Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,774   Posts: 1,516,628   Online: 1100

Results 1 to 3 of 3

Thread: Xtol verdunning

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Xtol verdunning

Een vraag aan de xtol gebruikers onder jullie :
    Gebruiken jullie xtol het liefst "full strength" of verdund 1:1 en waarom
    jullie voorkeur ?

Met dank

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Beste Henk,

Sommigen gebruiken Xtol 'replenished', dwz telkens uit dezelfde fles 1+0 een beetje gebruiken en dat na gebruik deels weer teruggieten, met een kleiner beetje verse 1+0 erbij. Dat is handig voor als je veel films ontwikkelt. Deze 'hergebruikte' ontwikkelaar schijnt daarnaast 'betere' beeldkwaliteit te geven. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Zoek eens op 'Xtol replenished' als je interesse gewekt is.

Zelf gebruik ik 1+1 (niet hergebruiken). Dat is bij kleine filmhoeveelheden economischer dan 1+0, geeft een scherper beeld en biedt langere ontwikkeltijden. Voornamelijk persoonlijke voorkeuren dus. Ik heb ook wel eens 1+0 geprobeerd (13 jaar geleden...) en vond het resultaat toen te wollig, niet scherp genoeg.

Groeten, Sander

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bedankt Sander. Ik heb net 2 125px ontwikkeld in xtol 1:1
    Ziet er zeer goed uit.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin