Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,211   Posts: 1,531,992   Online: 1136

Page 1 of 7 1234567 LastLast
Results 1 to 10 of 66

Shooter
    35mm

Zwart/wit in een Jobo CPA2

Hoi,

Ik wil graag zwart/wit in een Jobo CPA2 processor gaan ontwikkelen, en heb daar vragen cq gedachten over.

- Aangezien een Jobo CPA2 logisch continue roteert, lijkt het mij dat je de "normale" ontwikkeltijd omlaag moet brengen, aangezien bij kiepen je er ook zeg maar steeds 30 seconden tussen laat, terwijl bij roteren het continue in beweging is. Zou je, zoals ik denk, je huidige kiep tijden aanhouden, dan loopt het contrast volgens mij teveel op. Dus zou ik logischer wijze zeggen: Ontwikkeltijd omlaag met bijvoorbeeld (ruwe schatting!) 15% a 25%.

- Als ontwikkelaar gebruik ik het meeste Rodinal en AM74. Twee totaal verschillende ontwikkelaars. Als ik Rodinal zou gebruiken, bijvoorbeeld in een verhouding van 1+25, dan lijkt mij, ondanks dat ik niet vies van korrel ben, dat de korrel door de continue rotatie behoorlijk extreem kan worden. Dus ik zou denken: De Rodinal meer verdunnen 1+50 of zelfs 1+100 en dan langer ontwikkelen.

- Stopbad lijkt mij gewoon hetzelfde qua tijd, en luistert volgens mij ook niet zo heel nauw.

- Fixeerbad, lijkt mij ook de gewone tijden aanhouden.

- Als film gebruik ik de laatste tijd meestal Ilford HP5+ 400. Deze belicht ik als 200 ISO, dus een stop overbelichting. Bij rotatie ontwikkeling lijkt mij dat nog belangrijker, dan bij de kiep ontwikkeling > in verband met het contrast in bedwang te kunnen houden. Dus lijkt mij: Ook niet bij rotatie ontwikkeling hier vanaf wijken.

Ik denk nu zo maar wat hard op, maar als jullie adviezen hebben, dan brand maar los.

Benny

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik zou gewoon een of meerdere rolletjes gaan testen.
    Komt het er goed uit niks aan doen, anders wat parameters wijzigen.
    Ipv stopbad gebruik ik gewoon water.
    Je kan de omloopsnelheden wijzigen, ik gebruik de 50rpm maar dan in een ATL.

Tot nu toe gebruikte ik altijd XTOL 1:1, maar ik ga ook weer eens rodinal gerbuiken.

Succes

Mike
    --Mike

Shooter
    Multi Format
    AM74 stand F ongeveer 10% verkorten.

Bij Rodinal verlies je de kantscherpte en is daarom niet erg geschikt voor rotatie, afgezien van de korrel die sterk toeneemt.

Wat voor 35mm erg goed gaat is CG-512/RLS bij 24C, een ultra fijn korrel ontwikkelaar.

Verder is de CPA-2 (en dan met lift) een uitgelezen systeem voor C41 en E6. Ook voor grote vergrotingen (40x50cm) werkt het handig met een papierdrum.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    35mm

Hallo Benny,

Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Ik zou gewoon een of meerdere rolletjes gaan testen.
    Komt het er goed uit niks aan doen, anders wat parameters wijzigen.
    Ipv stopbad gebruik ik gewoon water.
    Je kan de omloopsnelheden wijzigen, ik gebruik de 50rpm maar dan in een ATL.

Tot nu toe gebruikte ik altijd XTOL 1:1, maar ik ga ook weer eens rodinal gerbuiken.

Succes

Mike
    In
    Last edited by th. van Kints; 05-13-2011 at 08:15 AM. Click to view previous post history. Reason: foutieve handelingg

Shooter
    35mm

Amaloco AM 74

Hallo Benny,
    Indien mijn geheugen mij niet in steek laat geeft Amaloco zelf aan in
    de gebruiksaanwijzing met hoeveel % tijd je de ontwikkeling dient te
    verkorten bij rotatie ontwikkeling.
    Ik heb alle 10 krantjes van Amaloco en zal gaan zoeken of ik nog
    iets kan vinden.
    Zit voorlopig met een lekkende boiler, een drama hier in huis,
    dus je zal even moeten wachten..

Theo

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Canon Benny View Post
    Hoi,

Ik wil graag zwart/wit in een Jobo CPA2 processor gaan ontwikkelen, en heb daar vragen cq gedachten over.

- Aangezien een Jobo CPA2 logisch continue roteert, lijkt het mij dat je de "normale" ontwikkeltijd omlaag moet brengen, aangezien bij kiepen je er ook zeg maar steeds 30 seconden tussen laat, terwijl bij roteren het continue in beweging is. Zou je, zoals ik denk, je huidige kiep tijden aanhouden, dan loopt het contrast volgens mij teveel op. Dus zou ik logischer wijze zeggen: Ontwikkeltijd omlaag met bijvoorbeeld (ruwe schatting!) 15% a 25%.

- Als ontwikkelaar gebruik ik het meeste Rodinal en AM74. Twee totaal verschillende ontwikkelaars. Als ik Rodinal zou gebruiken, bijvoorbeeld in een verhouding van 1+25, dan lijkt mij, ondanks dat ik niet vies van korrel ben, dat de korrel door de continue rotatie behoorlijk extreem kan worden. Dus ik zou denken: De Rodinal meer verdunnen 1+50 of zelfs 1+100 en dan langer ontwikkelen.

- Stopbad lijkt mij gewoon hetzelfde qua tijd, en luistert volgens mij ook niet zo heel nauw.

- Fixeerbad, lijkt mij ook de gewone tijden aanhouden.

- Als film gebruik ik de laatste tijd meestal Ilford HP5+ 400. Deze belicht ik als 200 ISO, dus een stop overbelichting. Bij rotatie ontwikkeling lijkt mij dat nog belangrijker, dan bij de kiep ontwikkeling > in verband met het contrast in bedwang te kunnen houden. Dus lijkt mij: Ook niet bij rotatie ontwikkeling hier vanaf wijken.

Ik denk nu zo maar wat hard op, maar als jullie adviezen hebben, dan brand maar los.

Benny
    Rodinal kun je op vele manieren toepassen ( zie bijv http://unblinkingeye.com/Articles/Rodinal/rodinal.html). Maar agitatie moet je in het algemeen beperkt houden. Minder dan 10" per minuut. Daarom lijkt mij Rodinal geen echte kandidaat voor rotatieontwikkeling.
    Het AM74 ken ik niet. Misschien is dat wat.
    Bij rotatieontwikkeling met een beperkte hoeveelheid ontwikkelaar is er niet alleen een verschil in agitatie; ook de oxidatie speelt een rol bij de degradatie van de ontwikkelstof en een direct effect op het ontwikkelproces. De vergelijking met tankontwikkeling is geen eenvoudige vergelijking.

Jed

Shooter
    35mm
    Hallo Benny,
    Gelukkig is mijn geheugen nog zo slecht niet.
    In het Aamaloco krantje, welke bekend staat om zijn nauwkeurige gegevens
    verstrekking, lees ik het volgende (de laatste uitgave 2005/2006: bladz. 3 en 5)

AM 74
    JOBOCOLORPRCESSOR

zie pagina 3 kolom 3 en lees van AM 20 AM 74

- In Am 20 kunnen met uitstekende resultaten ook flms
    ontwikkeld worden met de Jobocolorprocessor.
    Wel dienen de aangegeven ontwikkeltijden met 12 - 14 %
    verkort te worden. Stel de mchine af op 19,8 - 2o gr C.
    Gebruik de laagste agitatie of F-stand van de machine.
    Houd U zich vooral aan de vloeistofhoeveelheden die voor
    de rotatiee-ontwikkeling door Jobo op de tank zijn aangegeven.
    Het ontwikelschema luidt: 2 min. tank + film droog voordraaien.
    Ontwikkelaar ingieten en verkorte tijd instellen. De rest van het
    schema kunt U uitvoeren conform het hoofdstuk "filmafwerking".-

Het hoofdstuk filmafwerking beschrijft het stopbad en fixeer proces
    doch dat is volges de gewone normale procedure.

U vraagt, wij draaien,

veel succes,
    Theo

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Rodinal kun je op vele manieren toepassen ( zie bijv http://unblinkingeye.com/Articles/Rodinal/rodinal.html). Maar agitatie moet je in het algemeen beperkt houden. Minder dan 10" per minuut. Daarom lijkt mij Rodinal geen echte kandidaat voor rotatieontwikkeling.
    Het AM74 ken ik niet. Misschien is dat wat.
    Bij rotatieontwikkeling met een beperkte hoeveelheid ontwikkelaar is er niet alleen een verschil in agitatie; ook de oxidatie speelt een rol bij de degradatie van de ontwikkelstof en een direct effect op het ontwikkelproces. De vergelijking met tankontwikkeling is geen eenvoudige vergelijking.

Jed
    Jed,

Hoe vaak is het bij jou voorgekomen dat je met rotatie ontwikkeling en Rodinal niet de gewenste resultaten hebt bereikt.
    Uitgaande van goed belichte negatieven?

Voorzover ik weet is juist rodinal een ontwikkelaar die het minste last heeft van oxidatie.

Mike
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat kon wel eens heel vaak zijn. Als je altijd zwaar overbelicht lopen de hoge lichten vanzelf dicht. Behalve als je afwaswater gebruikt als ontwikkelaar .
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Jed,

Hoe vaak is het bij jou voorgekomen dat je met rotatie ontwikkeling en Rodinal niet de gewenste resultaten hebt bereikt.
    Uitgaande van goed belichte negatieven?

Voorzover ik weet is juist rodinal een ontwikkelaar die het minste last heeft van oxidatie.

Mike
    Mike,
    zo werk ik niet. Ik ken de ontwikkelcondities voor Rodinal. Een van de condities is dat je de agitatie beperkt houdt. Deze conditie wordt in rotatie-ontwikkeling niet bereikt. Ik zal dus voor Rodinal geen rotatie-ontwikkeling kiezen. Ik begin er zelfs niet aan. Dat betekent niet dat je geen negatiefbeeld zult krijgen als je Rodinal in rotatieontwikkeling toepast. Dan wordt de laagste agitatie als benadering gekozen.
    Overigens is dit een punt om hier wat dieper op in te gaan. Agitatie is een van de belangrijke parameters in het ontwikkelproces. De mate van agitaie bepaalt de verversing van de ontwikkelstof bij de film en de kwaliteit van het uiteindelijke beeld op het negatief wordt sterk door die agitatie bepaald. De OP , zo staat mij bij, werkt op 35 mm. In dat geval is de kanteffect van belang voor de kwaliteit ( scherpte-indruk) van het beeld. Dit integenstelling voor grootformaat, waar je het kanteffect beter kunt missen. Dus met de agitatie gaan we hier al verschillende kanten uit voor de verschillende negatiefformaten. Zo verwacht ik voor grotere negatiefformaten met rotatieontwikkeling met Rodinal een beter resultaat dan met 35 mm. Ik zou 35 mm liever in een Paterson tank ontwikkelen als het om Rodinal gaat. En vervolgens vaststellen wat de beste ontwikkelcondities zijn. Overigens, ook met grotere negatiefformaten, zou ik het optimum in een tank vaststellen. Als het optimum zodanig is dat je goede resultaten met rotatie-ontwikkeling kunt verwachten, kun je overschakelen naar rotatie-ontwikkeling als dat om een of andere reden je voorkeur heeft.

Jed

Page 1 of 7 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin