Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,723   Posts: 1,515,010   Online: 1238

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Medium Format
    Images
    2

Paarse gloed Tri-x

Hallo iedereen,

Een week of wat geleden ben ik (weer terug)overgestapt op Kodak tri-x omdat de film die ik normaal gesproken gebruik (APX 400, 120 spoel) niet meer leverbaar was bij de foto winkel.

Nu bevalt de film verder prima, maar na verwerking heeft de film een ie**** paarsige gloed over zich. De chemie die ik gebruik is vers (tmax 1 op 4, Amaloco stop en Amaloco X88 1 op 4). Ik ben met de fixeertijd al naar 6 minuten gegaan ipv de 4 die ik standaard gebruik. Dus ik kan me niet indenken dat het daar in zit. Iemand een idee waar het in kan zitten, of is het standaard gedrag van deze film?

--
    Groeten,

Engelbert
    info@engelbert.org
    www.engelbert.org

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Zit toch echt in je fixeer, stop ze er nog maar een keer in en je zult zien dat ze ophelderen.

Shooter
    Medium Format
    Toch misschien nog notie nemen van een vergelijkend probleem wat vaak optreed bij kristaltechnologie films (Delta, Tmax).
    Inderdaad, als er een waas over blijft zitten duidt dit vaak op onvoldoende fixeren of uitgeputte fixeer.
    De fixeer capaciteit bij kristaltechnologie films is bijna de helft dan bij gebruik van klassieke z/w films.

Een citaat van Ilford Duitsland (over een vraag van Delta 400):

Zum Thema Lila/Rosa stich:

Die Purpurfärbung wird durch Reste von Sensibilisierungsfarbstoffen in der Filmemulsion verursacht. Diese Farbstoffe werden benötigt, um das von Natur aus ausschliesslich für die blauen Lichtanteile empfindliche Halogensilber auch für die grünen und roten Anteile zu sensibilisieren (panchromatische Sensibilisierung). Ein Großteil dieser Farbstoffe wird im alkalischen Entwickler aus der Schicht herausgelöst und dabei farblos. Reste verbleiben in der Schicht und werden im sauren Milieu des Stoppbades stabilisiert. Im Fixierbad und der Wässerung lösen sie sich weiter.
    Diese Farbstoffreste können in der Filmschicht verbleiben, sie beeinflussen weder die Weiterverarbeitung noch die Haltbarkeit negativ.
    Sie können jedoch durch ein leicht alkalisches Nachbad (z.B. Sodabad), das nach kurzem Anwässern eingesetzt wird, sehr leicht vollständig entfernt werden. Eine technische Notwendigkeit dafür besteht allerdings nicht.
    Verlängertes Fixieren, über die empfohlene Zeit hinaus, sollte vermieden werden.

Gruß

Matthias Schneege
    ILFORD Imaging GmbH

Bleibt stehen das die Fixage von neue Technologiefilmen länger sind als die klassische Filmen und die Kapazität des Fixier weiniger ausgenutzt werden kann.

Amaloco geeft op voor X89: 60 kristaltechnologie films (135-36) per liter concentraat X89, 100 (klassieke) z/w films per liter concentraat X89.

Robert

PS. Ik gebruik geen Tri-X dus spreek hierbij niet uit ervaring.
    Overigens, is een Fomapan 400 geen passende vervanging voor je APX400 ?

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Bedankt voor de reacties!! Al met al is langer fixeren en de fixeer sneller verversen dus aan te raden met deze film. Goed citaat overigens want nu begrijp ik ook waar de kleur vandaan komt, weer wat geleerd. Fomapan heb ik nog nooit geprobeerd, maar als Tri-x me niet gaat bevallen ga ik het zeker overwegen.
    --
    Groeten,

Engelbert
    info@engelbert.org
    www.engelbert.org

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin