Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,914   Posts: 1,584,710   Online: 791

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    80

overjarige chemie

Wat te doen met 'oude' ontwikkellaar ? D-76 3.8 L verpakking, exp. in 2005, Microdol-X geen datum maar batch nr. 312-791 en 902-726, XTol 5 L. verpakking zonder datum.
    Alles is altijd droog en koel opgeslagen.
    Weggooien kan altijd nog, maar hoe 'test' je zoiets ?

vrgr

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Oplossen zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft.
    Uit deze stockoplossing een klein beetje ontwikkelaar aanzetten, dus een gebruiksoplossing maken.
    Knip vervolgens een stukje onbelichte film van een paar centimeter af en doop dit in de oplossing van 20˚C. Als dit na ca. 1 à 1½ minuut niet geheel zwart is kun je het dumpen en anders is de kans dat het bruikbaar is groot.
    Voor alle zekerheid dan even een gehele film er in ontwikkelen en een printje maken.
    harry

Release, the best you can do...

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    80
    bedankt HKA, ik zal het eens uitproberen. 't Is nu toch echt doka weer

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Wat te doen met 'oude' ontwikkellaar ? D-76 3.8 L verpakking, exp. in 2005, Microdol-X geen datum maar batch nr. 312-791 en 902-726, XTol 5 L. verpakking zonder datum.
    Alles is altijd droog en koel opgeslagen.
    Weggooien kan altijd nog, maar hoe 'test' je zoiets ?

vrgr
    In het algemeen zijn de commerciele ontwikkelaars stabiel. Maar wil je zeker zijn, moet je testen, zoals Harry ook aangeeft. Je moet er echter wel voor zorgen, dat je testnegatief ook hoge lichten en diepe schaduwen laat zien. Vergelijking met verse ontwikkelaar is ook een methode. Maar wees dan niet verbaasd als de oude ontwikkelaar beter is dan de nieuwe.

Jed

Shooter
    Med. Format Pan
    Pas geleden heb ik nog enkele 1-liter verpakkingen Microdol-X gekocht met vervaldatum 2007-04. De aangezette oplossing (1+3) werkt nog prima en ik zie geen verschil. Jammer dat deze ontwikkelaar niet meer door Kodak wordt gemaakt.

lford Perceptol zou volgens de literatuur 100% gelijkwaardig moeten zijn. Heeft iemand ervaring?

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    80
    Nu, de Xtol A inhoud was geelachtig-bruin met harde klonten ! Dus dat hebben we maar doorgespoeld. De D76 is helder en is aangemaakt in de 3.8 verdunning. Morgen de 2x Microdol X.
    vrgr

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Is het niet handiger om eerst de D76 te gebruiken voor het ontwikkelen van films??
    3,8 Liter als ik het goed begrijp is minstens voor 38 films. Als je daar deze week doorheen bent zou ik de Microdol pas aanzetten.
    Het is zo maar een gedachte...
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De stock oplossing van D76 is vrij goed te bewaren (enkele maanden), mits in een volledig afgevulde en goed gesloten fles bewaard. Ik doe dat geregeld, mijn tempo van fotograferen is te laag om dergelijke hoeveelheden tijdig op te gebruiken.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Nu, de Xtol A inhoud was geelachtig-bruin met harde klonten ! Dus dat hebben we maar doorgespoeld. De D76 is helder en is aangemaakt in de 3.8 verdunning. Morgen de 2x Microdol X.
    vrgr
    Ik heb een paar dagen geleden een nieuw pak xtol opgelost. Zak A geeft inderdaad
    een soort koperkleur met wat meer klontvorming dan zak B. Gewoon blijven roeren
    en de tijd geven tot alles in A is opgelost. Bij het toevoegen van B verdwijnt de koperkleur. Het is dus eigen aan de xtol en het wordt ook zo beschreven door Kodak.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    80
    Tja, de Xtol is dus al weg Toch nog iets te haastig.
    vwb het bewaren van ontwikkelaar volg ik de methode om enkele druppels ether in de fles of jerrycan te doen en daarna goed afsluiten. Werkt perfect.
    9x12 vlakfilm in een Combiplan verbruikt nogal wat ontwikkelaar.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin