Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,867   Posts: 1,583,216   Online: 948

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Shooter
    35mm
    O.Q. Dit is toch duidelijk.

Het wordt hoog tijd dat jullie samen eens ergens een glaasje
    wijn gaan drinken. Misschien werkt dat verhelderend, mits
    niet te veel glaasjes.

Groetjes,
    Theo

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Een van de redenen waarom ik niet veel op het apug NL gedeelte zit, is het gekibbel iedere keer...

Ik moet zeggen dat ik de antwoorden van Jed ook niet altijd begrijp, maar ik denk dat hij zoveel kennis heeft op micro niveau dat hij vergeet dat de rest van de lezers dit niet begrijpen en enkel op zoek zijn naar antwoorden om verder te komen met problemen en geen interresse hebben in diepgaande technische aspekten.

Shooter
    4x5 Format
    De meeste vragen op de APUG site hebben een 'technisch' karakter. En 'technisch' gezien is fotografie een combinatie van fysica en chemie. Velen denken dan aan ingewikkelde formules. Maar niets is minder waar. Het is vooral praktische informatie, die in de praktijk wordt opgebouwd. Het is de ervaring waarin de informatie wordt opgebouwd. Hoe oude lenzen tekenen, leer je alleen maar door er mee te werken. Hoe ontwikkelaars werken, leer je in de praktijk. Noem dit de praktische fysica en chemie.

Het antwoord op veel vragen, grijpt terug op eerdere ervaringen. In veel gevallen zijn dit soort ervaringen niet eenvoudig onder woorden te brengen. Ik laat het daarom maar achterwege op de Apug site.
    Het onderwerp 'contrastbeheersing' via het microcontrast heb ik daarom in de doka sessie geplaatst. En denk niet dat deze benadering van mij is. Het is een benadering die al een lang leven heeft. Om dit te begrijpen moet je echte fotografie zien en door gezamenlijk in de doka te werken, wissel je veel ervaring uit. Ik blaas een oud onderwerp nieuw leven in.

Toch zijn er soms vragen die je op de site denkt te kunnen beantwoorden. En als iemand niets met het antwoord kan doen, dan leest hij het niet. Er is geen leesverplichting. Maar als er wel een reactie is en dat komt neer op: onzin en verder geen argumentatie, dan werkt dat alleen m,aar destructief. Niemand zal dat als aangenaam ervaren; het wederzijds respect ontbreekt.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Een van de redenen waarom ik niet veel op het apug NL gedeelte zit, is het gekibbel iedere keer...

Ik moet zeggen dat ik de antwoorden van Jed ook niet altijd begrijp, maar ik denk dat hij zoveel kennis heeft op micro niveau dat hij vergeet dat de rest van de lezers dit niet begrijpen en enkel op zoek zijn naar antwoorden om verder te komen met problemen en geen interresse hebben in diepgaande technische aspekten.
    Zonder me verder in deze discussie te willen mengen: sinds kort post ik wat eenvoudige vragen op dit forum (snijden van vlakfilm, gebruik van de darkslide); de reacties komen van Jed en zijn duidelijk, bruikbaar en begrijpbaar. Als beginneling in die materie stel ik extra info alleen op prijs, waarvoor dank.

Stefaan

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    En als iemand niets met het antwoord kan doen, dan leest hij het niet. Er is geen leesverplichting.
    Persoonlijk vind ik de antwoorden van Jed soms ook overkill wanneer het beginnersvragen betreft. Maar als je niets kunt met een antwoord, of je bent het er niet mee eens, is dat geen reden om iemand persoonlijk aan te vallen. Blijf bij het onderwerp, reageer met argumenten, en negeer wat je onzin vindt. Maar vermijd het om op de persoon te spelen.

Dus kunnen we nu weer gewoon terug naar de golf op het negatief?
    Last edited by argentic; 02-14-2011 at 03:27 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Persoonlijk vind ik de antwoorden van Jed soms ook overkill wanneer het beginnersvragen betreft. Maar als je niets kunt met een antwoord, of je bent het er niet mee eens, is dat geen reden om iemand persoonlijk aan te vallen. Blijf bij het onderwerp, reageer met argumenten, en negeer wat je onzin vindt. Maar vermijd het om op de persoon te spelen.

Dus kunnen we nu weer gewoon terug naar de golf op het negatief?
    Dit geeft het goed weer. Zelf vind ik dat wat 'overkill' geen kwaad kan. Beter wat te veel dan wat te weinig in geval van beginnersvragen. Daar komt bij dat beginnersvragen vaak doeltreffend kunnen beantwoord met een verwijzing naar een engelse tekst. Maar dat moeten we op een NL site ook vermijden.
    Zo hadden we onlangs een discussie over Paterson spiralen. Je kunt verwijzen naar een prima engelstalige handleiding. Dus dat doe je niet, omdat het een NL site is. Maar een samenvatting van die handleiding voor beginners blijkt ook geen benadering. Misschien kan google de engelstalige handleiding vertalen?

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Volgens mij had ik dat draadje aangemaakt omdat ik bij het inspoelen van 6x6 wel eens film had die bleef steken.

De (had ik kunnen weten) oplossing was het schuin afknippen van de invoerstrook, sindsdien geen enkel probleem meer gehad!
    De meeste antwoorden zijn zo simpel dat je ze niet ziet (hebben ze in den haag ook last van)

Terug naar de draad:
    Ik heb ook wel eens film gehad waar ik een vermoeden van had dat er iets raars aan de hand was, achteraf bleek dat er wetting agent aan mijn spoel zat die de randen vernaggelde. Een andere fenomeen was beschadiging door ik denk vet aan mijn vingers die bij sommige types film optreed (bij ilford nog nooit last van gehad), ontwikkelaar die te oud was, ook rare vegen op de film, stand ontwikkeling die ook rare vegen op de film gaf. Tot nu toe zat het probleem uiteindelijk altijd bij mij...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin