Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,829   Posts: 1,582,236   Online: 1088

Results 1 to 10 of 10

Thread: Toner

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6

Toner

Hallo allemaal,

Ik wist niet waar ik deze post moest plaatsen dus doe het maar even hier.

Ik sinds mijn eerste afdruk ondertussen al wat meer afdrukken gemaakt, en heb nu een aantal foto's van oude oorlogs moment.
    Nou wil ik extra gevoel hierin verwerken door een toner te gebruiken...

Nu heb ik 1 probleem...

Ik heb dit nog nooit gedaan en ook nog nooit iemand zien doen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werking gaat

Bij voorbaat dank,

Tim Vriend
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Tim,

Kun je ons wat meer detail geven: welk effect je wil bereiken, en welke papiersoort je hebt gebruikt. Over toners zijn boekdelen vol geschreven dus het lijkt me makkelijker een specifiek antwoord te geven.
    Een voorbeeldje uit de gallery:

http://www.apug.org/gallery/showphot...sort=1&cat=501
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Tim Vriend
    Nou wil ik extra gevoel hierin verwerken door een toner te gebruiken...

Kan iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werking gaat
    Als je nog geen toner hebt, zou ik je aanraden om gewoon Amaloco T10 sepiton eens te proberen. Dat is een goedkope reukloze sepiatoner in twee delen. Eerst was je de foto goed. Je maakt twee aparte baden aan. Eerst gaat de foto in bad A. Het beeld verbleekt en wordt geel. Je kunt dit proces helemaal of gedeeltelijk plaats laten vinden naar je eigen voorkeur. Daarna goed spoelen. Er mag geen gekleurd water meer van je foto af druipen. Vervolgens bad B. Nu komt het beeld weer in een andere kleur zwart terug. Weer goed spoelen voordat je het papier droogt.

Alle handelingen kunnen gewoon bij daglicht gebeuren. Toner chemie is agressiever dan gewone chemie. Doe het dus in een goed geventileerde ruimte, en met rubber handschoenen aan. Misschien moet je bij het afdrukken het contrast en de belichting aanpassen om uiteindelijk een mooi getoonde afdruk te krijgen. Maar dat is van papier tot papier verschillend, dus dat moet je in de praktijk uitproberen.

Sommige papieren reageren sneller dan andere. Bijvoorbeeld : Oriental New Seagull reageert erg langzaam, en forte heel snel. En tonen werkt het beste op bariet. Maar sommige plastic papieren zijn ook wel wat te tonen.

Overigens is toner chemie meermaals te gebruiken. Dus niet weggooien, maar opslaan in liefst glazen (yoghurt) flessen. Wanneer de toner niet meer het gewenste resultaat geeft, vervang je hem en lever je de oude toner in bij de chemokar.

Succes,
    G.
    Last edited by argentic; 10-02-2004 at 04:25 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    P.S.

Toner chemie is meermaals te gebruiken. Dus niet weggooien, maar opslaan in liefst glazen (yoghurt) flessen. Wanneer de toner niet meer het gewenste resultaat geeft, vervang je hem en lever je de oude toner in bij de chemokar.

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Bedank voor de antwoorden.

Ik zal dit dan deze week eens gaan proberen.
    Mocht dit gelukt zijn, zal ik een afdruk inscannen en plaatsen in de gallery.

Grtzz Tim

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Bedank voor de antwoorden.

Ik zal dit dan deze week eens gaan proberen.
    Mocht dit gelukt zijn, zal ik een afdruk inscannen en plaatsen in de gallery.

Grtzz Tim
    Last edited by argentic; 10-02-2004 at 04:29 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Gilbert,
    Inleveren van toner bij de chemokar is zinloos. Met zet het bij het kantoor-afval (dat zwarte spul uit copieer-apparaten en printers heet ten slotte ook 'toner'), of men neemt het niet aan, omdat in het lijste foto-vloeistoffen alleen fixeer en ontwikkelaar staat.

Anne Marieke

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Anne Marieke,

Ik heb ook niet beweerd dat ze bij de chemokar vaklui zijn

En ik ben helemaal niet bang om wat zwartwit ontwikkelaar door de gootsteen te kiepen. Maar de chemie van toners is meestal veel agressiever voor het milieu. Dus die kun je beter inleveren. Ondanks het beperkte intellectuele niveau op de gemeentelijke vuilstort.

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Gilbert,
    Ik wil mijn toners best inleveren, graag zelfs, maar men neemt het niet aan bij het depot dat bij onze gemeente hoort (en bij andere depots mag je geen KCA inleveren).

Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Zelf toon ik met Agfa Viradon, het is een erg chemisch en stinkend goedje, maar het werkt fantastisch, ook met PE papier.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin