Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,983   Posts: 1,523,902   Online: 1039

Results 1 to 4 of 4
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Schimmel op negatieven/dia's

hallo,

Ik heb een doos met oude negatieven van mijn ouders meegenomen om deze aftedrukken of scannen voor mijn broers en ik. maar ik kwam tot de ondekking dat er schimmenl op zit. Bij Camex in Zaandam zeiden ze dat je ze moet laten weken in water en dan afnemen met een zemendoek, dit werkt gedeeltelijk. maar je kan ze er ook erger mee verpesten heb ik ontdekt. grrr.

wie weet er een oplossing.

Groetjes van DaniŽl

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Heb je een negatiefscanner met digital ice? Dan zou het moeten lukken deze schimmel wat weg te krijgen....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    100% pure alcohol is schimmeldodend.
    Ethanol, Methanol, of IsoPropanol zouden moeten werken (maar eerst op een onbelangrijk hoekje proberen)

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    BacterieŽn eten de emulsie op. Beschadiging zal onvermijdbaar zijn.

Je kunt de negatieven opnieuw spoelen en met een wetting agent met een 1-2% formaline oplossing behandelen.

Let op de veiligheidsvoorschriften bij het gebruik van formaline. Het is gevaarlijk en ongezond om mee te werken.
    Formaline is een oplossing van formaldehyde in water en wordt meestal in een 30% vol. geleverd. 33-66 ml/liter nodig.

Groetjes,

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin