Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,541   Posts: 1,544,370   Online: 1064

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 31 to 40 of 66

Shooter
    4x5 Format
    Jammer dat het hier niet mogelijk is om ervaringen met rotatie techniek voor zwartwitwerk met elkaar te delen. Zonder dat er, om de andere bijdrage, iemand met geheel geen relevante ervaring betreffende het onderwerp, het nodig vind te zeggen dat het niets is, en we zo fout bezig zijn.
    Alle bijdragen waarin iemand concrete praktijk gegevens deelt met anderen, worden van de zelfde kritiek voorzien dat je het zo niet moet doen. Het leid er ook toe dat apug deelnemers gaan afhaken en andere wegen zoeken om ervaringen met anderen te delen.
    Er is grote kans dat er iemand is die meeleest op dit draadje en hele relevante informatie heeft over het ontwikkelen van HP5 kleinbeeld in de rodinal en een jobo. Maar die ziet de bui al hangen en laat niets van zich weten. Een gemiste kans voor de vraagsteller. Slecht voor apug.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jammer dat het hier niet mogelijk is om ervaringen met rotatie techniek voor zwartwitwerk met elkaar te delen. Zonder dat er, om de andere bijdrage, iemand met geheel geen relevante ervaring betreffende het onderwerp, het nodig vind te zeggen dat het niets is, en we zo fout bezig zijn.
    Alle bijdragen waarin iemand concrete praktijk gegevens deelt met anderen, worden van de zelfde kritiek voorzien dat je het zo niet moet doen. Het leid er ook toe dat apug deelnemers gaan afhaken en andere wegen zoeken om ervaringen met anderen te delen.
    Er is grote kans dat er iemand is die meeleest op dit draadje en hele relevante informatie heeft over het ontwikkelen van HP5 kleinbeeld in de rodinal en een jobo. Maar die ziet de bui al hangen en laat niets van zich weten. Een gemiste kans voor de vraagsteller. Slecht voor apug.
    Net als Bill Troop, Steve Anchell geef ik waarschuwingen voor contu agiteren. We geven geen kritiek. Verder laat ik weten dat we voor Rodinal vergelijkende tests hebben uitgevoerd (op mijn laboratorium). Mijn ervaringen zij n op deze tests gebaseerd, maar dat heb ik boven al geschreven.
    Als er iemand is met tegengestelde testresultaten, dan zullen we de tests opnieuw moeten belijken.
    Ik heb Bill Troop en Steve Anchell aangehaald als autoriteiten op dit gebied en velen van ons hebben hun publikaties.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Tja daar kon je op wachten
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    De OP van deze thread heeft advies gevraagd over een onderwerp dat eerder aan de orde is geweest. Harry heeft in deze eerdere thread het gebruik van Rodinal en rotatie-ontwikkeling afgeraden (om het woord kritiek te vermijden). We hadden de OP natuurlijk direct naar deze thread kunnen verwijzen, dan waren we snel klaar geweest. Nu krijgen we een discussie, die zo denk ik, zijn waarde heeft. Zo heeft Harry gezegd dat een verandering in de belichting verbetering zou hebben gebracht. Het zou interessant zijn om daar het nadere over te weten. Ik vermoed dat er minder is belicht; maar hoe kan dat zonder verlies in de schaduwen?

Jed

Shooter
    4x5 Format
    .

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben ook nog eens op internet gaan kijken, wat daar over Rodinal en rotatieontwikkelen wordt gezegd. Laat ik daar juist een bijdrage vinden van Robert (Fotohuis):
    http://www.flickr.com/groups/rodinal...7626349846139/

Ook Robert raadt rodinal in rotatie af en geeft ook aan waarom.Verder zouden bepaalde Jobo-apparaten volgens hem ongeschikt zijn voor vlakfilm, maar dat staat nog buiten deze thread. Dus opgepast met het lezen van deze bijdrage!

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    --Mike

Shooter
    4x5 Format

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De Zo heeft Harry gezegd dat een verandering in de belichting verbetering zou hebben gebracht. Het zou interessant zijn om daar het nadere over te weten. Ik vermoed dat er minder is belicht; maar hoe kan dat zonder verlies in de schaduwen?
    Als je een beetje laboratorium gehad zou hebben had je dat waarschijnlijk al lang zelf ontdekt!
    Inderdaad, juist belicht en met rotatie ontwikkeling (Jobo) met de juiste mengverhouding van de Rodinal en de juiste tijd, zoals aangegeven, ontwikkeld.
    Times are changing.
    En de rest is history...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Als je een beetje laboratorium gehad zou hebben had je dat waarschijnlijk al lang zelf ontdekt!
    Inderdaad, juist belicht en met rotatie ontwikkeling (Jobo) met de juiste mengverhouding van de Rodinal en de juiste tijd, zoals aangegeven, ontwikkeld.
    Times are changing.
    En de rest is history...
    Harry, kun jij jouw ontwikkelgegevens met de Jobo ( welk type?) en op welke EV waarde is belicht op HP5+ opgeven, dan maak ik een duplicaat-testopname en vergelijk ik de Jobo resultaten met de tankontwikkeling resultaten. Ik zal op 4x5" werken, omdat jij dat ook hebt gedaan. Bovendien heb ik nog wat HP5+ op 4x5"; dat wordt dan ook weer mooi gebruikt. Zoals Robert Vonk in zijn bijdrage aangaf zal er een verschil in acutance zijn; en dat is de reden dat hij rotatie-ontwikkeling met Rodinal afraadt. Omdat de OP op 35 mm werkt zal ik het dan ook vergelijken bij flinke vergroting, want de acutance is bij 35 mm voor de beeldkwaliteit van groot belang.

Jed

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin