Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,322   Posts: 1,536,909   Online: 1110

Results 1 to 8 of 8
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

welke papierontwikkelaar

Hallo,

Heb hier dringend warmtone papier bariet te verwerken. k' Vind de resultaten iets te 'warm' (nu ontwikkeld in Ilford Multigrade). Welke 'koudtoon' ontwikkelaar raden jullie me aan?

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Het zal erg van het papier afhangen maar zelf vind ik eukobrom een mooie neutraal tot blauwe tint geven.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Med. Format Pan
    Amaloco AM 2003 is eveneens een (hoogwaardige) koudtoonontwikkelaar die voor jouw situatie geschikt is. Of deze gelijkwaardig is aan Eukobrom weet ik niet. Is ook geen ontwikkelaar die je gemakkelijk op de schappen aantreft. Eukobrom is wat mij betreft de top maar wel duur.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ik lees in vroegere reacties dat 2002=Neutol en 3003= Eukobrom. We gaan die 3003/eukobrom eens proberen. Dank voor de reacties.

Shooter
    4x5 Format
    Zelf gebruik ik graag 2002 i.c.m. Ilford WT. Het nadeel is echter dat de toon veranderd namate de ontwikkelaar meer papier heeft gehad. Naar mijn smaak wordt die mooier, iets warmer. Maar daar ben je dus juist niet na op zoek.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Ik lees in vroegere reacties dat 2002=Neutol en 3003= Eukobrom. We gaan die 3003/eukobrom eens proberen. Dank voor de reacties.
    Fred, ik vermoed dat je een commerciel verkrijgbare ontwikkelaar bedoeld. Als dat niet hetgeval is, dan kun je de hoeveelheid Kaliumbromide verminderen. Zelfgebruik ik Ansco 130, en met de tegenwoordoge papieren in niet te oude staat, kun je heel wat varieren op dit gebied.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    je zou ook de adox adotol kunnen proberen.
    Ik vind de (adox) barieten er behoorlijk koud uitkomen.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ondertussen de Eukobrom getest. Het papier (het gaat over wephota polygrade BWB 411 ) komt er uit met een, voor mij, veel mooiere tint. Hier blij. :-)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin