Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,696   Posts: 1,482,533   Online: 973

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 42
    Pim
    Pim is offline

Shooter
    Medium Format
    Ik spoelde alleen maar 220 films in en ik ben daar zo aan gewend dat ik nu twee 120 films op een spoel zet. Ik probeer in daglicht altijd eerst even of de spoel goed loopt met een oude niet belichte film. Als dat niet zo is gebruik ik die spoel niet en maak hem eerst schoon dikwijls blijkt er dan aanslag op te zitten.

Ook als een spoel bij daglicht wel goed laadt verwarm ik de spoel voordat ik de film inspoel met de haarfohn. De film glijdt dan beter langs het plastic. Vroeger heb ik ookwel de hoekjes van de film afgeknipt, maar daardoor overkwam het me dat de film in het midden uit de rails ging.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    87
    en een knikje in de film, veroorzaakt door het iets te 'ruw' inspoelen kan een bovennatuurlijk effect hebben, maar is onbedoeld
    http://www.flickr.com/photos/77846450@N00/5209634901/
    schuin afknippen van de hoekjes op de start van 120 film om in te spoelen werkt bij mijn Paterson dus niet.
    Last edited by k.hendrik; 01-06-2011 at 04:22 PM. Click to view previous post history.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een ander middeltje om spiralen schoon te krijgen is ze een nachtje in de kukident (tabletten voor reinigen van kunstgebitten) te zetten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een ander middeltje om spiralen schoon te krijgen is ze een nachtje in de kukident (tabletten voor reinigen van kunstgebitten) te zetten.
    Dit is idd de beste methode om spiralen te reinigen. Bleekwater (Chloor) tast plastic aan, het wordt bros. In de Jobo handleiding wordt hiervoor ook gewaarschuwd.

Een verbogen spiraal kan veel irritatie opwekken bij het inspoelen. Vervangen voor een nieuwe is de enige juiste oplossing. Makrolon (Jobo) spoelt het gemakkelijkste in, daarna Nylon (Paterson). De wat grotere spiralen (2502) van Jobo gaan nog gemakkelijker maar deze zijn bedoeld voor rotatie ontwikkeling.

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb mijn Paterson spiralen nog nooit achteraf gereinigd, maar zorg dat ze niet vervuilen.
    Daartoe doe ik de volgende handelingen:
    Na afloop van een ontwikkelsessie voeg ik een klein beetje afwasmiddel aan het spoelwater in de tank toe. Zorg dat het goed vermengd door de spiraal te draaien. Laat dat een minuut staan.
    Dan komt het moment dat de film uit de spiraal gehaald moet worden om te drogen te hangen. Bedenk dat de emulsie zacht is; dus trek de film niet uit de spiraal. Ik knijp het uiteinde van de spiraal iets samen zodat die binnen de spiraal komt. Als je dan aan de film trekt komt die uit de spiraal zonder dat de film in de spiraal schuift.
    De film met afwasmiddel hang je op. Als gevolg van het oppervlaktespannings verlagende effect stroomt het meeste water er snel af.
    De spiraal spoel ik na onder de kraan en zet ik te drogen. Ik droog de spiraal snel door hem in een warme omgeving te plaatsen. Of het snelle drogen belangrijk is ben ik niet nagegaan. Wie weet kun je hem in een microwave drogen. Mijn gewoonte om snel te drogen komt voor uit de laboratoriumpraktijk.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Leuk experiment om een nylon spiraal in een magnetron te drogen. Nylon kan water opnemen en ik ben benieuwd of de spiraal zo heet wordt dat hij smelt. Welke vrijwilliger meld zich met zijn spiraal voor de proef ?
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Medium Format
    Jij zelf natuurlijk, Gary.
    Wie met het idee komt moet het ook zelf uitvoeren.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Misschien ben ik wat simpel, maar ik heb nog nooit problemen ondervonden met vieze spiralen en ik ken ook niemand die problemen heeft. Als de spiralen maar droog zijn bij het inspoelen. Verder is het idd aan te raden om snel te drogen (niet te warm), omdat vocht een ideale voedingsbodem is voor schimmels.

En als Gary dan toch experimenteert, dan ben ik wel benieuwd hoe een complete bus met film op de spiralen zich houdt in de magnetron. Wie weet zijn de resultaten wel geweldig. Het is net als je handtekening: Theorie helpt niet, je moet het doen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Misschien ben ik wat simpel, maar ik heb nog nooit problemen ondervonden met vieze spiralen en ik ken ook niemand die problemen heeft. Als de spiralen maar droog zijn bij het inspoelen. Verder is het idd aan te raden om snel te drogen (niet te warm), omdat vocht een ideale voedingsbodem is voor schimmels.
    .
    Als je gelatineresten en vocht hebt, heb je een ideale voedingsbodem. Binnen 24 uur heeft de schimmel zich er genesteld en het lijkt wel vochtig te blijven. Als of de schimmels vocht uit de lucht aantrekken. Dus dat moet je voorkomen. Snel drogen gaat in een laboratorium in een droogstoof; ik droog ze in mijn filmdroger. Als de verwarming aan is, kun je ze daar op leggen. En met de microwave moet je voorzichtig te werk gaan. En dat gaat alleen op voor kunststof spiralen. De smelttemperatuur voor nylon ligt bij de 200C, de werktemperatuur tot max 95 C.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 01-15-2011 at 05:58 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Nooit een probleem gehad met plastic spiralen. Niet met inspoelen (met dien verstande dat het niet in de categorie "problemen" valt dat de spiralen droog moeten zijn). Niet met schoonhouden (wil wel eens horen hoe jullie 'emulsieresten' in de spiraal krijgen. Bij mij blijft de emulsie altijd mooi waar die hoort, op de film.)
    En nooit wat speciaals gedaan. Geen droogkabinet. Geen Steradent. Geen borstelen. Niks.

Dus een vraagje: wordt hier niet uit een mug een olifant gemaakt?
    Er zijn mensen die nog nooit een plastic spiraal gebruikt hebben. Die lezen dit misschien, en krijgen dan wellicht het geheel verkeerde idee dat het maar moeizaam gaat met plastic spiralen.

Jed, je denkt dus echt dat dat met die magnetron serieus bedoeld was...?

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin