Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,220   Posts: 1,659,570   Online: 610

Results 1 to 10 of 10
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Resultaten Perceptol & filtertest.

Ik zou graag eens jullie mening willen weten over de negatiefjes op:
    http://users.telenet.be/pbaele/foto/fp4perceptol/

Perceptol zorgt voor een minimale korrel, maar dat kan ik niet echt beoordelen omdat mijn scanner-dpi daarvoor zeker niet hoog genoeg is. (3200dpi?)
    Ik ben in ieder geval al blij dat die perceptol werkt, ook de hc-110 werkt (allemaal 'oude' zaken die ik gekregen had van mijn fotograaf, nu enkel nog Neofin uittesten)

Wat ik wel merk is dat een filter héél wat verschil (kan) maken....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Pieter wat wil je weten?
    Ik denk dat je eerst moet meedelen wat je gedaan hebt, welke fliters, etc.
    Zo te zien heb je een oranje of rood filter gebruikt.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Breunes
    Pieter wat wil je weten?
    Ik denk dat je eerst moet meedelen wat je gedaan hebt, welke fliters, etc.
    Zo te zien heb je een oranje of rood filter gebruikt.
    Ik heb getest met een geelfilter, oranjefilter (2x), roodfilter en groenfilter. Wat ik vooral wou weten is wel resultaat jullie het mooist vinden (bv. filt_ptol008.htm) en of de karakteristieken van deze ontwikkelaar/film combinatie jullie meevallen.

(uit het kleine aantal tests tot nu toe ben ik voorstander van hc-110 ;-)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    De combinatie Perceptol en FP4+ is heel goed, mits belicht rond iso 64.

Als je een poederontwikkelaar aanzet, moet je die eigenlijk nog een dag laten staan, i.v.m. het volledig oplossen , ioniseren en het instellen van de pH van de bufferoplossing.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een geconcentreerde vloeibare ontwikkelaar.
    Een SPUR HRX heeft vergelijkende eigenschappen als de Perceptol. De HRX is er nu in een verder verbeterde versie HRX-2 met een wat hogere verdunning en betere houdbaarheid (ruim 2 jaar).

Hoge scherpte, weinig korrel, maar wel een verlies aan effectieve gevoeligheid van de film.

Ga je de andere kant op en zoek je een push ontwikkelaar, kom je bij Ilford op de Microphen, ook weer een poederontwikkelaar. Zelf gebruik ik hiervoor de SPUR SLD, ook weer een concentraat.

Een semi nivellerende ontwikkelaar heeft van beide eigenschappen wat. Bijvoorbeeld de ID11 van Ilford (of D-76 van Kodak). Een vergelijkbare vloeibare vorm heeft Amaloco, de AM74.
    Meestal haal je met dit soort ontwikkelaars bijna de nominale gevoeligheid van de film, met een acceptabele korrel.

Je plaatjes zijn op zich goed. Op de PC kun je er niet echt veel van zeggen. Met een scherpstelloupe kun je a.h.v. de negatieven prima zien hoe het gesteld staat met de korrel en hoe die zich met een andere ontwikkelcombinatie laat aanzien.

Groetjes,

Robert

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Pieter

Van de bovenste serie gaat mijn voorkeur uit naar foto 4 en 8
    Bij de onderste drie heb ik een voorkeur voor de 3e, maar daarvan is de uitsnede niet hetzelfde als de andere twee. Over het effect van de ontwikkelaar is op een scherm niets te zeggen zoals Robert al zei.

Ben

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Breunes
    Pieter

Van de bovenste serie gaat mijn voorkeur uit naar foto 4 en 8
    Bij de onderste drie heb ik een voorkeur voor de 3e, maar daarvan is de uitsnede niet hetzelfde als de andere twee. Over het effect van de ontwikkelaar is op een scherm niets te zeggen zoals Robert al zei.

Ben
    Onderste drie: ja, ik gebruikte nochthans een statief maar waarschijnlijk stond de compositie me niet aan. (is niet de laatste foto, ze zijn niet volledig op volgorde)
    Jammer dat ik zo niet echt het verschil tussen ontwikkelaars kan bestuderen, dan probeer ik het wel te doen als autodidact ;-)
    Zouden zo'n dingen dan wel te doen zijn als je een uitsnede maakt met een enorm goede (lees: dure bv. nikon) negatiefscanner met een hoge resolutie?

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Bij dit soort testen is het verstandig een grijskaart mee te fotograferen als referentie. kleurfilters hebben geen effect op de grijskaart. Als je alle afdrukken zo afdrukt dat de grijswaarde van de grijskaart in alle afdrukken identiek is kun je het effect van de kleurfilters beter beoordelen. Bij het zien van serie heb ik de indruk dat sommige gewoon donkderder zijn afgedrukt dan de andere en daarmee is het effect van de filters niet te beoordelen. Nog beter is om naast de grijskaart ook een wit en zwart vlak mee te fotograferen om contrast in alle afdrukken identiek te houden belichtingscompensatie voor filter hoeft niet percee perfect te zijn waardoor het ene t.o.v. het andere negatief iets overbelicht of onderbelicht kan zijn. Ook verschillende ontwikkelaars kunnen tot contrast verschillen voeren.

Voor beoordelen van ontwikkelaars en hun effect op korrel kan je ook extreme vergrotingen maken, zo groot dat je de korrel in de afdruk ziet.

Huib

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt voor de nuttige informatie Huib, ik ga dit zeker eens proberen. Je brengt me bovendien op goede ideeën: om ontwikkelaars te testen ga ik bij elk filmpje de eerste foto een testkaart maken met wat gegevens en welke ontwikkelaar ik ga gebruiken. En voor bepaalde filmpjes kan ik dan een serie maken met een kleurenkaart en een afdruk met wit en zwart vlak zoals je zei.

Trouwens, die grijskaarten, hoeveel kost dat zo ongeveer? Ik moet dringend een exemplaar aanschaffen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Perceptol zorgt voor een minimale korrel, maar dat kan ik niet echt beoordelen omdat mijn scanner-dpi daarvoor zeker niet hoog genoeg is. (3200dpi?)
    Een 125 ASA film, goed belicht en in perceptol ontwikkeld ? Het verwondert me niks dat je scanner van 3200 dpi dat niet kan beoordelen.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Is ook niet de bedoeling hé, aangezien ik (bovendien computerliefhebber) analoog werk (en daar ook verder in wil gaan). Misschien binnen 2 jaar een tegen dan sterk afgeprijsde Nikon Coolscan aanschaffen, laat ze maar allemaal digitaal werken

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin