Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,338   Posts: 1,537,726   Online: 814

Results 1 to 6 of 6
    WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Adox Ortho 25 Echt scherp!!!

Ik heb om te proberen Adox Ortho 25 eens gebruikt. Ik wist niet dat mijn Mamiya zo scherp kon zijn.

Ontwikkeld in Adonal (Rodinal) volgens één van de tijden van
    'the Massive Dev Chart'
    Daar zit wel een addertje onder het gras, zie maar eens naar het tabelletje hieronder:

Adox ORT 25 Rodinal 1+25 25 4 20C
    Adox ORT 25 Rodinal 1+50 25 5 20C
    Adox ORT 25 Rodinal 1+50 25 6 20C
    Adox ORT 25 Rodinal 1+50 25 10 21C

The Massive Dev Chart
    http://www.digitaltruth.com

Ik begrijp niet hoe de 2e, 3e, en 4e tijd allemaal goed kan zijn.
    Zijn de gegevens van Dev Chart betrouwbaar?

Johan.

Shooter
    4x5 Format
    Omdat je niet weet tot welk contrast ontwikkeld wordt heb je behoorlijk weinig aan de gegevens op de dev chart.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Een kwestie van proberen dus.
    Na een eerdere ervaring met dev Chart voor Adox CHS 50 (onderontwikkeld) ben ik uitgegaan van 10 minuten ontwikkelen. Dit was echt hard, maar wel scherp.
    Lekker bij bewolkt mistig weer, maar bij zonneschijn slecht af te drukken resultaten.
    Misschien heeft iemand anders nog iets met Adox ort en Rodinal?

Johan

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    " ... Please use these times as starting points only. ..."

Tweede regel van de user's guide.

Shooter
    35mm
    als ik me niet vergis zijn veel gegevens van de Mas dev chart ingegeven door gebruikers, dus wat voor mij goed is is voor jou te hard of omgekeerd.
    Maar het zijn zeker goeie startpunten waarmee je al afdrukbare beelden gaat krijgen op je negatief. Voor je volgende filmpje kan je dan naar eigen smaak en ervaring aanpassen.

Tom

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by WITZ View Post
    Een kwestie van proberen dus.
    Na een eerdere ervaring met dev Chart voor Adox CHS 50 (onderontwikkeld) ben ik uitgegaan van 10 minuten ontwikkelen. Dit was echt hard, maar wel scherp.
    Lekker bij bewolkt mistig weer, maar bij zonneschijn slecht af te drukken resultaten.
    Misschien heeft iemand anders nog iets met Adox ort en Rodinal?

Johan
    Dit geeft het goed weer. Je hebt het lokale contrast opgevoerd, met als gevolg de scherpteindruk. Bij zonnig weer is dan echter het overall contrast te hoog. Rodinal is een nivellerende ontwikkelaar en heeft een grote marge in het overall contrast. Mar dit is teveel van het goede bij vole zon. Dit kun je aanpassen door de ontwikkelcondities te varieren (kiepfrequntie, wijze van kiepen, zachtjes of fel, en verdunningsfactor), kun je een optimum vinden tussen het lokale contrast en en het overall contrast.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin