Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,709   Posts: 1,548,614   Online: 1106

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Thread: film kopen

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94

film kopen

Waar kopen jullie je z/w(kleur)film 35 en 120 ? Mijn ervaring heb ik tot nu toe met Kodak en Ilford. Kleur gaat naar het Lab en z/w doe ik zelf met HC110 en sinds gisteren voor het eerst met D76.

vrgr

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Helaas zelden nog in de winkel om de hoek. Het prijsverschil is te groot geworden. Wel hier (in willekeurige volgorde):

http://macodirect.de/
    http://www.fotoimpex.de/shop/
    http://www.silverprint.co.uk/
    http://www.fotohuisrovo.nl/
    http://www.fotofilmfabriek.nl/

Calumet en Kamera-Express zijn binnenloop-winkels waar je redelijk wat soorten film voor een redelijke prijs kunt vinden. Maak daarbij niet de fout om aan de balie van KE naar TMAX 400 te vragen. Beter eerst zeggen dat je film komt kopen. Dan is er een kleine kans dat je begrepen wordt

Er zijn natuurlijk nog veel meer (internet)winkels; bovenstaande is alleen maar waar ik zelf ooit kocht.

Z/w doe ik zelf, kleur gaat naar Kruidvat (een of twee filmpjes per jaar). Ik heb geen ervaring met vaklabs.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb zelf een fotozaak, en heb altijd een voorraadje films op de plank. Maar eerlijk gezegd koop ik mijn eigen films ook op internet. O.a. bij bovengenoemde adressen. Want de prijs incl. BTW op internet is gelijk of lager dan mijn groothandelsprijs excl. BTW. Daar kan een fotozaak simpelweg niet tegen concurreren.

Deze dumpprijzen zijn de beste manier om de winkel op de hoek de nek om te draaien. Dat noemen ze "vrije markt economie". Ik noem het de dictatuur van de grote bedrijven.
    Last edited by argentic; 01-17-2011 at 06:32 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Ik heb goede ervaringen met Fotohuis RoVo in Ravenstein, hij kan je goed per email ook advies geven over alles wat met films, vergroten etc. te maken heeft. Fotowinkels ga ik helemaal niet meer naar toe helaas om films te kopen. Ik draai ook mijn eigen zwart wit films die ik koop bij RoVo (30 meter).

groet, Baselice
    Last edited by argentic; 01-17-2011 at 06:33 PM. Click to view previous post history.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    BTW op internet is gelijk of lager dan mijn groothandelsprijs excl. BTW.
    Een bekend probleem zodat ik sinds 1997 foto- en film materiaal alleen nog maar inkoop direct bij de fabriek. Zo was dit met Amaloco en is dit bij Foma, Fuji, Efke enz. De regel is heel simpel: Als de fabriek niet wil of kan (Kodak, Ilford) dan gaat het feest niet door want ik ga dus geen 30% marge weggeven voor het schrijven van een factuur.

Zie ook draadje over Ilford en de gevolgen van een distributeur welke het hele BeneLux gebied Duitsland en gedeeltelijk Frankrijk bestrijkt. Een prijsverhoging van 20-30% wordt heel simpel doorgevoerd onder het mom van extreme zilver prijzen.

Extreme zilver prijzen:
    Wat klopt maar als insider kun je natuurlijk uitrekenen wat er echt aan zilver in een film zit. Die van Efke het meeste ca. 2,5x meer dan een gemiddelde Kodak, Ilford of Fuji film.
    Daar is deze zomer een prijsverhoging van 10% het gevolg van.

Fotohuis heeft afgelopen jaar zilver "gespaard" voor een eigen film project. Samen met Bergger en wat OEM afnemers wordt binnenkort een antwoord gegeven op de extreme prijzen van Ilford films in Europa.

Extreme prijzen zal tot gevolg hebben dat toch veel mensen zullen gaan afhaken in de resterende overgebleven analoge fotografie. Niet goed voor de markt en de nabije toekomst.

Dat speciale films zoals IR en Ortho enz. veel meer gaan kosten heeft zeer beperkte gevolgen omdat er relatief weinig van deze speciale films worden gebruikt, maar op het moment dat all round films verdubbeld in prijs worden heeft dit schadelijke gevolgen voor de open markt.

Binnenkort meer ......

Groetjes,

Robert

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Fotohuis heeft afgelopen jaar zilver "gespaard" voor een eigen film project. Samen met Bergger en wat OEM afnemers wordt binnenkort een antwoord gegeven op de extreme prijzen van Ilford films in Europa.
    Spannend!

Shooter
    Medium Format

Binnenkort meer ......

Groetjes,

Robert
    Dit is natuurlijk heel interessant voor ons APUGgers! Fotografeer zelf voornamelijk op 120 film en hoop natuurlijk dat je die film ook op dat formaat uitbrengt! Ben zeer benieuwd wat voor drager jullie gaan gebruiken, bij mij krult de Foma film de " verkeerde" kant op bij drogen. Alle andere films staan bol met de emulsie aan de binnenkant, deze fims staat bol met de emulsie buiten. Dit is op zich niet zo'n probleem maar wel afwijkend.
    Oja, als je een niche binnen de niche zoekt: produceer de film in 220 formaat

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Oja, als je een niche binnen de niche zoekt: produceer de film in 220 formaat
    Geen enkele fabrikant in Europa kan nog 220 assemblage doen. De machines zijn er niet meer.

We gaan uit van een polyester drager 100um. Hiervan wordt zowel 35mm geperforeerd als 120 rolfilm van gemaakt. De vlakfilm zal op 175um worden geproduceerd (100 sheets). Alle overbodige "ballast" wordt niet geproduceerd dus de verpakking voor 135-36 alsmede 120 rolfilm wordt per 5 pak aangeboden. De prijs per film zal plm. op de halve nieuwe 2011 Ilford prijs komen. E.I. 125 en dus JA, concurrentie voor FP4+ (en PXP).

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    De vlakfilm zal op 175um worden geproduceerd (100 sheets).
    Robert,

Welke maten vlakfilm wordt er geproduceerd, alleen 4x5 of ook 8x10.
    Met welke film zal het te vergelijken zijn?

Mike
    --Mike

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vlakfilm is een zaak van Bergger. De vraag naar vlakfilm in NL is nihil. Waarschijnlijk 4x5" en 8x10". Maar dit project gaat buiten mij om.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin