.

jelke's Avatar
    Het Oriental papier heb ik nog nooit geprobeerd. Waar koop jij dat? (Indien überhaupt verkrijgbaar, momenteel.)

http://www.macodirect.de/paper-oriental-c-1_17_564.html

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Bedankt voor de link, Jelke. Sander.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by sandermarijn View Post
    Als mijn voorraad Kentmere op is, wil ik de Adox-'kopie' van Agfa MCC gaan gebruiken, ondanks de hoge prijs. Ik heb er hoge verwachtingen van.
    Is er een reden in het bijzonder dat jij Adox MCC niet als opvolger van Agfa gekozen hebt? Misschien nog niet verkrijgbaar destijds?

Groetjes, Sander.
    Het Kentmere papier heb ik niet in mijn vergelijking meegenomen, net zomin als het Foma papier, maar bedankt voor de aanvullende informatie. Het Oriental komt inderdaad via Maco.
    Dat mijn voorkeur nu naar het Oriental gaat en niet naar het Adox Vario Classic (de voorloper van het Adox MCC) is het resultaat van mijn vergelijking - niet meer en niet minder. In die zin heb ik vrij onbevangen naar de resultaten gekeken. Misschien een idee om daar zelf ook eens een pakje van dat papier te bestellen en nader te onderzoeken.
    Overigens vond ik de verschillen tussen de diverse papieren niet bijzonder groot - dit in tegenstelling tot de indruk die je soms krijgt van de berichten op dit forum. Overal zijn uitstekende afdrukken op te maken.

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Overigens vond ik de verschillen tussen de diverse papieren niet bijzonder groot - dit in tegenstelling tot de indruk die je soms krijgt van de berichten op dit forum. Overal zijn uitstekende afdrukken op te maken.
    klopt.. het is vooral een kwestie van smaak, hou je van een koele of warme toon of een afdruk met een mat of glanzend oppervlak en gelukkig is er nog steeds een ruime keuze, zelf ben ik de laatste tijd erg gecharmeerd van het fomabrom variant 123 papier, lijkt precies op het oude portriga rapid

http://www.silverprint.co.uk/Product...asp?PrGrp=1125

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Hier ging ik ook altijd van uit, maar het enthousiasme op het engelstalige deel van dit forum voor het nieuwe Adox MCC heeft me een beetje aan het twijfelen gebracht. Misschien zijn de verschillen die ik nu denk te zien tussen Kentmere en Agfa meer geinspireerd door dat enthousiasme dan door de werkelijkheid.

Misschien toch maar eens een pakje Adox MCC meebestellen bij mijn volgende bestelling bij Fotoimpex- voor eens en voor altijd duidelijkheid.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Uitstekend artikel Huub. Dankjewel.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format

Vergelijking deels andere papieren

Een mooi overzicht Huub.

Een overzicht van de papieren die ik gebruik:

MCC 110 van Adox
    PW 14 van Forte ( Adox heeft de machines en als alles goed gaat, wordt de productie gecontinueerd)

Gegradeerde papieren van Oriental:
    GF2 Seagull
    GF3 Seagull

Kentona van Kentmere ( nu eigendom van Ilford).

Verder heb ik getest, maar gebruik ik niet:
    Kentmere
    Fineprint VC, finegrain D.Wt
    Fineprint VC, glossy DE.Wt
    Fineprint VC, F.G. Warmtone Dwt

Oriental warmtoon

Allerlei Ilford papieren heb ik in de loop der tijd getest, maar daar ben ik mee opgehouden, omdat het nooit iets opleverde.

De gegradeerde en variabel contrast papieren zijn eigenlijk niet goed te vergelijken; en daarom doe ik het ook niet.

Van de variabel contrast papieren is de PW14 de topper. En dat zal de reden zjin dat het papier mogelijk weer in productie komt. Het nieuwe MCC 110 van Adox blijft niet ver achter en is verwant aan het PW14.

Van Kentmere zou Fineprint VC, glossy DE.Wt in aanmerking komen. De twee andere bevallen mij niet. Van het warmtoon Seagull staat mij de gele kleur niet aan.

Bij de gegradeerde papieren springt het Oriental Seagull er uit. Ik koop het in Japan. Door de dure yen is het niet goedkoop. Het heeft een gedistingeerd, verfijnd karakter. En het wordt met een enorme kwaliteitsborging gefabriceerd.
    Kentona is ook een pracht papier. Het heeft een wat slordiger karakter dan de Seagull, maar ook bijzonder. Op het moment is het in de VS verkrijgbaar. Of het in Europa te koop is, zou ik niet weten.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin