Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,709   Posts: 1,482,886   Online: 1046

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 21 to 30 of 66

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    - Dat is ook niet zo belangrijk dat jij dat weet. Immers jij doet helemaal geen rotatie ontwikkeling en gebruikt ook geen Rodinal
    - De OP stelt niet de vraag of hij Rodinal zal gebruiken, maar wil een beginpunt hoe deze bij rotatie ontwikkeling te gebruiken
    Prive werk ik nioch met rotatieontwikkeling, noch met Rodinal. Maar in de foto-afdeling van mijn labortatorium waren beide aanwezig.

De OP vraagt of Rodinal, rotatie-ontwikkeling en HP5+ een goed startpunt is. Omdat dit al eerder in een thread aan de orde is geweest kan het nuttig zijn Harry (HKA) te citeren:
    05-09-2006, 10:14 AM
    "Dank voor alle input. Ik heb het Engelse forum ook nog nagelezen en ik denk dat ik met Ilford + Rodinal + Jobo drum aan de slag ga. Een vragen nog:
    1) Ik zie de veel de combinatie FP4 + Rodinal. Is HP5 minder geschikt om met Rodinal te verwerken?
    2) Rodinal is toch van Agfa nietwaar? Is er enig zicht op toekomst van Rodinal?
    3) Heeft er toevallig nog iemand een Jobo drum (geschikt voor vlakfilm) in de aanbieding?
    Rodinal in rotatie ontwikkeling is een regelrechte ramp. Deze combinatie staat garant voor totaal dichtlopen van de highlights. Je kan dan testen tot je een ons weegt maar je krijgt NIET het resultaat wat je wilt. Kan ik je uit ervaring zeker NIET aanbevelen. FP4+ of HP5+ in combinatie met ID11 1+1 in rotatie gaat prima."

Dus als een ' regelrechte ramp' het doel is, neem Rodinal. Ik ben het met de aanbevelingen van Harry eens. ID11 of D76 doen het in rotatie. Ga je naar andere ontwikkelaars, dan moet je uitzoeken of rotatie kan. Maar nog afgezien of het kan of niet. Wat is er tegen tankontwikkeling voor zwart-wit? De film-ontwikkelaars zijn hier op afgestemd. De ontwikkelstoffen zijn nu eenmaal makkelijk te oxideren en controle over de agitatie is essentiel in het ontwikkelproces.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De OP vraagt of Rodinal, rotatie-ontwikkeling en HP5+ een goed startpunt is. Omdat dit al eerder in een thread aan de orde is geweest kan het nuttig zijn Harry (HKA) te citeren:
    Dat het toen niet ging zoals het moest gaan kwam doordat ik van iemand geleerd had om de film behoorlijk over te belichten. Kennelijk was het sopje waarin deze de films ontwikkelde te snel uitgeput om de hoge lichten echt pijn te doen. Rodinal strafte me voor deze zonde.
    Dat zei ik overigens ook al in mijn vorige bijdrage...

Trouwens leuke tankjes die Rodinax. Ik heb een exemplaar voor 120 spoel. 40 Jaar geleden ben ik daarmee begonnen met Promicrol en Rodinal als mijn ontwikkelaartjes.!!

Het blijkt een goed startpunt te zijn mits je goed belicht en de juiste verdunning aanhoudt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Dat het toen niet ging zoals het moest gaan kwam doordat ik van iemand geleerd had om de film behoorlijk over te belichten. Kennelijk was het sopje waarin deze de films ontwikkelde te snel uitgeput om de hoge lichten echt pijn te doen. Rodinal strafte me voor deze zonde.
    Dat zei ik overigens ook al in mijn vorige bijdrage...

Trouwens leuke tankjes die Rodinax. Ik heb een exemplaar voor 120 spoel. 40 Jaar geleden ben ik daarmee begonnen met Promicrol en Rodinal als mijn ontwikkelaartjes.!!

Het blijkt een goed startpunt te zijn mits je goed belicht en de juiste verdunning aanhoudt.
    Harry, ik meen me te herinneren dat we dit al destijds hebben besproken, maar toch interessant hier te melden.
    Jouw waarneming dat de hoge lichten dichtslaan is een effect van de continue rotatie. Wat jij nog niet zo had gezien, is dat de schaduw-doortekening ook verdwijnt. Bill Troop beschrijft dat in het ' Film developing cookbook' p.34.
    Omdat niet ieder het boek heeft en het toch maar een paar zinnen zijn, citeer ik Bill:
    ' Many photographers like to develop film with contnuous agitation in a Jobo rotary processor. Unfortunately, continuous agitation interferes with the formation of sharpness-enhancing edge effects. Because continuous agitation exaggerates highlight development at the expense of shadow development it also results in lower speed and a shorter tonal range.'

Dit is wat jij ervaren hebt. Je verliest je tonal range, vooral in de highlights and schaduwen. Noem het maar het tegengestelde van wat je bij een nivellerende ontwikkelaar ziet. Je kunt nu wel wat gaan schaven met je belichting, maar het blijft knoeien. Het effect is algemeen, maar bij Rodinal uitgesproken omdat deze ontwikkelaar heel sterk leunt op de edge-effecten. Deze edge-effecten kun je controleren met de agitatie en verdunningsgraad.

Er is heel wat gepubliceerd over de problemen bij rotatie-ontwikkeling. Steve Anchell heeft er een hoofdstuk aan gewijd: ' Trouble in the woodpile' The darkroom cookbook, 3rd ed p.62' Steve geeft aan dat als je je maar bij metol-hydrochinon of phenidon-Hydrochinon houdt, dan vallen de problemen mee; ook in overeenstemming met jouw ervaring.
    En er is een tijdschrift ' The Journal of rotary processing' waarin problemen met rotary processing worden behandeld. Er is ook een bundel verschenen met 15 jaar verzamelde problemen met rotary processing en is uitgegeven door Jobo.

O ja, dat rondinax tankje was een leuk ding. Volgens mij hadden we een 35 mm tank. Je kon je Leica er bij daglicht vullen. Dat was nou een echte daglichttank. In de foto-afdeling van mijn lab werd het voor reportage gebruikt. De negatieven waren in de kortste keren klaar. En vervolgens werden de drukken nog nat verwerkt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het zou verboden moeten worden ! Rotatie ontwikkelen én rodinal. In het bijzonder de combinatie. Als je toch nog zo eigenwijs bent om te zondigen, moeten wij het resultaat onherroepelijk bestempelen als inferieure snelle reportage troep. Wees gewaarschuwd !
    Het is al veel te ver gekomen dat iemand het waagt om te vragen hoe hij zijn nieuw verkregen Jobo zou kunnen gebruiken. Het enige zinvolle wat daar mee gedaan kan worden is subiet in de prullenbak er mee. (Dan wel mijn prullenbak graag.)
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het zou verboden moeten worden ! Rotatie ontwikkelen én rodinal. In het bijzonder de combinatie. Als je toch nog zo eigenwijs bent om te zondigen, moeten wij het resultaat onherroepelijk bestempelen als inferieure snelle reportage troep. Wees gewaarschuwd !
    Het is al veel te ver gekomen dat iemand het waagt om te vragen hoe hij zijn nieuw verkregen Jobo zou kunnen gebruiken. Het enige zinvolle wat daar mee gedaan kan worden is subiet in de prullenbak er mee. (Dan wel mijn prullenbak graag.)
    Er is niets mis met rotatie-ontwikkelen en met Rodinal. Rotatie-ontwikkelen is voor kleur uitstekend. Rodinal is een prachtige ontwikkelaar, die via de agitatiemethode en verdunning in gewenste richtingen kan worden gestuurd. En, als je naast de Jobo een tankje van een paar tientjes hebt, ben je helemaal binnen. Zo kun je in een Paterson tank wel vier 35 mm films tegelijk ontwikkelen. En je hebt de keus uit vele ontwikkelaars en ontwikkelprocedures. En de Jobo is voor de kleur. Gewoon differentiatie van methoden. Geen prullenbak-scenario.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Jed,

Jed volgens mij weet je niet waar je het over hebt.
    Als je het zelf niet gebruikt moet je er ook niet over oordelen.

Ik doe niks anders dan rotatie ontwikkelen in zwartwit, 8x11mm, 35mm , 120, 4x5" en 8x10" weinig problemen ermee zelfs niet met rodinal.

Mike.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Hier nog iemand die al jaren lang met volle tevredenheid zijn zwartwitfilm ontwikkeld met een rotatie machine.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    En nog iemand hier met vergelijkbare ervaringen - typisch weer zo'n uitspraak van Jed die haaks staat op de persoonlijke ervaring van een groot aantal gebruikers.
    In eerste instantie Rodinal 1+50 gebruikt met APX100 - door de grotere verdunning en het uitputten van de Rodinal lukte dat redelijk. Maar de APX hield helaas op en toen ben ik overgegaan op HP5+ met 1+2 XTOL. Ik hou daarbij de tijden aan van de 1+1 verdunningen voor gewone tankjes en dat bevalt uitstekend. Wel zorgen dat je voldoende ontwikkelvloeistof gebruikt: minstens 100 ml per 4x5 film is voldoende.
    Last edited by Huub; 05-17-2011 at 02:34 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    En nog iemand hier met vergelijkbare ervaringen - typisch weer zo'n uitspraak van Jed die haaks staat op de persoonlijke ervaring van een groot aantal gebruikers.
    In eerste instantie Rodinal 1+50 gebruikt met APX100 - door de grotere verdunning en het uitputten van de Rodinal lukte dat redelijk. Maar de APX hield helaas op en toen ben ik overgegaan op HP5+ met 1+2 XTOL. Ik hou daarbij de tijden aan van de 1+1 verdunningen voor gewone tankjes en dat bevalt uitstekend. Wel zorgen dat je voldoende ontwikkelvloeistof gebruikt: minstens 100 ml per 4x5 film is voldoende.
    Huub, de OP heeft een vraag gesteld m.b.t. 35 mm en niet 4x5". Daarbij kan ik mij voorstellen dat bij grotere verdunning het verschil met gewone tankontwikkeling bij Rodinal minder wordt. Een andere gebruikelijke aanpassing, die wordt gebruikt is het verminderen van de ontwikkeltijd. Harry, schijnt de belichting te hebben aangepast. Dat XTOL de problemen van Rodinal bij continue ontwikkeling niet vertoond ligt in de werking van XTOL. Die is min of meer vergelijkbaar met die van ID11/ D76..

Jed

Shooter
    4x5 Format

Agitatie

Agitatie is een van de belangrijke onderdelen in het ontwikkelproces. Het is bepalend voor de korrelopbouw en beeldopbouw. Bill Troop wijdt er in zijn darkroom cookbook een hoofdstuk aan. De agitatie kan varieren tussen contnu en standontwikkeling. Dus mogelijkheden genoeg. Binnen de beeldopbouw speelt het kanteffect (edge-effect) een grote rol en is vooral bij 35 mm onontbeerlijk.

Als je de werking van een ontwikkelaar op grond van zijn samenstelling kunt voorspellen, kun je het effect op de beeldkwaliteit in grote lijn voorzien, maar het uiteindelijk resultaat weet je slechts door te testen. In de foto-afdeling van mijn lab werden deze tests uitgevoerd en konden daar ook met rotatie uitgevoerd worden. Rodinal was een van de recepturen, die zo getest is. Maar er waren vele verschillende recepturen, en zo krijg je inzicht in de werking ervan.

Het resultaat van deze tests is dat je weet wat het effect van agitatie op de beeldkwaliteit is. En Bill Troop vat het resultaat in een paar zinnen samen. De resultaten van Harry bevestigen dit. Bill Troop noch ik beweren dat je geen beeld krijgt. Het is maar wat je er van verwacht. Ik wil niemand van zijn Jobo afhelpen, maar controleer wel of je geen kwaliteit weggooit. Als je een opname twee maal neemt en de ene in de Jobo en de andere in een tank bij standaardgegevens ontwikkelt, dan weet je het. En als er geen standaardgegevens voor de agitatie zijn, Bill Troop heeft in zijn boek aanwijzingen gegeven. De testopname moet wel met zorg worden gekozen. Het onderwerp moet een 7,5 stop (normale) omvang hebben met een doortekening in de hoge lichten en schaduwen hebben. Als de contnue agitatie op de beeldkwaliteit inwerkt zie je dat het eerst in een vermindering van de doortekening in de hoge lichten en het verdwijnen van de doortekening in de schaduwen. Bij mij eigen testopnamen zorg ik ook voor dat er verschillende texturen, zoals hout, steen etc in voorkomen. Als je met Rodinal gaat testen moet je ook speciaal op de schaduwen letten. De ontwikkelstof para-aminophenol heeft een heel laag sluierniveau.

PS. Het vergelijken van de negatieven bij 4x5" doe ik met een loupe op de lichtbak. Het zegt mij meer dan een druk te maken en is eenvoudiger.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 05-18-2011 at 02:28 AM. Click to view previous post history.

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin