Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,524   Posts: 1,543,882   Online: 968

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Oude Ilford Perceptol en Neofin Rood & Blauw

Van mijn fotograaf heb ik deze oude producten en ook agfa agefix
    en 2 maatbekers voor niets gehad, na mijn bestelling voor doka-materiaal en andere.

Nu vroeg ik mij af of deze ontwikkelaars nog in goede staar zijn. De fixeer zou volgens mij in ieder geval nog in orde moeten zijn, maar op de neofin en perceptol was de prijs nog aangegeven in belgische franken
    Hoe kan ik dit eventueel zien? Of zijn deze zowieso nog allemaal goed (alles is mooi afgesloten)
    Last edited by PieterB; 09-11-2004 at 06:37 AM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by PieterB
    <knip>
    Echt niemand die weet hoe je kan herkennen dat fixeer en/of ontwikkelaar kapot is...? Ik zie wel dat de neofin bruin van kleur is, maar of dat iets wil zeggen....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Gewoon een proeffilmpje gebruiken misschien?
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Perceptol als poeder moet zeker nog goed zijn. Wanneer deze vrijwel kleurloos oplost dan is hij vrijwel zeker bruikbaar. Een proefje kan natuurlijk nooit kwaad!
    Neofin weet ik niet. Is dit vloeibaar of poeder?

Jeroen

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Perceptol als poeder moet zeker nog goed zijn. Wanneer deze vrijwel kleurloos oplost dan is hij vrijwel zeker bruikbaar. Een proefje kan natuurlijk nooit kwaad!
    Neofin weet ik niet. Is dit vloeibaar of poeder?

Jeroen
    Vloeibaar in capsules voor 500ml ; 2 varianten: rood en blauw (voor langzaam - middelmatig en middelmatig - snel)

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    En voor fixeer kan je van Amaloco een fixeertestmiddeltje kopen:
    X10 heet dat.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Shooter
    Plastic Cameras
    [knip - agfa agefix]
    Snelste methode om te zien of Agefix nog goed is: knip een stukje van de aanloopstrook van een reguliere film (bv. hp5+/fp4+/apx100/400) en stop dit in een (1+7)-verdunning van de Agefix, gewoon in een maatbekertje. Agiteer zoals gebruikelijk (licht kan aanblijven). Als het stukje film na zo'n 45 sec. begint te bleken en na zo'n twee minuten transparant is, dan is je fixeer nog goed. Als deze opheldertijd langer dan vier minuten duurt, zou ik die fles zelf niet meer gebruiken.

Wat Neofin betreft kan ik alleen zeggen dat ik beide soorten (rood en blauw) een jaar of twintig geleden eens gebruikt heb. Het kan zijn dat de flesjes/buisjes die jij hebt, dus even oud zijn, of slechts enkele jaren. Ik zou er in elk geval een beetje mee oppassen en er zeker geen onvervangbare opnamen mee ontwikkelen.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Als het stukje film na zo'n 45 sec. begint te bleken en na zo'n twee minuten transparant is, dan is je fixeer nog goed. Als deze opheldertijd langer dan vier minuten duurt, zou ik die fles zelf niet meer gebruiken.

Wat Neofin betreft kan ik alleen zeggen dat ik beide soorten (rood en blauw) een jaar of twintig geleden eens gebruikt heb. Het kan zijn dat de flesjes/buisjes die jij hebt, dus even oud zijn, of slechts enkele jaren. Ik zou er in elk geval een beetje mee oppassen en er zeker geen onvervangbare opnamen mee ontwikkelen.
    Bedankt, eigenlijk stond dit in die handleiding 'een zwartwitfilm ontwikkelen' die geschreven is door jou (ja toch?) en ik afgedrukt heb liggen
    De fixeer maakte het klein strookje dat ik afgeknipt heb vrijwel onmiddelijk transparant, maar de verhouding was wat sterker, ik schat 1+5. Nog eens testen voor ik ermee fixeer om de sterkte te bepalen....

Op de tetenal site vind je nog altijd neofin blauw terug, ze zijn heus géén 20 jaar oud hoor die capsules Ik ga die eens testen vanaf ik wat classic pan en turapan of fomapan liggen heb, want op duurdere kodak en ilford filmpjes ga ik dat niet best niet doen.

De perceptol dient om 2.5 liter aan te maken maar ik heb enkel 2 1-liter bewaarflessen merk ik nu..... :s Andere mogelijkheden?
    En ik heb nog nooit met poeder gewerkt....
    Hoe zien negatieven ontwikkeld met perceptol er ongeveer uit? (contrast, scherpte, korrel?)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hoe zien negatieven ontwikkeld met perceptol er ongeveer uit? (contrast, scherpte, korrel?)
    Perceptol (ILFORD com' on ) is een laag-energie super anti-korrel ontwikkelaar;
    Dit betekent dat er véél belichting nodig is om de juiste densiteit( =~contrast)
    uit te halen. Ik vind het een van de beste portret ontwikkelaars- maar als het rolletje 100 iso zegt belichten als 50..
    Tonaliteit is gewoon te gek.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Bedankt, eigenlijk stond dit in die handleiding 'een zwartwitfilm ontwikkelen' die geschreven is door jou (ja toch?) en ik afgedrukt heb liggen
    Ha da's leuk, is die moeite toch niet voor niets geweest! Tot op heden ik meen 46 bezoekers na één keer die link hier gemeld te hebben (dat verbaast me echt!), hoewel het ook kan dat jij 46 keer dat artikel hebt aangeklikt! :-)

De fixeer maakte het klein strookje dat ik afgeknipt heb vrijwel onmiddelijk transparant, maar de verhouding was wat sterker, ik schat 1+5. Nog eens testen voor ik ermee fixeer om de sterkte te bepalen....
    Dan is je fixeer nog goed. Standaardverdunning van Agefix voor film is 1+7. Ik gebruik dit product al zeker twintig jaar om precies één reden: het werkt. Typisch geval van nooit een winnend team veranderen! Papier moet je in een 1+9-verdunning verwerken, dat gaat ook prima.

Op de tetenal site vind je nog altijd neofin blauw terug, ze zijn heus géén 20 jaar oud hoor die capsules
    Het probleem is nu juist dat je niet weet of ze drie of twintig jaar oud zijn! Kwestie van proefondervindelijk vaststellen of die vloeistofjes nog goed werken. Met Neofin kun je prima resultaten bereiken overigens (net zoals met een heleboel andere ontwikkelaars :-).

De perceptol dient om 2.5 liter aan te maken maar ik heb enkel 2 1-liter bewaarflessen merk ik nu..... :s Andere mogelijkheden?
    Ja, simpel en goedkoop. Ga naar de apotheek en vraag naar bruine flessen van 1 liter om fotografische vloeistoffen in te bewaren, die hebben ze doorgaans gewoon op voorraad omdat ze die zelf ook gebruiken. Een euro per stuk of iets in die orde. Als je van plan bent om vaker in de doka te werken, koop er dan meteen vijf of liever tien, heb je altijd goede bewaarflessen bij de hand.

En ik heb nog nooit met poeder gewerkt.... Hoe zien negatieven ontwikkeld met perceptol er ongeveer uit? (contrast, scherpte, korrel?)
    Ken Perceptol niet, maar uit m'n hoofd is dat een contourverscherpende ontwikkelaar die de randscherpte verhoogt (soort fysische truc à la het unsharp-masker van Photoshop). Poederontwikkelaars, daar is niets engs of moeilijks aan, gewoon in een bakje met water oplossen en je hebt je voorraadoplossing.

Van een ontwikkelaar kun je niet bij voorbaat zeggen of het contrast hoog of laag wordt, dat ligt aan de verdunning, de temperatuur en de agitatie, alsmede aan het onderwerpscontrast bij de opname en nog wat zaken. Wel werkt de ene ontwikkelaar wat contrastrijker dan de andere. Gewoon proberen is het belangrijkste advies.

Wat de scherpte betreft, die wordt voornamelijk bepaald bij de opname zelf (kwaliteit van het objectief, gebruik-of-niet van een statief en de lichtsituatie: meer (zon)licht leidt doorgaans tot hogere contrasten en daardoor tot een hogere visuele scherpte-indruk). Er bestaan geen onscherpe ontwikkelaars, wel ontwikkelaars die de scherpte-indruk van de uiteindelijke print verhogen. Maar maximale scherpte is zeker niet altijd een eerste vereiste, dat hangt ook sterk van je beeld af.

Korrel tot slot, die zit primair in je film. Hoe hoger de gevoeligheid (in iso), des te groter de korrels zijn die je in je afdruk terugziet. De ontwikkelaar is hier wel zichtbaar van invloed. Stop een hp5+ in de Rodinal en je hebt een fikse korrel, stop dezelfde film in ID-11/D76 en de korrel is al beduidend minder. In weer andere ontwikkelaars zie je diezelfde korrel nauwelijks terug. Nogmaals: veel proberen en zien wat voor jou werkt.

Groet, Paul.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin