Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,389   Online: 653

Results 1 to 4 of 4
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Joepie! Het is gelukt!

Bedankt voor die handleiding Paul! Ik ben echt dolgelukkig omdat ik gewoonweg beeld kreeg!

Eerst de negatieve kanten:
    het lijkt me of er weinig detail zit in de schaduwen (sterk doorzichtige zone's) en soms in de lichtere zone's: of kan dit mijn indruk zijn (ik moet bekennen dat ik nog nooit een zwart-wit negatief heb gezien....) de resultaten zullen voor binnen 2-3 weken zijn, dan zou ik mijn nieuwe scanner moeten hebben.

Gebruikte apparatuur:
    onder de trap op een plank met een paterson tankje, zonder vooraf oefenen filmpje opgewikkeld, enkel op het einde zat het gelijk een beetje klem en krom.
    Die kogellagers zijn echt een grote hulp!

Chemia: agfa rodinal (zo verkleuren dat dit doet!), agfa agefix, azijn 1,5% en een heel klein beetje ecover bij de laatste wasbeurt.
    Tijd: ik denk dat ik er soms wel eens 30 seconden tot 1 minuut naast zat, maar door de tip met de minutenwijzer op 5 of 10 ging dit wel.
    Heb alles gebruikt als "one-shot", ook de fixeer in de bewaar-weggooi fles gegoten.

Als iemand nog tips heeft, ze zijn zeker welkom.

Ik heb van mijn fotograaf ook nog een product gekregen: drysonal van tetenal en hc-110 (plus ook nog wat bewaarflessen) zou dit nog goed zijn....

Nu vroeg ik me ook nog af: hoe ontwikkel ik mijn tmax 400@3200 het best? Ik heb tot nu toe de beschikking over rodinal (nieuw), Ilford Perceptol en bovengenoemde HC-110 (naast de tetenal rood en blauw die ik niet durf gebruiken ;-)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Voor ontwikkeltijden, kijk eens op www.digitaltruth.com The Massive Development Chart.
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by clogz
    Voor ontwikkeltijden, kijk eens op www.digitaltruth.com The Massive Development Chart.
    Ken ik hoor toch bedankt, maar ik merk toch dat ik tmax dev of xtol ga nodig hebben voor die gepushte films..... enkel die 1600 hp5+ lukt wel met hetgene ik liggen heb.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Bedankt voor die handleiding Paul! Ik ben echt dolgelukkig omdat ik gewoonweg beeld kreeg!
    Graag gedaan Pieter.

Eerst de negatieve kanten:
    het lijkt me of er weinig detail zit in de schaduwen (sterk doorzichtige zone's) en soms in de lichtere zone's: of kan dit mijn indruk zijn (ik moet bekennen dat ik nog nooit een zwart-wit negatief heb gezien....) de resultaten zullen voor binnen 2-3 weken zijn, dan zou ik mijn nieuwe scanner moeten hebben.
    De negatieve kanten van je negatief... :-) Als je schaduwen geen details bevatten en je hoge lichten zijn goed, dan heb je te kort belicht (dwz. de film op een te hoge iso-waarde belicht). Als je hoge lichten (de zwarting dus op je negatief) te gering zijn en je schaduwen (de lichte partijen in je negatief) zijn bijna doortekend, dan heb je te kort ontwikkeld. Gewoon proberen wat voor jou werkt.

[...]enkel op het einde zat het gelijk een beetje klem en krom. Die kogellagers zijn echt een grote hulp!
    Beetje klem en krom, gewoon beginnersperikelen. Je moet die materialen even leren kennen en daarna (na een paar films) maak je vrijwel nooit meer een fout, wat dit betreft.

Chemia: agfa rodinal (zo verkleuren dat dit doet!), agfa agefix, azijn 1,5% en een heel klein beetje ecover bij de laatste wasbeurt.
    Rodinal verkleurt vrij sterk, zeker als het ouder wordt. Maar de werking blijft (in elk geval op het blote oog) nagenoeg constant.

Tijd: ik denk dat ik er soms wel eens 30 seconden tot 1 minuut naast zat, maar door de tip met de minutenwijzer op 5 of 10 ging dit wel. Heb alles gebruikt als "one-shot", ook de fixeer in de bewaar-weggooi fles gegoten.
    Het is echt niet moeilijk om je ontwikkeltijd precies op x minuten te plaatsen. Je begint te tellen vanaf het ingieten en je telt door tot het uitgieten. Of je gebruikt een klok. Fixeer dat slechts eenmaal gebruikt is weggooien, is gewoon zonde. In diezelfde oplossing kun je binnen een tijdsbestek van enkele weken gratis en voor niets nog eens drie kleinbeeldfilms fixeren.

Nu vroeg ik me ook nog af: hoe ontwikkel ik mijn tmax 400@3200 het best? Ik heb tot nu toe de beschikking over rodinal (nieuw), Ilford Perceptol en bovengenoemde HC-110 (naast de tetenal rood en blauw die ik niet durf gebruiken ;-)
    1) 'Het best' bestaat nu eenmaal niet in zwartwitland. Dat heeft met veel factoren te maken, waaronder persoonlijke (apparatuur én smaak).
    2) Je begint net met fotograferen en hoewel het erg leuk is om allerlei verschillende ontwikkelaars uit te proberen, raad ik je toch aan om je voorlopig tot één product te beperken en daarmee je ontwikkelmethode te standaardiseren. Dat is de enige manier om verder te komen. Er bestaan honderden zo niet meer ontwikkelaars (formules) en bij een productie van één film per week ben je al gauw een paar jaar verder eer je alle ontwikkelaars hebt uitgeprobeerd. En dan weet je nog haast niets, welbeschouwd.

Andere tip: Rodinal is een geweldige ontwikkelaar die vooral z'n tanden laat zien op laaggevoelige films. Een hp5+ of andere 400+ iso-films hiermee ontwikkelen, levert een erg forse korrel op. Daar zijn betere ontwikkelaars voor te bedenken.

Groet, Paul.
    Last edited by paulmat; 09-21-2004 at 09:54 AM. Click to view previous post history. Reason: corr

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin