Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,328   Posts: 1,537,040   Online: 1057

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    35mm RF

Vlekken en strepen op het negatief

Ik heb op mijn negatieven de volgende zichtbare dingen ontdekt, toen ik ze aan het inscannen was.

1. Strepen: Duidelijk zichtbaar links boven
    2. Stipjes.: op de bijgaande foto kun je ze ook zien.

Ik vermoed dat 1 ligt aan het afstrijken van de negatieven nadat ze met agepon behandeld zijn. Maar als ik dat niet doe, krijg ik veel ergere strepen van de waterbanen.

Zou (2) kunnen liggen aan de agitatie met de Fixeer? Ik heb al genoeg problemen gehad met fixeer, welke nog niet helemaal over lijken te zijn.

Gebruikte film TMax 100, TMax developer, Amaloco Snelfixeer en agepon
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails BessaRSummar5_032.jpg  

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Persoonlijk heb ik nog nooit een afstrijktang gebruikt, waarom het risico lopen daar je negatieven mee te beschadigen? Ook heb ik zelfs het gebruik van een wetting agent als agepon afgeschaft.

Wat ik dan wel doe: voor mij werkt het, om na het spoelen met gewoon water, de negatieven nog een kwartiertje in gedeminiraliseerd water te weken. Sinds ik dit doe, heb ik zelden of nooit meer kalkvlekken gehad, en wat er zich evt. nog afzet, is of niet zichtbaar, of makkelijk weg te vegen met een doekje (doe ik echt alleen als het niet anders kan). Daarna hang ik de negatieven(-strook) verticaal te drogen in een afsluitbare simpele gangkast. Gaat goed, zelden of nooit stof erop.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, strepen, mits perfect rechtlijnig, kunnen natuurlijk ook scannerartefacten zijn... En stofjes kunnen heel goed op de glasplaat zitten ipv op het negatief. Maak altijd je scanner goed schoon voor gebruik.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by bhonhoff View Post
    Ik heb op mijn negatieven de volgende zichtbare dingen ontdekt, toen ik ze aan het inscannen was.

1. Strepen: Duidelijk zichtbaar links boven
    2. Stipjes.: op de bijgaande foto kun je ze ook zien.

Ik vermoed dat 1 ligt aan het afstrijken van de negatieven nadat ze met agepon behandeld zijn. Maar als ik dat niet doe, krijg ik veel ergere strepen van de waterbanen.

Zou (2) kunnen liggen aan de agitatie met de Fixeer? Ik heb al genoeg problemen gehad met fixeer, welke nog niet helemaal over lijken te zijn.

Gebruikte film TMax 100, TMax developer, Amaloco Snelfixeer en agepon
    Bekijk het negatief eens met een loupe ( bij voorkeur op een lichtbak of zoiets). Als je dan nog strepen en stippen ziet, weet je zeker dat het aan het negatief ligt en dan kunnen we de oorzaak proberen op te sporen. Zit het niet in je negatief, dan moet je het scan-proces onderzoeken.

Jed

Shooter
    35mm RF
    Bedankt voor het antwoord. Ik strijk de negatieven voordat ik ze (inderdaad ook een gangkast) ophang even met mijn (natte) vingers na.
    Ik ben juist agepon op advies van een persfotograaf gaan gebruiken, omdat ik erg veel last had van vlekken. (bleken ook fixeer vlekken te zijn, raakte ik - deels - kwijt door ze nog een keer door verse fixeer te halen/drogen/etc.
    Door rigoreus mijn fixeer flessen schoon te maken en telkens nieuwe fixeer te gebruiken, weet ik dat het niet aan de fixeer aan kan liggen. Ik zal de drogist maar eens lastig gaan vallen voor het water. Gebruik je dat water vaker dan een keer?
    De scanner als oorzaak sluit ik uit, omdat ze zowel in mijn Minolta Dimage Dual III als mijn Minolta Dimage Dual IV scanner op dezelfde plek voorkomen.
    En andere (kleuren) negatieven hebben deze fouten niet. De strepen en vlekken zijn ook niet op vaste plaatsen.

Shooter
    4x5 Format
    Bedankt voor het antwoord. Ik strijk de negatieven voordat ik ze (inderdaad ook een gangkast) ophang even met mijn (natte) vingers na.
    Ik ben juist agepon op advies van een persfotograaf gaan gebruiken, omdat ik erg veel last had van vlekken. (bleken ook fixeer vlekken te zijn, raakte ik - deels - kwijt door ze nog een keer door verse fixeer te halen/drogen/etc.
    Door rigoreus mijn fixeer flessen schoon te maken en telkens nieuwe fixeer te gebruiken, weet ik dat het niet aan de fixeer aan kan liggen. Ik zal de drogist maar eens lastig gaan vallen voor het water. Gebruik je dat water vaker dan een keer?
    De scanner als oorzaak sluit ik uit, omdat ze zowel in mijn Minolta Dimage Dual III als mijn Minolta Dimage Dual IV scanner op dezelfde plek voorkomen.
    En andere (kleuren) negatieven hebben deze fouten niet. De strepen en vlekken zijn ook niet op vaste plaatsen.
    Als de scanner niet de oorzaak is, dan moet de oorzaak in het negatief liggen. Een mogelijke oorzaak kan een fijn kraspatroon op de film zijn. Als je camera niet heel schoon is, kan dat optrden. De ene film krast makkelijker dan de andere.

Jed

Shooter
    35mm RF
    Klopt helemaal, maar het gaat hier niet om een specifieke camera maar verschillende uiteenlopende camera's, zoals een Bessa R, Leica M2, Leica M6, Canon A1, Canon 650. Dus allemaal verschillende toestellen. De strepen lopen ook niet mooi evenwijdig, zoals je dat bij een beschadiging van de filmbaan zou verwachten. Ik ben best wel zorgvuldig op de binnenkant van de camera's.

Mijn volgende films liggen al klaar om te ontwikkelen. We zullen zien of het gedemineraliseerd water helpt. Ik verwacht daar het meeste van. Juist omdat ik de rest al uitgesloten heb.
    Vroeger (30 jaar geleden had ik ook al zo'n moeite om eindelijk alles goed te hebben. Toen was de wisseling van Ultrafin (blauw en rood) naar Promicrol en D76 de uiteindelijke oplossing.)

Shooter
    4x5 Format
    Klopt helemaal, maar het gaat hier niet om een specifieke camera maar verschillende uiteenlopende camera's, zoals een Bessa R, Leica M2, Leica M6, Canon A1, Canon 650. Dus allemaal verschillende toestellen. De strepen lopen ook niet mooi evenwijdig, zoals je dat bij een beschadiging van de filmbaan zou verwachten. Ik ben best wel zorgvuldig op de binnenkant van de camera's.

Mijn volgende films liggen al klaar om te ontwikkelen. We zullen zien of het gedemineraliseerd water helpt. Ik verwacht daar het meeste van. Juist omdat ik de rest al uitgesloten heb.
    Vroeger (30 jaar geleden had ik ook al zo'n moeite om eindelijk alles goed te hebben. Toen was de wisseling van Ultrafin (blauw en rood) naar Promicrol en D76 de uiteindelijke oplossing.)
    Een vreemde zaak. Ik neem aan dat de strepen dus op het negatief ( met een loupe) te zien zijn. Wat me wel opvalt is dat er een horizontaal strepenpatroon en een diagonaal patroon te zien is. Mogelijk dat je tank in een staande trilling komt. Dan kun je ook van dit soort patronen krijgen. Is er misschien iets in de buurt van de tank, die een kleine trilling veroorzaakt?

Jed

Shooter
    35mm
    Ook niet vergeten dat je scanner bij de kleurennegatieven, zelf de "spikkels" en "strepen" vaak softwarematig verwijdert, iets wat bij zwart-wit niet kan.
    Dus die ook eens bekijken met de loup.
    Anders zou ik zeker je manier van ontwikkelen eens grondig onder de loupe nemen

Tom

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Een vreemde zaak. Ik neem aan dat de strepen dus op het negatief ( met een loupe) te zien zijn. Wat me wel opvalt is dat er een horizontaal strepenpatroon en een diagonaal patroon te zien is. Mogelijk dat je tank in een staande trilling komt. Dan kun je ook van dit soort patronen krijgen. Is er misschien iets in de buurt van de tank, die een kleine trilling veroorzaakt?

Jed
    Omdat de gescande en geuploade plaat niet heel erg groot is, durfde ik de zichtbare patronen niet zover te interpreteren, maar ik ben het met je eens, dat deze donkere/lichte lijnpatronen, en met name die diagonale, weinig met krassen veroorzaakt door een afstrijktang te maken lijken te hebben. Die zouden immers als zwarte of donkere lijnen (emulsie doorgekrast) zichtbaar moeten worden.

De lijnpatronen doen mij dan nog eerder aan "newton-ringen" denken veroorzaakt door direct contact tussen scannerglas en negatief, of inderdaad door ongelijkmatige ontwikkeling veroorzaakte patronen zoals jij suggereert. Ik heb dat zelf in deze vorm nog niet gezien, maar ken wel de regelmatige flowpatronen rond de perforatie van 35 mm film die soms kan voorkomen. Dus ik sluit niet uit dat een trillingsbron als een draaiende wasmachine, misschien iets dergelijks kan veroorzaken.
    My website

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin