Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,698   Posts: 1,549,116   Online: 1124

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 42
    chrismoret's Avatar
    Shooter
    35mm RF

Inspoelen 120 film.

In het verlengde van de 'metalen spiraal' tread nog graag wat goede raad.

Zijn er, afgezien van vocht, nog meer tips en trucs voor een wat makkelijkere werkwijze bij Paterson spiralen. Nu kost het me ongeveer drie kwartier en mn humeur. En vooral met Rollei 400 Retro film heb ik hele slechte ervaringen, het lijkt wel of dat de filmdrager van deze nog wat dunner is en daarom helemaal niet wil inspoelen. Maar HP5 gaat niet veel beter.

Ik heb ook nog naar die Hewes spiralen voor Paterson tanks gekeken, maar die worden vooral duur van de verzendkosten.
    ....took the red pill, and just buckled up....

Chris

flickr&blog

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Beste Chris,

Ik denk dat het vooral een kwestie is van voldoende oefening, zoals met zoveel dingen, en ook zoals in mijn geval. Mijn eerste 120 films spoelden een stuk lastiger in dan 35mm films. Na verloop van tijd verdween dat verschil, grotendeels- ik blijf 120 een klein beetje moeilijker vinden dan 35mm.

Het kan zijn dat je toevallig een onwillige spiraal hebt. Onder mijn spiralen (Hama en Paterson) bevinden zich ook een of twee weerbarstige exemplaren als het op 120 film aankomt. Je zou eens kunnen kijken of je in jouw omgeving of op marktplaats/ebay/ etc. een extra spiraal kunt vinden (Hama en Paterson zijn uitwisselbaar), dan kun je exemplarische problemen uitsluiten.

Sommigen knippen het begin (het einde, eigenlijk) van de film af, omdat dat deel sterk kan krullen. Anderen snijden de hoekjes van het begin af, zodat de scherpe 90 graden hoeken minder snel vastlopen in de spoel. Iedereen heeft zo zijn eigen trucjes, overgenomen van anderen of zelf verzonnen na wat oefening (en frustratie, ja).

Veel oefenen is eigenlijk toch het beste wat ik kan adviseren. Neem een film en spoel hem een keer of twintig, dertig, veertig in.

Succes, Sander.

Shooter
    4x5 Format
    Persoonlijk gebruik ik TriX - maar ook ik kom wel eens een onwillige film tegen. Wat dan helpt is om de film eerst uit het schutpapier te halen. Het stuk tape waarmee de film aan het schutblad vast zit laat ik doorgaans zitten. Dat geeft een stukje extra stevigheid die het inspoelen aanzienlijk makkelijker maakt. En verder helpt het schuin afknippen van de hoekjes ook.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by chrismoret View Post
    In het verlengde van de 'metalen spiraal' tread nog graag wat goede raad.

Zijn er, afgezien van vocht, nog meer tips en trucs voor een wat makkelijkere werkwijze bij Paterson spiralen. Nu kost het me ongeveer drie kwartier en mn humeur. En vooral met Rollei 400 Retro film heb ik hele slechte ervaringen, het lijkt wel of dat de filmdrager van deze nog wat dunner is en daarom helemaal niet wil inspoelen. Maar HP5 gaat niet veel beter.

Ik heb ook nog naar die Hewes spiralen voor Paterson tanks gekeken, maar die worden vooral duur van de verzendkosten.
    Als de spiralen veel gebruikt zijn, zijn er residus van zilver en wetting agent. De residus bemoeiljken het inspoelen. Je kan de spoel terug schoon krijgen door ze een nachtje in bleekwateroplossing te dompelen

-m-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Een haardroger is een onmisbaar hulpmiddel in de doka. Vooraleer de film in de spiraal te brengen zorg ik er voor dat de spiralen helemaal kurkdroog zijn. Ik gebruik alleen spiralen met 'inox' (inerte) bolletjes, niet degene met een mat oppervlak . En ik neem altijd een reserve spiraal mee... meestal is het het spiraal dat problemen geeft.

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Geen nieuwe tips, wel een extra stem voor de tips van Sander en Huub:

Ik herken de weerbastige spiraal van Sander: ik had "af en toe" problemen met 120 film inspoelen, tot ik ontdekte dat inderdaad 1 van de spiralen op de rolfilm-stand net iets teveel speling had. Die zit nu voor eens en voor altijd in een 35mm tank.
    Daarnaast is de methode die Huub beschrijft voor mij standaard geworden: eerst de film van het schutblad scheiden (noem het "terugspoelen"), het plakband op de film plakken, en met het door het plakband verstevigde uiteinde beginnen met spoelen.

Sindsdien nooit problemen gehad met 120 inspoelen. 220 is soms nog een beetje lastig, maar goed, die voorraad raakt (helaas) vanzelf een keer op...

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Spiralen (pvc o.i.d.) die niet laden eenvoudig met een zacht potlood behandelen.
    Methode gaat als volgt. De stift zodanig vrijmaken dat je een mooi ronde stukje stift krijgt, zonder er een punt aan te slijpen.
    Ga met de stift over de groefranden waarin de film loopt. Probleem moet hiermee opgelost zijn.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Spiralen die onwillig zijn doe ik gewoon in de vaatwasser. Probleem opgelost. (Het klinkt hopeloos truttig, maar een probleemloze doka is een schone doka.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

chrismoret's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Bedankt voor alle input! Ik ga zeker al jullie tips en trucs uitproberen tot dat ik een goed werkende methode vind.
    ....took the red pill, and just buckled up....

Chris

flickr&blog

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Toevoeging:
    het kan voorkomen dat wanneer je het "Plakband" laat zitten, er vezels op je negatief plakken door de inwerking van water.
    Door het schuin afknippen van de beginstrook heb ik nu totaal geen problemen meer.

Ik doop de spiralen overigens nooit in de wetting agent! Door residu heb ik wel eens gehad dat de rand van het neg rare invloeden hadden doordat het residu van de wetting agent in de film trok. Dus film eruit en in een aparte beker stoppen voor de wetting agent.

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin