Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,763   Posts: 1,516,198   Online: 1003

View Poll Results: Ik gebruik aan de natte dokatafel:

Voters
11. You may not vote on this poll
  • Gewoon mijn vingers, ontwikkelaar ruikt zo lekker.

1 9.09%
  • Metalen tangen met vlakke uiteinden

7 63.64%
  • Plastieken tangen

2 18.18%
  • Handschoenen, ik kan echt niet tegen chemicaliŽn

1 9.09%
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14

Huidcontact met chemicaliŽn

Ik vraag me af, zo lezend door diverse posts hoe jullie met ontwikkelaar en fixeer omgaan. Gebruik van handschoenen, tangen of gewoon blote handen.
    Hoe doen jullie dat. Zelf gebruik ik tangen ik elk bad, maar je moet wel voorzichtig zijn ivm de kwetsbaarheid van nat papier.

Shooter
    Medium Format
    Ik gebruik altijd tangen. De grote formaten in de drum met handschoenen. Dit laatste ook bij het gebruik van bepaalde toners (Seleen b.v.)

Langdurig contact met de meeste chemie en de huid lijkt me niet verstandig.

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Ja dat is een interessant punt. Ik weet niet hoe het komt, maar de laatste twee keer dat ik een rolletje heb opengebroken heb ik alle twee de keren mijn vinger opengehaald. Dan gebruik ik meestal een handschoen, maar normaal eigenlijk te weinig denk ik. Verder gebruik ik in mijn bakken altijd plastic tangen. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen

Shooter
    Medium Format
    ik een rolletje heb opengebroken heb ik alle twee de keren mijn vinger opengehaald.
    Met een filmpicker voorkom je dit soort problemen. Overigens veel K.B. camera's hebben een instelbare optie om het beginstuk van de film bij het (automatisch) terugspoelen er buiten te laten. Wel zo handig als je zelf ontwikkelt.

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Ja je hebt gelijk en mijn camera heeft die optie ook. De aanloopstrook blijft eruit steken. Deze knip ik dan af en knip de randjes af. Daarna breek ik de casette open. Maar ik zal inderdaad eens zoeken naar zůn picker. Misschien wel veiliger.

Shooter
    Medium Format
    Ik kan je niet helemaal volgen: Als je film er al uitsteekt en na het afronden van de randjes kun je de film gewoon inspoelen op de spiraal. Je trekt dan (in het donker) telkens een stuk film uit de K.B. cassette. Op het einde knip je de film af (schaar) en spoel je het laatste stuk erin.

Een filmpicker heb je nodig om de aanloopstrook uit een K.B. cassette te vissen.

Groetjes,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij moet je in de poll geen radioknoppen gebruiken maar aanvinkhokjes. Want je kunt meerdere methoden gebruiken. Ik gebruik altijd RVS tangen met platte bek en rubbertjes, en speciale antichemische handschoenen voor alles waar ik wat voorzichtiger mee moet zijn (erfenis van een paar maanden uitzendwerk bij Dupont).

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Ik vrees dan inderdaad dat ik het iets omslachtiger doe ja (en waarschijnlijk ook onnodig). Zodra ik de aanloopstrook eraf heb geknipt, rond ik de hoekjes af. Vervolgens breek ik in het donker met mijn vingers het rolletje open en spoel hem daarna pas in. Jij laat het rolletje dus helemaal in tact neem ik aan?

Shooter
    Medium Format
    Inderdaad, bovendien kun je zo een aantal cassettes weer gebruiken voor het vullen met meterfilm.

Robert

Shooter
    35mm
    Ja daar zit wat in inderdaad, heb ik alleen nog nooist gedaan. Maar bedankt

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin