Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,550   Posts: 1,544,816   Online: 1017

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 11 to 20 of 66
    mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Jed,

Gebruik je uberhaupt wel Rodinal, of gebruik je alleen geen rotatie ontwikkeling.
    Dat komt niet duidelijk uit je verhaal.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Agfa de bedenker van rodinal, maakte een ontwikkeltankje, de rodinax 35U. De aard van deze tank, voor kleinbeeld, was dat er continu geroteerd diende te worden.
    Wat schetst onze verbazing dat Rodinal voor dit tankje als universele ontwikkelaar werd aanbevolen ! Voornamelijk 1+75 en 1+100
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Leuk tankje ook trouwens: http://www.urmonas.net/manuals/rondi...ndinax35u.html
    Een handmatige daylight processor.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Jed,

Gebruik je uberhaupt wel Rodinal, of gebruik je alleen geen rotatie ontwikkeling.
    Dat komt niet duidelijk uit je verhaal.
    Rodinal is een van de oudste recepturen, die veel getest is. Bovendien zijn van Rodinal de nodige varianten, Zie http://unblinkingeye.com/Articles/Rodinal/rodinal.html
    Ik heb Rodinal getest en ook wel gebruikt voor 4x5 " . Er zijn echter meer oude recepturen, die op pyrocatechol of pyrogallol zijn gebaseerd. Deze zijn echter favoriet voor het grootformaat. Ik prefereer die boven Rodinal. Mede de mogelijkheid om gestainde negatieven te krijgen is een extra plus. Echter Pyrogallol en pyrocatechol zijn makkelijk te oxideren endaarom niet geschikt voor rotatieontwikkeling. Dat is de hoofdreden dat ik geen rotatie-ontwikkeling toepas.
    Ik gebruik de Rodinal niet omdat ik het een ' slechte' ontwikkelaar zou vinden. Ik gebruik de andere ontwikkelaars omdat ik ze beter vind en meer mogelijkheden bieden voor grootformaat en middenformaat. Zo heb ik de afgelopen maanden weer een nieuwe pyrogallol variant ontwikkeld, met als eigenschap dat ik veeel printvarianten kan maken door beinvloeding van de licht-schaduwwerking.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Agfa de bedenker van rodinal, maakte een ontwikkeltankje, de rodinax 35U. De aard van deze tank, voor kleinbeeld, was dat er continu geroteerd diende te worden.
    Wat schetst onze verbazing dat Rodinal voor dit tankje als universele ontwikkelaar werd aanbevolen ! Voornamelijk 1+75 en 1+100
    Agfa was de producent van Rodinal. Dus allicht dat Agfa Rodinal adviseert . In het Agfa hanboek (door Andresen) kun je een uitgebreide verhandeling over Rodinal zien. Daar wordt Rodinal alleen voor schaalverwerking aanbevolen. Een onafhankelijke bron is van Hans Windisch (1960) en die raadt de Rapid ontwikkelaars (metol-hydrochinon, glycine, Rodinal, amidol etc.) voor kleinbeeld af.

Maar goed we hebben ook nog met moderne films te maken en daar is uitgebreid mee getest. De resultaten zijn gepubliceerd ( zie hierboven in deze thread) en mijn resultaten bevestigen deze bevinding.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Leuk tankje ook trouwens: http://www.urmonas.net/manuals/rondi...ndinax35u.html
    Een handmatige daylight processor.
    De standaard ontwikkelaar voor de Rodinax tank was atomal. Alleen voor de heel snelle films werd wel eens rodinal toegepast.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Een andere thread over rodinal:
    http://www.apug.org/forums/forum37/7...-contrast.html

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Volgens Agfa rotatie ontwikkeling van HP5+ in rodinal 1 + 25; 7 min bij 20 graden. Belichten op 320 asa. Minimale rotatie snelheid 30 RPM. Grotere verdunning niet aangeraden.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Volgens Agfa rotatie ontwikkeling van HP5+ in rodinal 1 + 25; 7 min bij 20 graden. Belichten op 320 asa. Minimale rotatie snelheid 30 RPM. Grotere verdunning niet aangeraden.
    Ik weet niet uit welke bron deze informatie komt. Ik kan hier ook niet vaststellen of het om 35 mm gaat, want daar draait het om. En ik weet ook niet of het hier om snel-ontwikkeling gaat. Vermoedelijk wel, want HP5+ op 35 mm en Rodinal 1:25 lijkt mij toch op ' het kan niet anders' te duiden.
    In mijn laboratorium hadden wij o.a. een foto-afdeling en daar hadden wij de Rondimax tank. Daar ging meestal atomal in, maar voor snel werk en snelle films gebruikten we wel eens rodinal. De draaiing was niet continu maar wel tamelijk snel achter elkaar. Dit was nodig in verband met de constructie van de tank. Veel moois waren de beelden niet, maar het ging om de snelheid.
    Later werd overgestapt op de Paterson tank. Daar werd eenmaal per minuut gekiept en gaf veel betere resultaten. Maar het nadeel van de tank was dat je hem in het donker moest laden, dus het snelle van de rondimax was er niet meer.

Agfa heeft de Rodinal formulering later gewijzigd, maar de naam is gebleven. Dat geeft ook de nodige verwarring. Een echte Rodinal moet je zelf aanmaken.

Je

Shooter
    4x5 Format
    Ik weet niet uit welke bron deze informatie komt.
    - Dat is ook niet zo belangrijk dat jij dat weet. Immers jij doet helemaal geen rotatie ontwikkeling en gebruikt ook geen Rodinal
    - De OP stelt niet de vraag of hij Rodinal zal gebruiken, maar wil een beginpunt hoe deze bij rotatie ontwikkeling te gebruiken

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin