Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,042   Posts: 1,560,769   Online: 1098

Results 1 to 5 of 5

Thread: oude rodinal

Shooter
    35mm

oude rodinal

hey gasten,

ik gebruik de laatste tijd mijn oude fles rodinal ( 6 jaar oud) terug. Ik vroeg me af of het niet beter tijd wordt om eens een nieuw flesje te gaan halen. Schijnt wa minder 'ontwikkel-actief te zijn wanneer de ontwikkelaar wat oud is... Ik moet zeggen mijn negatieven zijn over het algemeen goed ontwikkeld en waar ik ze wil hebben qua contrast. Alhoewel dat ik de laatste keer ondervond dat ik al redelijk moest schudden om pit en korrel te krijgen (kleinbeeld) in mijn negatieven dan wanneer ik het vergeleek met ontwikkelde negatieven van vroeger, wanneer de rodinal vers was. Dit alles hier is ontegensprekelijk subjectief maar toch, het speelt...

Nog een ander probleempje: Zou da kunnen dat een patersontankje wa licht doorlaat ad zijkanten via de trechtermodule? Soms begin ik te twijfelen of er licht aan kan. Met kleinbeeld zie ik geen probleem maar wanneer ik 120 ontwikkel twijfel ik toch soms...

allee tot strks

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

rodinal

Dionysos,
    volgens mij is 6 jaar voor een geopende verpakking van rodinal , toch wel iets te lang , dat je verlies aan strekte gaat krijgen daar er lucht in de verpakking komt , gaat niet meer dan normaal zijn dat de ontwikkelaar achteruit gaat gaan.
    Ikzelf verpak al mijn verpakkingen in kleinere verpakkingen en als ik verpakingen heb die ik maar zelden gebruik verpak ik ze in verpakkingen die ik lucht ledig kan trekken en zet ze altijd in een donkere kast en op ongeveer dezelfde temperatuur.
    Voor de lichtinval in een Paterson tank , dit zou ik slecht kunnen geloven , kan volgens mij maar een reden hebben . dat de trechter er niet goed op was bevestigt.
    Mijn tanks zijn zeker 20 jaar oud en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad en toch zeker geen verschil tussen kleinbeld of een ander formaat , want de trechter plaatsen is toch dezelde handeling voor alle film formaten.
    Ludo.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Als er bezinksel in de fles zit, weggooien.
    Voor het geld hoef je het niet te laten. Rond de 10 euro voor een 500ml fles.

Shooter
    4x5 Format
    Orginele rodinal is bijna net zo stabiel als keukenzout en kun je tot in lengte van dagen gebruiken. En als je het niet meer vertrouwt, neem ik het graag van je over.
    Patersontankjes zijn lichtdicht - tenminste na 30 jaar gebuik nog steeds. De enige die licht doorliet, heb ik een keer laten vallen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Als er bezinksel in de fles zit is er dus een verandering in de struktuur. Lijkt mij sterk dat de werking dan nog hetzelfde is...
    Gezien de tijd die je besteed aan het maken van een foto en de ontwikkeling van een rol achteraf lijkt het mij onzinnig om te bezuinigen op 6ml ontwikkelaar door een fles van opa te gebruiken. Maar dat is mijn mening....

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin