Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,171   Online: 709

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567
Results 61 to 66 of 66

Shooter
    35mm
    Hallo Benny,
    Om misverstanden te voorkomen en discussies met mede Apuggers weer
    nieuw leven in te blazen ik heb niet BEWEERD dat kiepen de enige juiste
    juiste methode is. Het is net als bij fietsen je hebt race-fietsen en
    Moutain-bykes en met beide kom vooruit mits je in de juiste richting trapt.
    Theo

Shooter
    35mm
    hka,

Ilford kan wel niet gek zijn, maar ik belicht liever op 200 ISO. Dit is een persoonlijke keuze. De ontwikkeling wordt hier op aangepast.

En wie zegt op afstand dat ik niet goed belicht?

Ik ben wel met je eens, dat na een aantal meerdere pogingen je nog niks kan zeggen over het resultaat in het algemeen. Misschien is Rodinal bijvoorbeeld geen goede rotatie ontwikkelaar en bijvoorbeeld AM74 wel; ik noem maar wat.

Echter, waarom zou ik mijn zwart/wit techniek aan gaan passen, terwijl kiepen mij meestal zeer goed beviel. Ik heb het nu eens gedaan om te kijken wat er gebeurd.

Theo,

Ik weet wel dat jij niet beweerd dat kiepen de enige juiste methode is, dat beweer ik ook niet, maar kiepen is mij in het verleden bij zwart/wit bijna altijd prima bevallen, dus waarom zou ik mijn gehele workflow weer gaan af staan ijken.

Kortom: Ik zeg dus niet dat rotatie ontwikkeling niet lukt bij zwart/wit, maar ik blijf liever bij het vertrouwde. Alleen was ik wel een beetje benieuwd...

Benny

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Op het doosje staat 400 ISO??? Ilford is niet gék!!
    En HP5+ is nou net dé film die vaak geen gevoeligheidsverlies geeft.
    Ik zei het al eerder, juist belichten is van groot belang.
    En één poging zegt nog niets. Je systeem intesten neemt wat meer tijd en vraagt het nodige geduld.
    De 200 belichting lijkt mij correct. De ISO waarde is een waarde uit een ISO norm en is een referentiewaarde. Voor vrijwel alle ontwikkelaars moet je 2x overbelichten om de gehele toonschaal (7,5 stop) te omvatten. Voor HP5+ geldt dat ook. Als je HP5+ op 400 gaat belichten, verlies je in de toonschaal bij de schaduwen.
    Een uitzondering vormen bepaalde films (bijv Adox 100) in een compenserende pyro-ontwikkelaar. Die kun je op de ISO waarde belichten.
    Ik heb een Rolleiflex, en die is al automatisch 1 stop ' onjuist' gecalibreerd ( vanuit de fabriek). Daar wordt al met de overbelichting van 1 stop rekening gehouden.
    Let op: dit geldt voor zwart-wit films. Voor kleur geldt dit niet.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Voor mijn auto raad de fabrikant banden van het type A aan. Maar mijn persoonlijke keuze is het om type B er onder te monteren. Voorts is mijn mening dat de wegligging van mijn auto niet voldoet aan de verwachtingen.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Canon Benny View Post
    Theo,

Ik zal uiteraard gewoon weer gaan kiepen bij zwart/wit.

Jed,

Nu had ik ontwikkeld in een verhouding van 1+50. Normaal gebruik ik meestal bij kiepen 1+25, maar aangezien het een rotatie ontwikkeling was, heb ik voor een wat hogere verdunning gekozen. Misschien is 1+75 of zelfs 1+100 nog wel beter, maar goed dat heb ik niet gedaan.

Uiteraard, is op een vergroting beoordelen altijd beter.

Rodinal, is mijn favoriete ontwikkelaar. De korrel maakt mij niet uit. Ik vind dat vaak mooi. En Rodinal heeft een mooie contourscherpte.

Maar voor mij: volgende keer bij zwart/wit gewoon weer kiepen.

Benny
    Benny, er zijn velen die zweren bij de ' Rodinal-look' . Het is ook heel bijzonder. Ik zou zeker ook nog een verdunning van zeg 1:100 proberen met weinig en 'gentle agitation' . Het is niet alleen de -frequentie, maar ook de manier van agiteren, die de beeldkwaliteit bepaald. En voor de Rodinal is dit van groot belang. [ Ik weet van een student aan de Rietveldacademie, die de agitatie manier maar steeds niet onder de knie kon krijgen; zelfs als de docent naast hem stond om te zien wat hij deed] . Ergens is het agiteren een kunst en daarmee een mooie uitdaging. En denk er eens over na; de manier van agiteren zorgt voor de verversing van de chemicalien en beinvloed daarmee het proces van de korrelopbouw en daarmee de beeldkwaliteit.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Voor mijn auto raad de fabrikant banden van het type A aan. Maar mijn persoonlijke keuze is het om type B er onder te monteren. Voorts is mijn mening dat de wegligging van mijn auto niet voldoet aan de verwachtingen.
    Wat voor auto he jij? En gaat hier om de verwachtingen van jou of van die van de fabrikant?

Jed

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin