Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,953   Posts: 1,522,753   Online: 989

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 66
    mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Zo is het maar net Harry.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Zie hier de mening van Ansel Adams. Hierop heb ik het boek van AA, ' The negative' weer eens terhand genomen en het hoofdstuk over agitatie gelezen; ik kan het ieder aanbevelen.
    http://photo.net/bboard/q-and-a-fetc...&msg_id=000Kwk
    Effects of using Rodinal in a rotary processor
    John Hicks -- , Dec 22, 1998; 07:52 p.m.
    You'll lose all edge/adjacency effects that you'd ordinary get from Rodinal diluted 1:50+; those effects depend on local developer exhaustion. Plus you'd also lose an compensating effects.

Scott Eaton , Dec 23, 1998; 09:42 a.m.
    >>You'll lose all edge/adjacency effects that you'd ordinary get from Rodinal diluted 1:50+;<<

Yeah!!!

Constant rotary agitation + Conventional B/W films = Evil . See Ansel Adam's book on "The Negative" to explain why. I processed tons of B/W fim in a commercial lab for fine-art customers, but I brought my own film home and processed it small tank - that should tell you something.

Rodinal 1:50, small tank, 30-45 seconds between inversions, wow! This is one of the best, oldest, yet least known developers out there. Some of the negs I've made made with lowly Tri-X and Rodinal can't be touched by modern films and developers.

1:25 gives grain like basketballs

//scott

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 05-20-2011 at 03:07 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Zoals reeds gezegd het zou verboden moeten worden !
    Maar ja mensen doen het toch hé, eigenwijs als ze zijn. Het zal wel iets te maken hebben met het plezier wat ze met de resultaten hebben. En zolang ze vermijden dat ze afgezeikt worden zal dat plezier wel blijven. De meesten zijn ook verstandig genoeg om de plekken te vermijden waar ze binnen bereik van de straal komen. Daar zijn anderen dan weer verbaast over ???

Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Maar ja mensen doen het toch hé, eigenwijs als ze zijn. Het zal wel iets te maken hebben met het plezier wat ze met de resultaten hebben. En zolang ze vermijden dat ze afgezeikt worden zal dat plezier wel blijven. De meesten zijn ook verstandig genoeg om de plekken te vermijden waar ze binnen bereik van de straal komen. Daar zijn anderen dan weer verbaast over ???

Ieder moet doen waar hij plezier in heeft. Maar als een OP advies vraagt over het gebruik van Rodinal om 35 mm HP5+ in rotatie te ontwikkelen, dan vind ik dat de OP volledig geinformeerd moet worden. Als Ansel Adams e.a. rotatieontwikkeling afkeuren, dan scheur je het boek ' The Negative' toch niet meteen aan flarden. Wie weet kiest de OP voor een andere ontwikkelaar. Robert Vonk heeft een aantal suggesties gedaan, die zouden werken bij rotatie-ontwikkeling.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Volledig informeren ben ik een absoluut voorstander van.
    Om even dit draadje samen te vatten.

Mike
    Theo
    Harry
    Gary
    Huub
    Hebben allemaal zelf ervaring met het rotatie ontwikkelen van zwart-wit, en zijn van mening dat het goede resultaten oplevert.

Jed
    Geen eigen ervaring en beroept zich op secondaire bronnen. Is van mening dat rotatie processors alleen geschikt zijn voor kleur ontwikkeling.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb geprobeerd om van dit draadje eens een informatief overzicht over te houden zonder allerlei misinformatie waardoor de OP een helder beeld krijgt van de mogelijkheden op zijn vraag hoe rotatie zich verhoudt in combinatie met Rodinal.
    Daarbij heb ik, het lijkt een draconische oplossing maar probeer het eens uit zou ik zeggen, Jed op de Ignore List gezet.
    Het resultaat is dat je gaat filteren en daarmee zie je dat de duidelijkheid samen met de oplossingsgerichte bijdragen door de anderen toeneemt en dat tenslotte rotatie in combinatie met Rodinal niet meteen bij het oud vuil gezet hoeft te worden.
    Dat ondanks dat andere grootheden, die dik betaald werden door EK, anders beweren. Maar die leefden dan ook in de vorige eeuw of zelfs nog een eeuw daarvoor.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Volledig informeren ben ik een absoluut voorstander van.
    Om even dit draadje samen te vatten.

Mike
    Theo
    Harry
    Gary
    Huub
    Hebben allemaal zelf ervaring met het rotatie ontwikkelen van zwart-wit, en zijn van mening dat het goede resultaten oplevert.

Jed
    Geen eigen ervaring en beroept zich op secondaire bronnen. Is van mening dat rotatie processors alleen geschikt zijn voor kleur ontwikkeling.
    Gary, waar heb jij de informatie vandaan, dat ik geen informatie heb over Rodinal en een rotatie-processor. Dit is bij mij getest op het fotolab en vergeleken met tank-ontwikkeling. Het resultaat heb ik vermeld en wordt onderschreven in een rij referenties( dus geen secondaire bronnen) die ik heb gegeven.
    Van de bovengenoemde rotatiegrbruikers weet ik slechts van een (Harry) dat Rodinal een resultaat gaf dat overeenkwam met andere slechte ervaringen. Later zou daar verbetering in gekomen zijn. Maar een vergelijkende test moet nog worden uitgevoerd. Ik wacht op de gegevens van Harry.

Ik beweer niet dat je geen zwart-wit in rotatie zou kunnen ontwikkelen. Ontwikkelaars met andere eigenschappen dan Rodinal kunnen best acceptabele resultaten opleveren. Robert heeft een aantal van deze ontwikkelaars opgegeven.
    Ik laat mij niet over rotatie-ontwikkeling uit, anders dan dat de keuze van de ontwikkelaar beperkingen heft. De laatste 20 jaar gebruik ik uitsluitend compenserende ontwikkelaars, gebaseerd op pyrogallol of catechol. Deze ontwikkelaars zijn bijvoorbeeld ook uitgesloten voor rotatie-ontwikkeling.
    De Rodinal op basis van para-aminophenol is ook compenserend, maar is beter tegen oxidatie bestand dan pyrogallol en catechol. De bijzondere beeldkwaliteit van Rodinal komt o.a. door het compenserende karakter. En het compenserende karakter wordt door de agitatie bepaald.
    De compenserende ontwikkelaars op basis van pyrogallol, catechol en para-aminophenol zijn allen uit ca 1890 en hebben veel gemeen. Zeker als we het over de compenserende eigenschappen hebben.
    Mijn voorkeur voor pyrogallol en catechol ontwikkelaars is dat ze bovendien ' tanning' (looiend) en staining zijn. Waarbij de staining bijzondere mogelijkheden biedt bij het printen op gegradeerd dan wel VC papier. En de tanning zorgt voor hoge beeld-stabiliteit.
    Voor al die mogelijkheden ben je aangewezen op tank-ontwikkeling. Maar als iemand beeldmatig tevreden is met een stevige superadditieve ontwikkelaar, dan kun je rotatie-ontwikkeling overwegen. Maar wat het voordeel is ten opzichte van een tank is mij niet duidelijk. Ook een tank kun je mechanisch agiteren met een schudmachine. Dus moe hoef je niet te worden en de motoren van de schudmachines zijn erg degelijk in vergelijk met de Jobo-motoren.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Prive werk ik nioch met rotatieontwikkeling, noch met Rodinal. Maar in de foto-afdeling van mijn labortatorium waren beide aanwezig.
    De laatste 20 jaar gebruik ik uitsluitend compenserende ontwikkelaars, gebaseerd op pyrogallol of catechol. Deze ontwikkelaars zijn bijvoorbeeld ook uitgesloten voor rotatie-ontwikkeling.
    Jed
    => geen eigen ervaring met rotatie ontwikkel methodes en rodinal

Ik wacht op de gegevens van Harry.
    => dan kun je lang wachten. Harry ziet jou post niet. Hij heeft je op de Ignore list gezet.

Ik beweer niet dat je geen zwart-wit in rotatie zou kunnen ontwikkelen.
    Dat had ik anders begrepen namelijk ;

Rotatie-ontwikkelen is voor kleur uitstekend. ...... En de Jobo is voor de kleur. Gewoon differentiatie van methoden.
    Jed
    referenties = secondaire bronnen

Hierbij wil ik het laten en het advies van Harry en Mike opvolgen en de Ignore knop gebruiken

Shooter
    35mm

GARY,
    Voor een goed begrip, valt Houten in de straal?
    Zo ja, dan wordt mij het e.e.a. duidelijk.
    Theo

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Volgens mij is het Bilthoven Theo.

Mike
    --Mike

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin