Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,556   Posts: 1,573,167   Online: 778

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18
    henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hmm, dat van die ether wist ik niet. Kan dit geen kwaad voor de ontwikkelaar zelf ?
    Ik veronderstel dat je dit voor gebruik niet hoeft weg te nemen, of wel ?

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    100
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    weg te nemen, of wel ?
    ?
    Ether is nogal vluchtig, dus bij opening van de fles is de ether ook foetsie. En van 'vermenging' met de ontwikkelaar ? Ben geen chemicus maar lijkt mij van niet. Niet roken(open vuur) lijkt wel gedienstig
    Deze manier van 'afsluiten' komt uit 1973 van een Doka werkplaats-assistent en werkt nu nog.
    vrgr

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ook niet inademen want dan ga je een tijdje onderzeil... of halicuneren over de prachtige negatieven die er aan staan te komen !?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    ?
    Ether is nogal vluchtig, dus bij opening van de fles is de ether ook foetsie. En van 'vermenging' met de ontwikkelaar ? Ben geen chemicus maar lijkt mij van niet. Niet roken(open vuur) lijkt wel gedienstig
    Deze manier van 'afsluiten' komt uit 1973 van een Doka werkplaats-assistent en werkt nu nog.
    vrgr
    De bedoeling van de ether is om de lucht ( zuurstof) van de ontwikkelaar af te houden. Een andere methode, die ik prefereer is om het niveau van de ontwikkelaar in de hals van de fles te krijgen, door opvullen met glazen stuiters.
    Uiteraard is dit allen noodzakelijk bij ontwikkelaars, die degraderen door oxidatie. Zo pas ik dat bij papierontwikkelaars als de Ansco 130 niet toe.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Uiteraard is dit allen noodzakelijk bij ontwikkelaars, die degraderen door oxidatie. Zo pas ik dat bij papierontwikkelaars als de Ansco 130 niet toe.

Jed
    Niet??

Ik ben niet bekend met Ansco 130, maar ik ben er toch vrij zeker van dat alle ontwikkelaars aan de lucht oxideren, dit is immers hun werkingsprincipe om de zilver cationen in de film / het fotopapier überhaupt te kunnen ontwikkelen: Het zilver cation wordt gereduceerd tot metallisch zilver door opname van een electron, dit electron komt vrij bij de oxidatie van de ontwikkelaar. Het is een redox reactie (reductie/oxidatie).

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat ook Ansco 130 aan de lucht oxideert, maar wellicht door de specifieke samenstelling en toevoeging van zuurstofbinders (anti-oxidant), veel langzamer dan een ontwikkelaar als b.v. D76.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Tja, de Xtol is dus al weg Toch nog iets te haastig.
    vwb het bewaren van ontwikkelaar volg ik de methode om enkele druppels ether in de fles of jerrycan te doen en daarna goed afsluiten. Werkt perfect.
    9x12 vlakfilm in een Combiplan verbruikt nogal wat ontwikkelaar.
    Als je rodinal gebruikt 1:50, dan heb je voor een liter 20cc ontwikkelaar nodig.
    Fles bevat 500cc, dus 25 sessies voor 12 euro, is zo'n 50 cent per sessie...
    Kosten negatief zijn denk ik hoger dan ontwikkelaar.

Ether is ook niet gratis. Daarnaast heb je bewaarflessen nodig etc...
    In het verleden had ik kleine bruine flesjes van de apotheek die ik afvulde voor 1 sessie. (hoeveelheid + vullen met (evt. gedestilleerd) water tot de rand.

Pas op dat je niet op het verkeerde bezuinigd en eindigt met waardeloze negatieven. Da's veel duurder!

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    100
    penny wise & pound foolish !
    Wat ik eigenlijk wilde onderzoeken is of je net als bij 'Lomo' camera's creatief gebruik kunt maken van 'fouten' in het materiaal. Maar door het instabiele karakter van chemie zal dit alleen oncontroleerbaar mogelijk zijn en niet herhaalbaar. De queeste gaat voort
    vrgr

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Niet??

Ik ben niet bekend met Ansco 130, maar ik ben er toch vrij zeker van dat alle ontwikkelaars aan de lucht oxideren, dit is immers hun werkingsprincipe om de zilver cationen in de film / het fotopapier überhaupt te kunnen ontwikkelen: Het zilver cation wordt gereduceerd tot metallisch zilver door opname van een electron, dit electron komt vrij bij de oxidatie van de ontwikkelaar. Het is een redox reactie (reductie/oxidatie).

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat ook Ansco 130 aan de lucht oxideert, maar wellicht door de specifieke samenstelling en toevoeging van zuurstofbinders (anti-oxidant), veel langzamer dan een ontwikkelaar als b.v. D76.
    Alle ontwikkelaars zijn instabiel, maar er is een groot verschil in instabiliteit. Zo kun je een amidol ontwikkelaar maar enkele uren gebruiken, terwijl ontwikkelaars met andere ontwikkelstoffen maanden (in de fles) goed blijven. Antioxydanten zullen een rol spelen.
    Hiervoor wordt meestal natriumsulfiet genoemen. Maar, natriumsulfiet heeft nog vele andere eigenschappen in een ontwikkelaar. Dus, daar he je niet zoveel vrijheid.

Een ontwikkelaar, gebaseerd op bijv. pyrogallol oxideert snel, en is daarom in rotatie-ontwikkeling niet bruikbaar. Andere ontwikkelstoffen zijn wel stabiel genoeg.

Een instabiele ontwikkelstof heeft verder als voordeel dat hij snel inactief is en een lage milieubelasting geeft. Afgewerkte chemie met stabiele ontwikkelstoffen moeten bij het chemisch afval.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 07-29-2011 at 10:56 AM. Click to view previous post history.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin