Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,110   Online: 848

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94

Vreemde golf op negatief

http://www.flickr.com/photos/7784645...7625911025516/

Wat is dit nu weer ? Wie kan mij helpen om dit verschijnsel te verklaren: op een paar films(440TX en 125PX) tref ik deze 'lichte' golf aan. Ik vermoed dat het ook over het beeld loopt maar is echt zichtbaar op de onbelichte delen zoals aan het eind en begin en tussen de opnames door. Op dit negatief is er 1 golf te zien maar op het eind is er een 2e onderaan zichtbaar; zelfde golf patroon. Alles gemaakt met m'n Mamiya rz67 en 2.8-110mm. Er is 'nog' geen systeem in te ontdekken, dit is de 2e film van de 15 die ik gemaakt heb.
    Ontwikkeld in Paterson tank in HC110 en de laatste in D76.
    alvast bedankt.
    k.hendrik

Shooter
    4x5 Format
    Ziet er niet uit als een ontwikkel- of belichtingsfout. Kan het zijn dat de film door een bagagescanner gegaan is?

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94
    Zou kunnen ! In augustus een partijtje film uit NY meegenomen; dat zou het onregelmatige kunnen verklaren omdat ik in de koelkast alle film doorelkaar bewaar dus ook de later aangeschafte !
    Maar zit dit patroon dan ook 'in' het beeld ? en bij nadere inspectie kom ik dit patroon niet tegen op film die 100% zeker uit de US komen, dus zou het misschien toch aan de RZ liggen. Met de C330 geschoten film zie ik het ook niet(maar dat kan toeval zijn)
    vrgr
    Last edited by k.hendrik; 02-07-2011 at 10:32 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Dat ziet inderdaad akelig precies uit als Röntgensluier veroorzaakt door een bagagescanner.

Het 'onregelmatige' (ik vind het een mooie regelmatige golf) komt door de manier waarop die de bagage vanuit verschillende hoeken scannen.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94
    met 'onregelmatig' bedoel ik niet de golf maar het voorkomen in het gebruik. Kan het dan zo zijn dat de ene film(uit de gescande partij) wel dit patroon vertoond en de andere niet ?

Shooter
    Medium Format
    Ligt er net aan welke van de rolletjes 'vooraan' lag, welke ergens achter verstopt zat. Zoiets.
    Maar ja, het kan.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    http://www.flickr.com/photos/7784645...7625911025516/

Wat is dit nu weer ? Wie kan mij helpen om dit verschijnsel te verklaren: op een paar films(440TX en 125PX) tref ik deze 'lichte' golf aan. Ik vermoed dat het ook over het beeld loopt maar is echt zichtbaar op de onbelichte delen zoals aan het eind en begin en tussen de opnames door. Op dit negatief is er 1 golf te zien maar op het eind is er een 2e onderaan zichtbaar; zelfde golf patroon. Alles gemaakt met m'n Mamiya rz67 en 2.8-110mm. Er is 'nog' geen systeem in te ontdekken, dit is de 2e film van de 15 die ik gemaakt heb.
    Ontwikkeld in Paterson tank in HC110 en de laatste in D76.
    alvast bedankt.
    k.hendrik
    Het is geen ontwikkel of belichtingsfout. Het is de schaduw van de kern van een rolletje dat scheef tov het ontwikkelde rolletje heeft gelegen in een scanner. Zo zien die rontgenbeelden er uit. Bekiojk ze maar eens op een luchthaven, dan zie je een vergelijkbaar beeld.
    Neem je films altijd mee in de handbagage, dan heb je er controle over. Of stuur ze per post over. Al die post wordt niet gescanned. De controle van de handbagage kan ook problemen opleveren, heb ik een keer op Hawaii gemerkt.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Het is geen schaduw van een rolletje op een ander, jed.
    Het is het directe gevolg van de straling op de film.

Er staan leuke plaatjes op deze Kodak webpagina.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94
    Bedankt voor de oplossing ! Ik ben erg blij dat het niet de camera was !
    vrgr

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Het is geen schaduw van een rolletje op een ander, jed.
    Het is het directe gevolg van de straling op de film.

Er staan leuke plaatjes op deze Kodak webpagina.
    De vraagsteller heeft naar de oorzaak van het patroon gevraagd. Daar heb ik op geantwoord; de schaduwwerking van rontgenstraling. Zonder schaduwwerking geen patroon.. Zo heb ik vastgesteld dat bij vlakfilm meestal een uniforme sluier optreedt, als er geen schaduwobjecten in de buurt zijn. Bij rolfilm is er altijd een schaduwobject in de buurt. De schaduwbeelden kunnen vertroebeld worden bij meermalen 'belichten' van verschillende kanten.
    Het vervelende met vlakfilm is, dat ze willen dat je het doosje met vlakfilm opent, om te zien wat er in het doosje zit. Ik gebruikte classical pan 200(fortepan), in doosjes zonder opdruk. Neem altijd doosjes met duidelijke opdruk dat het film is. Een rolfilm hoef je tenminste niet af te wikkelen. Neem de film altijd mee in de handbagage of stuur het op.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin