Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,770   Posts: 1,484,222   Online: 942

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 31 to 40 of 42

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Hierbij de vraag geciteerd. Naar mijn idee laat dit niets aan duidelijkheid te wensen over. Als de tip van Q.G eruit bestaat dat er niets aan de hand is en dat van een mug een olifant wordt gemaakt, dan beschouw ik dat als een tip die je liever achterwege laat. Zo kun je iedere vraag als onzin gaan beschouwen en wat is dan nog de betekenis van vragen op dit forum.
    Een veelvomend verschijnsel in discussies is, dat van een vraag afgedwaald wordt. Daar heb ik niets tegen. Maar om een vraag als onzin af te doen is iets anders. Enig respect voor de vraagsteller mag er toch wel wezen.
    Jed, Jed, Jed. Als jij jouw zin niet krijgt...

Heeft hier iemand al gevraagd wat het probleem van de OP met het inspoelen is?
    Heeft ene Jed dat al gedaan?

Een veel voorkomend verschijnsel is dat mensen de vraag beantwoorden waar zij een antwoord op denken te weten. Sommige mensen doen dat meer dan anderen, hè Jed?
    En dat ontaard veel te vaak weer in een spuien van meningen, in een "X is beter dan Y".

Wat daarbij vreselijk vaak voorkomt is dat mensen blijk geven de antwoorden van anderen niet te kunnen/willen lezen, en daar dan maar wat klinkklare onzin over roepen. Hè, Jed?
    In het bijzonder als men in de kuif gepikt is dat iemand er op wijst dat men weer eens de eigen vooringenomenheid aan het spuien is, in plaats van te achterhalen wat de vraag en het antwoord daarop nou is. Niet waar, Jed?

En dat spreekt dan over respect...
    Heb je dat wel voor iets of iemand anders dan jezelf, Jed?

Stop dat maar in jouw magnetron.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Je kan de kogeltjes eruit drukken en even met een polijstpapiertje een beetje ruw maken,
    daarna even schoonspoelen,en daarna er weer indrukken ( gaat wel lastig maar mbv een hard voorwerp tegen het kogeltje drukken lukt het wel.

de standaardkogeltjes zijn te glad en neemt de film niet mee

pas ik altijd toe zonder verdere problemen.

vooral bij wat dunnere films gaat dat goed.
    Dit begrijp ik niet, de kogeltjes zijn er juist voor om de fim bij de teruggaande slag tegen te houden. De ruimte waarin het kogeltje zit loopt iets taps zodat de film zichzelf vastklemt bij het kogeltje. Dat is nu juist de truc van de patterson spiraal. Ik heb echt heel veel verschillende films ontwikkeld en indertijd zelfs de dunne 72 opname film (om er tijdens het inspoelen achter te komen dat die niet in een standaard patterson spoel past, zodat ik die doormidden moest knippen). En het probleem dat een film niet vastgehouden wordt omdat hij te dun zou zijn heb ik ook daarbij niet gehad. Wat is jouw probleem precies? Zou het kunnen zijn dat je, juist door het verwijderen van de kogeltjes de ruimte waarin deze opgesloten zit vervormd waardoor je het probleem op den duur juist erger terug krijgt?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by chrismoret View Post
    Bedankt voor alle input! Ik ga zeker al jullie tips en trucs uitproberen tot dat ik een goed werkende methode vind.
    Klaarblijk zijn er mensen die het probleem van Chris begrepen hebben. Chris is hen dankbaar voor de tips en trucs, gezien zijn dankwoord. Als Q.G. hierna nog niet door heeft wat het probleem is, dan weet ik het ook niet meer.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Je kan de kogeltjes eruit drukken en even met een polijstpapiertje een beetje ruw maken,
    daarna even schoonspoelen,en daarna er weer indrukken ( gaat wel lastig maar mbv een hard voorwerp tegen het kogeltje drukken lukt het wel.

de standaardkogeltjes zijn te glad en neemt de film niet mee

pas ik altijd toe zonder verdere problemen.

vooral bij wat dunnere films gaat dat goed.
    Als je een polijstpapiertje gebruikt, dan zouden de kogeltjes niet ruw moeten worden. Ik verwacht dat je de kogeltjes reinigt. Ik gebruik polijst papier meestal voor reinigingsdoeleinden. Trouwens polijst pastas (meestal gebaseerd op parijs rood), zijn bedoeld om te reinigen. Het gevolg is dat de kogeltjes weer 'los' komen.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Klaarblijk zijn er mensen die het probleem van Chris begrepen hebben. Chris is hen dankbaar voor de tips en trucs, gezien zijn dankwoord. Als Q.G. hierna nog niet door heeft wat het probleem is, dan weet ik het ook niet meer.
    Jij bent me toch een ...

Het probleem is klaarblijkelijk iets dat niets met jouw aangedragen 'oplossing' te maken heeft.
    Een klaarblijkelijk voorbeeld daarvan dat jij maar wat zit te kletsen hier.

Iets dat klaarblijkelijk is als je ook de bovenstaande post leest. Wat een gel...

Hoe dik is die plank nou? Zou het helpen als je de mensen in het 'pinhole' forum vraagt om er een klein gaatje in te maken?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Is dit soort taal nodig in een discussie over 120 spoelen?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Volgens Silverlight zijn er twee factoren die bij het laden van de spiralen in de gaten moeten worden gehouden: droge spiralen en emulsieresten. Een zelfde ervaring heb ik.
    quote silverlight
    Easy way to load a spiral.
    1 Make sure your spiral is completely dry. It is not possible to load film onto a spiral that is even so much as damp. You may have found this out already. Check that there is nothing stuck in the grooves. Emulsion can be stripped of the edge of the film during loading/unloading so rinse spiral thoroughly after use.

De volgende vraag is welke factoren de beschadiging van de emulsie bepalen. Dat een natte emulsie makkelijk te beschadigen is, spreekt voor zichzelf en Paterson geeft bij het unloaden aan hoe dat te vermijden is. Dus we moeten ons afvragen hoe het staat voor de droge film ( laden). Deze vraag ben ik nagegaan en het komt er op neer dat de filmsoort en de relatieve vochtigheid van de lucht bepalend zijn. Dat kan verklaren dat het laden van de film soms makkelijk soms moeilijk gaat.
    Quote:
    Mechanical properties of unswollen gelatin layers
    Bradbury and Martin showed that cold-dried ( semicrystalline) layers had greater tensile strength than hot dried layers in the relative humidity range of 45-86%. Both amorphous and partly crystalline layers are relatively brittle at low relative humidity (RH), but the latter is still significantly more flexible , having 2-3 extension to break at 55% RH. Above 65% RH , the amorphous film is most flexible.

[ The theory of the photographic process 4th ed p.63]

Samengevat zou je zeggen: zorg voor een droge spiraal en zet je film er in bij hoge relatieve vochtigheid. En de ene filmsoort zal zich anders gedragen dan een andere filmsoort, afhankelijk van de gelatinesoort.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 01-17-2011 at 09:38 AM. Click to view previous post history.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Naar mijn mening is er niets méér nodig dan een schone droge spiraal. Persoonlijk knip ik de scherpe hoekjes van de film af met een nagelknipper opdat de film niet blijft hangen. Ik spoel alle films in m.b.v. een doka-zak. Ook 120 films en 5x7". Naarmate de film verder opspoelt verwijder ik de schutstrook. Na een paar keer oefenen "in het licht" met een overbodige film krijg je het vanzelf te pakken. Als je met erg warm zomerweer inspoelt, kan de vochtigheid in de zak het inspoelen hinderen.

Alle andere wijsheden van deze discussie zijn volgens mij een beetje overkill.
    Last edited by argentic; 01-17-2011 at 03:03 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Zo is het helemaal.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Overkill.. maar (sommigen) werken wel!
    harry

Release, the best you can do...

Page 4 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin