Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,919   Posts: 1,584,803   Online: 1116

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Ontwikkeling met HC-110 [mislukt]

Daarnet een filmpje ontwikkeld in HC110 (fles 1liter geconcentreerd die al een tijdje oud was maar nog onaangeroerd) , een Ilford HP5+ opgevoerd tot 3200.
    Ontwikkeltijd 9,5min - eerst stock solution aangemaakt 250ml ontwikkelaar en 750 gedistilleerd water dan 300ml solution A. Mijn thermometer is gebroken maar aangezien ik alles in een aquarium zet met een thermostaat zou dit 20°C moeten geweest zijn. Bij het spoelen heb ik aan het laatste bad een héél klein beetje drysonal toegevoegd.
    Stop (azijn) stond al een weekje in z'n voorraadfles, maar daar kan toch weinig mee gebeuren?

Het filmpje had ik gisteren al opgespoeld maar ben niet meer aan ontwikkelen gekomen. En tijdens dat opspoelen is er per ongeluk een miniem zwak lichtstraaltje binnengekomen.

Resultaat: laatste 5 frames lijken relatief goed maar met lichte sluiering. De middenste frames zijn volledig doorzichtig maar soms met ontwikkelde zone's...
    En er zitten hiermiddenin zo'n 3 negatiefjes die volledig zwart gesluierd zijn met een rechte doorzichtige lijn erdoor.

Wat zou er fout gelopen zijn?
    - ontwikkelaar
    - dat streepje licht bij het opspoelen van de film?
    - het opdrijven van de film (stukje weggekrast) gecombineerd met verkeerde belichting bij het trekken van de foto's?

Als jullie meer gegevens zouden nodig hebben om mijn fout te kunnen ontdekken, mag je het vragen, volgende week kan ik de negatieven inscannen desnoods.
    Eerst eens beginnen met een bestelling tura en een thermometer bij fotoimpex en ontwikkelen met rodinal ;-)

EDIT:
    - ik gebruik agefix nu niet meer als one-shot..... (lijkt me logisch na jullie commentaar)
    - volgens mij is de boosdoener licht bij het inspoelen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Pieter,
    is het rolfilm of 35mm film?

Anne Marieke

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Pieter,
    is het rolfilm of 35mm film?

Anne Marieke
    Ik trek (voorlopig) enkel 35mm film
    Op het eerste gezicht slechts 4 goede negatieven :rolleyes:
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Pieter,
    Ik denk dar er gewoon licht bijgekomen is. Als je geen ruimte hebt die goed lichtdicht is, zou je een wisselzak kunnen gebruiken. Fotoimpex heeft ze, dacht ik.
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij kan het ook een combinatie zijn van slechte belichting in de camera (verkeerde gevoeligheid?) en sluier van je lichtstraal tijdens het inspoelen. Is de witte streep door de donkere negatieven een kras in de emulsie of een niet belicht deel? De kras is dun en scherp. Een niet belicht deel zou vage randen moeten hebben.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    In elk geval ligt het niet aan je ontwikkelaar zolang sommige negatieven donker zijn.

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Volgens mij kan het ook een combinatie zijn van slechte belichting in de camera (verkeerde gevoeligheid?) en sluier van je lichtstraal tijdens het inspoelen. Is de witte streep door de donkere negatieven een kras in de emulsie of een niet belicht deel? De kras is dun en scherp. Een niet belicht deel zou vage randen moeten hebben.

G.
    Nu de negatiefjes droog zijn kan ik wat beter kijken.
    (ging wel vlug na een scheutje oude drysonal, de correcte werkwijze voor dit product ken ik echter niet)

Betere beschrijving:
    - in de transparante frames zie ik één a twee keer een rond vlekje, net zoals een sproet die helemaal zwart is. Maar dit zou ook een sterke lichtbron kunnen zijn wat het detailverlies in de schaduwen (transparant op neg) zou kunnen verklaren. Zou wel raar zijn aangezien ik meestal matrixmeting met diafragmavoorkeuze gebruik (met soms een correctiefactor) Of bij speciale gevallen centrumgerichte (géén spot) meting

- De donkere negatieven: de streep hierdoor is niet helemaal transparant, er zit een grijze, differentiële, waas op. Naar buiten toe wordt het donker gebied ook weer lichter en dan krijg je zoiets zoals een golfeffect, dus donkere 'golfjes' die niet sterk afgelijnd zijn. De randen van de verschillende frames kan je nog waarnemen. Ik denk dat ik vele van deze foto's wel snachts heb genomen.
    Dat is het zowat denk ik.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik denk dat ik vele van deze foto's wel snachts heb genomen.
    Dat verklaart volgens mij een heleboel. Voor nachtfotografie gaan de normale belichtingsregels niet op. Vaak moet je minutenlang belichten om iets op je negatieven te krijgen.

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Dat verklaart volgens mij een heleboel. Voor nachtfotografie gaan de normale belichtingsregels niet op. Vaak moet je minutenlang belichten om iets op je negatieven te krijgen.

G.
    voor meer info omtrent nachtopnamen
    zie
    http://www.wolfgangmothes.de/

en de hier bijhorende tekst
    Attached Files

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Zorgt de matrixmeting dan niet voor een juiste belichting in zo'n omstandigheden?
    En wat als sommige van de foto's overdag en andere 'snachts genomen zijn? Ik heb namelijk nog een TMAX 400 liggen die ingesteld is op 1600 en zou hier liefst nog bruikbare negatieven uitkrijgen.... met hc-110. Hoe doe ik dit best? (of dan toch minstens de 'dag'-fotos)

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin