Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,729   Posts: 1,515,245   Online: 801

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Amaloco seleniton T60

Ik heb 3 'nieuwe' ongeopende amoloco seleniton T60 (250 ml) gekregen die 5 jaar jong zijn.

Zouden deze nog kunnen gebruikt worden ?

IK zou ze gebruiken voor conservatie. Op het busje staat 1+19 - 1+39 voor
    de verdunning voor conservering.

Als ik 1+30 gebruik zit ik goed, denk ik dan.
    Liefst zou ik geen omkleuring hebben.

Ok denken jullie ?

Met dank

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

T60

Hoi , henk
    Volgens mijn bescheiden mening , zal deze T60 oplossing zeker nog resultaat geven in de door uzelf gegeven verdunning , het belangrijkste is natuurlijk dat de chemicalien op een niet te warme plaats zijn bewaard.
    Maar vergeet niet dat een goede fixeer al heel wat doet in verband de conservatie en natuurlijk een goede spoeling.
    Weet je dat je een lange spoeling kan verkorten door de foto eerst even in gewoon water te spoelen en daarna de print in een tafel zout oplossing te leggen en daarna terug in suiver water , hiermee kan je een spoeling van 20 min. terug brengen tot de 10 min.
    ik persoonlijk heb tot nu toe nooit gebruuik gemaakt van een selenium bad om te conserveren , heb tot nu toe sistan van Agfa gebruikt. Volgens vele oudere boeken beter dan selenium , sistan richt zich echt op het silver om dit te stabilizeren.
    Ludo.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Geen probleem Henk, ik gebruik het spul zelf ook. De verdunning is een persoonlijk zaak, hangt ook van je papier af. Ik ben helemaal happy met 1+19 en een paar minuten, afhankelijk van de mate van uitputting en ouderdom (van de gebruiksoplossing). Groeten, Sander

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ok, bedankt voor de info.

Is het beter om reeds afgewerkte prints (FB) wat te laten weken in water alvorens
    ze in de seleniumoplossing te dompelen, of is dit van geen belang ?

Moet er terug volledig gewassen worden of kan de wastijd wat korter zijn ?

Met dank

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    Ok, bedankt voor de info.

Is het beter om reeds afgewerkte prints (FB) wat te laten weken in water alvorens

Met dank
    Ik heb het seleniumbad nooit toegepast nadat de prints gedroogd zijn. Maar wil je ze later in het seleniumbad doen, dan zou ik zeker in water voorweken. Het spoelen naderhand zou ik normaal doen. Ik zou met een niet belangrijke print testen hoe het uitpakt.

Jed

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post

Na het fixeren eventjes (1 minuut) spoelen, dan in het seleniumbad, vervolgens weer even kort spoelen (5 minuten), dan in een oplossing met natriumsulfiet (hekserij.nl, artikel 32040-0) spoelen (5 min.), vervolgens nog 15-20 minuten spoelen met (eventueel koud) water.

Als je start met een droge, voltooide print, dan inderdaad even inweken met water alvorens in het seleniumbad te doen.

Het natriumsulfiet-bad is een 'trucje' om de wastijd te verkorten. Bijkomend voordeel is dat je na dit bad met kouder water kunt spoelen (vooral 's winters handig).

Overigens, het is niet noodzakelijk om voortdurend 'nieuw' water te gebruiken tijdens het spoelen. Je kunt een print ook prima spoelen in een bak met pompje dat steeds hetzelfde water over de print spoelt. Dan wel een paar keer het water in de bak verversen.

Ieder heeft zo zijn eigen methode. Alles is goed, als het maar werkt .

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by sandermarijn View Post
    Na het fixeren eventjes (1 minuut) spoelen, dan in het seleniumbad, vervolgens weer even kort spoelen (5 minuten), dan in een oplossing met natriumsulfiet (hekserij.nl, artikel 32040-0) spoelen (5 min.), vervolgens nog 15-20 minuten spoelen met (eventueel koud) water.

Als je start met een droge, voltooide print, dan inderdaad even inweken met water alvorens in het seleniumbad te doen.

Het natriumsulfiet-bad is een 'trucje' om de wastijd te verkorten. Bijkomend voordeel is dat je na dit bad met kouder water kunt spoelen (vooral 's winters handig).

Overigens, het is niet noodzakelijk om voortdurend 'nieuw' water te gebruiken tijdens het spoelen. Je kunt een print ook prima spoelen in een bak met pompje dat steeds hetzelfde water over de print spoelt. Dan wel een paar keer het water in de bak verversen.

Ieder heeft zo zijn eigen methode. Alles is goed, als het maar werkt .
    Ik kan mij in deze procedure niet zo vinden. Een minuut spoelen na het fixeren zal voor PE voldoende zijn. Voor bariet lijkt mij dat onvoldoende. Er wordt dan niets uit het papier gehaald. Ik zou minstens 5 minuten spoelen.

Om naderhand te spoelen in natriumsulfiet vind ik onbegrijpelijk. Wordt hier niet natriumsulfiet en natriumcabonaat verwisseld? Om de fixeerresten sneller uit het papier te halen wordt de pH verhoogd en dat gebeurt met natriumcarbonaat (soda) en niet met natriumsulfiet. Mogelijk is hier sprake van een verwisseling.

Jed

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vandaag een 6-tal prints getoned 1+25 3 min.
    Geen omkleuring en geen 'schade', dat ziet er dus goed uit

Shooter
    4x5 Format

Selenium toning

Bij Selenium toning moet je onderscheid maken of je wilt tonen om de kleur te veranderen of dat je wilt tonen om je druk te beschermen voor bepaalde milieu-invloeden.
    Wat de mieuinvloeden betreft, het volgende: het fotografische beeld is een zilverbeeld. En zilver kan worden aangetast door zwavelverbindingen uit de lucht ( denk maar aan het zwart worden van zilveren messen en voirken). Om deze aantasting te vermijden op de foto kun je het zilver van de foto laten reageren met het selenium. De zweavelverbindingen uit de lucht hebben dan geen kans meer.
    Of je de seleniumtoning inzet voor een kleurverandering of voor archivering is je eigen keuze. Hoe je dat moet doen staat in een artkel op de site van fotoimpex.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    adox heeft ook een product adostab welke de print 'stabiel' moet maken.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin