Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,551   Posts: 1,544,901   Online: 926

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Oude wit-doorzichtige bussen voor chemie gebruiken?

Ik heb hier een aantal 'bidons' of hoe je het ook wil noemen,
    die gebruikt zijn voor white spirit en dergelijke, héél goed uitgespoeld.
    Ik heb er zo van 5liter en van 2 liter en ik dacht zo om mijn ontwikkelaar EN/OF fixeer die ik binnen een termijn van maximaal 1 maand gebruik, hierin even te bewaren (tot max. 1 maand dus). Mag dit? Indien niet doe ik mijn stopbad (1,5% azijn wel in zo'n 2 liter- pul) Mijn gebruikte ontwikkelaar / fixeer zou ik ook in van deze bussen wegbrengen wanneer het ophaling is voor klein en gevaarlijk afval.
    (Wat mag er door de gootsteen eigenlijk? De fixeer of de ontwikkelaar, wat is het meest schadelijk? - maar ben zowiezo van plan deze twee weg te brengen ipv in onze gracht te laten lopen....géén rioleringssysteem hier)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik heb hier een aantal 'bidons' of hoe je het ook wil noemen,
    die gebruikt zijn voor white spirit en dergelijke, héél goed uitgespoeld.
    Ik heb er zo van 5liter en van 2 liter en ik dacht zo om mijn ontwikkelaar EN/OF fixeer die ik binnen een termijn van maximaal 1 maand gebruik, hierin even te bewaren (tot max. 1 maand dus). Mag dit?
    In de zwartwitfotografie mag alles. Probeer het gewoon en constateer achteraf of je al dan niet een vervuiling in je ontwikkelaar of fixeer had zitten. Je kunt ook voor enkele euro's bruine flessen bij de apotheek aanschaffen, dan heb je sowieso geen potentieel vervuilingsprobleem.

Quote Originally Posted by PieterB
    (Wat mag er door de gootsteen eigenlijk? De fixeer of de ontwikkelaar, wat is het meest schadelijk?
    De fixeer is het meest schadelijk, omdat er zilverresten inzetten, en dat is een metaal, mogelijk zelfs een zwaar metaal (ben niet zo heel erg thuis in die materie). Waarbij je dan meteen weer een discussie kunt starten over hoe schadelijk dat precies is.

Wanneer het kleine hoeveelheden betreft (zoals een amateur die produceert), is er waarschijnlijk niet veel aan de hand wanneer je fixeer door de gootsteen spoelt. Ontwikkelaar is al helemaal geen probleem. Wanneer je na het dokawerk de ontwikkelaar in het stopbad gooit, en dit tegelijkertijd weggooit, is er ook geen probleem. Het stopbad neutraliseert de ontwikkelaar namelijk. Wel oppassen met (Kodak) seleniumtoner, dat is een minder aangenaam goedje.

Groet, Paul.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

chemie: opgepast!

Quote Originally Posted by paulmat
    De fixeer is het meest schadelijk, omdat er zilverresten inzetten, en dat is een metaal, mogelijk zelfs een zwaar metaal
    Het zilver is net zo giftig als dat je een zilveren oorbel of ring door de gootsteen spoelt. Valt wel mee dus. Zware metalen als lood hebben een directe werking op het zenuwstelsel en cumuleren in het lichaam. Dat is van een heel andere orde.

Wanneer het kleine hoeveelheden betreft (zoals een amateur die produceert), is er waarschijnlijk niet veel aan de hand wanneer je fixeer door de gootsteen spoelt. Ontwikkelaar is al helemaal geen probleem. Wanneer je na het dokawerk de ontwikkelaar in het stopbad gooit, en dit tegelijkertijd weggooit, is er ook geen probleem. Het stopbad neutraliseert de ontwikkelaar namelijk.
    Afhankelijk van je chemie kan je onverwachte reacties krijgen als je verschillende dingen bij elkaar gooit. Liever niet doen als je niet weet wat je doet. En wat voor moeite is het om afgewerkt spul eens in de zoveel tijd naar het chemisch afval te brengen, als je weet dat je het bedreigde milieu daarmee ontziet.

Wel oppassen met (Kodak) seleniumtoner, dat is een minder aangenaam goedje.
    Dat is een understatement. Selenium is giftig. Er zijn kwade tongen die beweren dat de beroemde fotograaf Edward Weston eraan overleden is...

Groet, Paul.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Hydrochinon (bestanddeel ontwikkelaar) hoort niet in het riool. Het is schadelijk en heeft ondermeer een nare invloed op het waterleven. Fixeer is ook niet echt millieuvriendelijk te noemen. Wegbrengen vind ik ook een irritant karwei, maar het geeft me altijd weer goed gevoel als ik het heb gedaan.

Groeten,

--
    Engelbert
    info@engelbert.org
    www.engelbert.org

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Er zijn kwade tongen die beweren dat de beroemde fotograaf Edward Weston eraan overleden is...
    Blijkt niet waar te zijn: Weston is overleden aan Amidol. Vlak voor zijn dood had hij bruine/zwarte nagels. Geen fijn bericht.
    A print a day, the doctor is to pay, it doesn't keep death away...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Weston is overleden aan Amidol. Vlak voor zijn dood had hij bruine/zwarte nagels. Geen fijn bericht.
    A print a day, the doctor is to pay, it doesn't keep death away...
    Omdat Weston nooit handschoenen gebruikte heeft hij zijn hele leven zwarte nagels van de amidol gehad. Een hele periode werden die nagels als een soort teken van je fotografische vakmanschap gezien. Zoals een metselaar eelt op zijn handen heeft, een kunstschilder verfvlekken op zijn kleren, en een digitale fotograaf RSI.

Over lange termijn effecten van dat soort chemie had toen nog niemand gehoord. Maar destijds hadden de chloorflessen ook nog geen kindersluiting.

G.
    Last edited by argentic; 10-18-2004 at 01:59 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Fotochemie hoort niet door de afvoer.

Ontwikkelaar bevat hydrochinon en/of metol.
    Opvangen en inleveren dus.

Stopbad bevat citroenzuur of azijnzuur. Dit is geen probleem om zo weg te laten lopen.

Fixeer bevat naast thiosulfaat, zilver wat giftig is, accumuleert in het milieu en verziekt de waterzuivering. Inleveren dus.

Toners, m.n. seleen en sepia is zonder meer giftig. Inleveren.

In NL wordt het meeste chemische afval verbrand. Terugwinning van het zilver in fixeer wordt i.v.m. de kosten weinig meer gedaan.

Kleine hoeveelheden in hoge verdunningen is geen probleem (fles omspoelen e.d.). Maar zoals hierboven aangegeven: KCA !

Groetjes,

Robert

Shooter
    Pinhole

Zilver

Het zilver is net zo giftig als dat je een zilveren oorbel of ring door de gootsteen spoelt. Valt wel mee dus.
    Zilver in een fixeerbad is zilver in opgeloste vorm. Een zilveren oorbel lost niet zomaar op, dus dat zijn twee heel verschillende stoffen. Opgelost zilver is behoorlijk schadelijk, vooral voor het waterleven, ik zou dat niet zomaar weggooien.

Er zijn twee manieren om er redelijk verantwoord van af te komen:
    1. Inleveren bij het KCA depot van je gemeente (of een chemische afvalverwerker als je een (semi-)prof bent).
    2. Laat er een etmaal een dot staalwol in drijven. Er vindt dan een reactie plaats waarbij het zilver als vaste stof neerslaat, ook als je het fixeerbad dan wegspoelt is het aanzienlijk minder schadelijk, omdat het dan om vast zilverpoeder gaat en niet om opgelost zilver.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by JanMeut
    2. Laat er een etmaal een dot staalwol in drijven.
    Da's inderdaad een oude truc (die ik vergeten was). Zal dat vanaf nu gaan doen.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Hmmm, ik denk dat ik het gewoon zal inleveren bij het klein en gevaarlijk afval. Nu giet ik enkel de stop (azijn 1,5%) door de goot (met wat water er nog bij) De fixeer en ontwikkelaar doe ik in aparte witte bussen (waar je ook gedistileerd water in koopt) Vraag me wel af: mag ik die allemaal tesamen kappen (resten perceptol, rodinal, hc-110)? Want ik heb momenteel (nog) niet veel van deze bussen. Voorlopig nog géén chemische reacties gezien

Nog een klein vraagje: wat vonden (sommigen onder) jullie zo slecht aan harmonicaflessen? Ik heb er eentje gekocht van 2L (toevallig) en vindt ze tot nu toe extreem handig. (omdat ik enkel bussen had van 1l en ik een ontwikkelaar heb aangemaakt voor 2,5l)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin