Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,930   Posts: 1,585,418   Online: 1026

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 42

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Nooit een probleem gehad met plastic spiralen. Niet met inspoelen (met dien verstande dat het niet in de categorie "problemen" valt dat de spiralen droog moeten zijn). Niet met schoonhouden (wil wel eens horen hoe jullie 'emulsieresten' in de spiraal krijgen. Bij mij blijft de emulsie altijd mooi waar die hoort, op de film.)
    En nooit wat speciaals gedaan. Geen droogkabinet. Geen Steradent. Geen borstelen. Niks.

Dus een vraagje: wordt hier niet uit een mug een olifant gemaakt?
    Er zijn mensen die nog nooit een plastic spiraal gebruikt hebben. Die lezen dit misschien, en krijgen dan wellicht het geheel verkeerde idee dat het maar moeizaam gaat met plastic spiralen.

Jed, je denkt dus echt dat dat met die magnetron serieus bedoeld was...?
    In de eerste plaats heeft de vraagsteller problemen ondervonden. Dus dat er mensen zijn die problemen hebben staat vast.
    Hoe stel jij vast dat geen emulsieresidue in de spiraal achterblijft. We praten over monomoleculaire lagen, die de oppervlakteeigenschappen van de spiraal bepalen. Je ziet het heus niet met je blote oog.
    Maar het ontwikkelproces is ook bepalend hoe 'taai' de gelatine is. Een hardende ontwikkelaar zal meer kunnen verdragen dan een niet-hardende ontwikkelaar. Zo ben ik ook wel 120 spoel films tegengekomen met randen die onvolkomen gefixeerd zijn (wit) . Die films hebben zo sterk tegen de spiraal aangeplakt gezeten, dat lokaal het fixeerproces niet heeft plaatsgevonden. De gelatine is daar zeker blijven hangen. Op die plaats kun je vaak ook een beschadiging over het feitelijke beeld waarnemen.
    Het idee dat een probleem tot regel wordt verheven is ook niet juist. Dan zou de nylon spiraal al lang vervangen zijn.
    Mijn idee van de microwave is serieus bedoeld. Ik heb al vele malen gezien dat kunststof materialen in de microwave worden gedroogd, alhoewel ik de droogstoof prefereer.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    In de eerste plaats heeft de vraagsteller problemen ondervonden. Dus dat er mensen zijn die problemen hebben staat vast.
    Als je van jouw veronderstelling uitgaat dat die problemen veroorzaakt worden door plastic spiralen.

Hoe stel jij vast dat geen emulsieresidue in de spiraal achterblijft. We praten over monomoleculaire lagen, die de oppervlakteeigenschappen van de spiraal bepalen. Je ziet het heus niet met je blote oog.
    Op dezelfde manier als jij.

Maar het ontwikkelproces is ook bepalend hoe 'taai' de gelatine is. Een hardende ontwikkelaar zal meer kunnen verdragen dan een niet-hardende ontwikkelaar. Zo ben ik ook wel 120 spoel films tegengekomen met randen die onvolkomen gefixeerd zijn (wit) . Die films hebben zo sterk tegen de spiraal aangeplakt gezeten, dat lokaal het fixeerproces niet heeft plaatsgevonden. De gelatine is daar zeker blijven hangen. Op die plaats kun je vaak ook een beschadiging over het feitelijke beeld waarnemen.
    Leuk (nou ja...)
    Maar volkomen irrelevant.

Het idee dat een probleem tot regel wordt verheven is ook niet juist. Dan zou de nylon spiraal al lang vervangen zijn.
    Kijk!

Mijn idee van de microwave is serieus bedoeld. Ik heb al vele malen gezien dat kunststof materialen in de microwave worden gedroogd, alhoewel ik de droogstoof prefereer.
    Samen met je sokken?

Wat een onzinnig idee, Jed.

Shooter
    4x5 Format
    De vraagsteller heeft problemen met de filn in de spiralen te krijgen. Dit is een goede vraag, die beantwoord moet worden. De vraag is heel algemeen; internet staat er vol mee. BEANTWOORD DE GESTELDE VRAAG.
    Een voorbeeld van een internet site zijn de tutorials van silverlight:
    http://www.silverlight.co.uk/tutoria...pf/spiral.html
    Ook hier komt het neer op een schone en droge spiraal. Ook hier wordt verwezen naar problemen met beschadigde emulsie. En de beschadigde emulsie kun je waarnemen. Dan moeten er wel residuen zijn op de spiraal. Bedenk verder dat gelatine collagenen bevat, die de grondstof van vele lijmen bevat en plakeffecten in de spiraal zijn te verklaren. Daarom: houdt de spiraal schoon en droog.

Jed

PS. Wat betreft de procedure voor de film inzetten is er een handleiding (pdf) van Paterson
    http://www.photomemorabilia.co.uk/Pa...ions/MajorII.p

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Jij zelf natuurlijk, Gary.
    Wie met het idee komt moet het ook zelf uitvoeren.
    Helaas hier geen plastic spiralen. Toen ik studeerde werkte ik, om wat bij te verdienen, in het lab van het instituut. Al waar ik tussen de 15 en 20 films per dag moest ontwikkelen. Gelukkig hadden we van die rekken met metalen spiralen, ik moet er niet aan denken dat ik die elke dag in van die plastic dingen had moeten frummelen.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Helaas hier geen plastic spiralen. Toen ik studeerde werkte ik, om wat bij te verdienen, in het lab van het instituut. Al waar ik tussen de 15 en 20 films per dag moest ontwikkelen. Gelukkig hadden we van die rekken met metalen spiralen, ik moet er niet aan denken dat ik die elke dag in van die plastic dingen had moeten frummelen.
    Als ik zou moeten kiezen, zou ik zeker voor roestvrij stalen gepolijste spiralen kiezen. Ieder laboratorium kiest hiervoor. Maar de paterson 1000 ml heeft een uitstekend stromingspatroon en dan neem je toch maar weer de nylon spiraal. En, als je er mee kunt leven en de nodige voorzorgen neemt, kan het.
    Maar in een commerciele omgeving zou ik niet met nylon spiralen beginnen. Ook hier moet je met droge spiralen werken, maar het probleem van residuen is van minder belang.

Jed

Shooter
    Medium Format
    De vraagsteller heeft problemen met de filn in de spiralen te krijgen. Dit is een goede vraag, die beantwoord moet worden. De vraag is heel algemeen; internet staat er vol mee. BEANTWOORD DE GESTELDE VRAAG.
    Inderdaad.

Weet jij waarom de OP problemen, heeft, waaruit die problemen bestaan?
    Heb je hem dat gevraagd?
    Of (en dat is een rhetorische vraag) beantwoordt je de vraag waarvan jij denkt dat die gesteld is?

Shooter
    Medium Format
    Paterson spiralen hebben een metalen balletje om de film tegen te houden bij de teruggaande slag van het inspoelen. De oude spiralen hebben een glanzend metalen balletje, waarschijnlijk roestvast staal. De nieuwere spiralen zijn wat ieliger en hebben een grauwgrijs balletje. Deze spiralen spoelen na verloop veel moeilijker in dan de oude spiralen. Het nieuwe balletje blijft veel vaker plakken wanneer je de spiraal gewoon aan de lucht laat drogen. Ik behandel die dan ook meestal na met een fohn. Maar dan nog moet ik ze voordat ik het nieuwe type spiraal ga gebruiken "gangbaar" maken. Dat doe ik meestal met een oude theedoek. Het grote voordeel van Paterson spiralen vind ik dat je de film (met afgeknipte hoekjes zo gemakkelijk inschuift. Met het vastklemmen in een metalen spiraal heb ik zelf meer moeite. Maar een vriend van mij doet niet anders en die vind paterson juist minder handig. Maar dat er bij sommigen problemen zijn met het inspoelen van film in een paterson spiraal is duidelijk en je zult zelf moeten uitvinden welke tips die hier gegeven worden voor jou werken.

Shooter
    Medium Format
    Je kan de kogeltjes eruit drukken en even met een polijstpapiertje een beetje ruw maken,
    daarna even schoonspoelen,en daarna er weer indrukken ( gaat wel lastig maar mbv een hard voorwerp tegen het kogeltje drukken lukt het wel.

de standaardkogeltjes zijn te glad en neemt de film niet mee

pas ik altijd toe zonder verdere problemen.

vooral bij wat dunnere films gaat dat goed.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by chrismoret View Post

Zijn er, afgezien van vocht, nog meer tips en trucs voor een wat makkelijkere werkwijze bij Paterson spiralen. Nu kost het me ongeveer drie kwartier en mn humeur. En vooral met Rollei 400 Retro film heb ik hele slechte ervaringen, het lijkt wel of dat de filmdrager van deze nog wat dunner is en daarom helemaal niet wil inspoelen. Maar HP5 gaat niet veel beter.
    Hierbij de vraag geciteerd. Naar mijn idee laat dit niets aan duidelijkheid te wensen over. Als de tip van Q.G eruit bestaat dat er niets aan de hand is en dat van een mug een olifant wordt gemaakt, dan beschouw ik dat als een tip die je liever achterwege laat. Zo kun je iedere vraag als onzin gaan beschouwen en wat is dan nog de betekenis van vragen op dit forum.
    Een veelvomend verschijnsel in discussies is, dat van een vraag afgedwaald wordt. Daar heb ik niets tegen. Maar om een vraag als onzin af te doen is iets anders. Enig respect voor de vraagsteller mag er toch wel wezen.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Enig respect voor de vraagsteller mag er toch wel wezen.
    Chris komt gewoon een middag oefen hier in R'stein en dan is zijn probleem volledig opgelost.

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin