Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,894   Posts: 1,520,881   Online: 1096

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Merlin
    Je kunt seleniumtoner gewoon opgelost kopen, wat ik zeker zou aanraden, want het werken met poeder is zelfs onder gecontroleerde omstandigheden af te raden.
    Ik heb ook alleen maar de Kodak-oplossing gebruikt. Anecdotisch in dit verband is dat ik zo'n flesje heb, dat ik minstens tien jaar geleden heb gekocht en nooit heb gebruikt (overigens om andere redenen dan evt. gevaar voor de gezondheid). In de loop der jaren is die plastic fles enigszins vacuumgetrokken en sinds een jaar zit er een vaste klont in ter grootte van een halve pingpongbal. Is dat puur selenium en moet ik nu het leger bellen on dat af te laten voeren?

De vloeistof (je gebruikt meestal een verdunning) is maar weinig giftig. Door geen handschoenen te gebruiken blijven spatters echter lang op de huid. Alleen door lange blootstelling is er gevaar.
    Dat is duidelijk. Probleem is alleen dat je op internet zoveel tegenstrijdige berichten leest, onlangs ook weer over pyrogallol in ik meen de grootformaatfotogroep. Als niet-chemicus is het dan moeilijk om de verschillende berichten op waarde of waarheidsgehalte te schatten.

Je moet sowieso in de doka ventilatie hebben, absoluut als je met poeders werkt.
    Geldt dat ook voor het oplossen van een zakje id-11 of x-tol?

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De normale zwartwit doka gebruikt geen echt gevaarlijke chemie. Pas als je met allerlei fantasieformules zoals uraniumtoner of kwikversterker gaat werken wordt het echt gevaarlijk. In de gewone doka kom je met ventilatie, rubberen handschoenen en gezond verstand een heel eind.

Sommige stoffen zoals selenium of oude fixeer zijn wel schadelijk voor het milieu. Dus niet zomaar door de gootsteen kiepen. En dan zijn vooral sommige toners weer de boosdoeners.

Verder maakt fixeer gaten in katoen (spijkerbroek, T-shirt), en geven een aantal chemikalien slecht verwijderbare vlekken. Beetje voorzichtig zijn dus en een schort dragen.

Gewone ontwikkelaar, stopbad en fixeer zijn minder giftig dan menige huishoudchemie. Heb je wel eens gekeken wat er allemaal in je shampoo en je tandpasta zit? Pyrogallol is inderdaad giftig. Maar niet meer dan koelvloeistof of terpentine. Die kiep je toch ook niet in je badwater of in je koffie?

Er zijn slechts weinigen die rubberen handschoenen gebruiken voor gewone ontwikkelaar en fixeer. Toch is het verstandig om dat wel te doen. Net als bij WC-eend, autobenzine of afwasmiddel. Want in ontwikkelaar zit hydrochinon en in HC110 zit zelfs antivries. Je moet echter ook niet overdrijven. Je gaat echt niet dood van een druppel benzine op je hand. Maar je bent wel een idioot als je vervolgens niet je handen wast.

Het is nooit verstandig om chemische stoffen in te ademen. Ook niet bij waspoeder of spuitbusverf. Ik meng poederchemie altijd bij een open raam, en hou het open geknipte zakje meteen op zijn kop onder water om poeder in de lucht te voorkomen. En natuurlijk ga ik er niet op 10 cm met mijn neus boven hangen. Chemie inhaleren laat ik over aan mijn klanten

G.

Overigens kun je het beste afgaan op de mening van Jaap (Merlin). Die kan het weten, want hij heeft ervoor geleerd
    Last edited by argentic; 10-26-2004 at 11:39 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    Er zijn slechts weinigen die rubberen handschoenen gebruiken voor gewone ontwikkelaar en fixeer. Toch is het verstandig om dat wel te doen.
    Gilbert, kan ik hiervoor de 'gewone' huishoud-handschoenen aanschaffen(die roze of gele die je ook voor de afwas gebruikt), of is het om één of andere reden verstandiger een ander alternatief te kiezen?!
    Zo ja, welke handschoenen... en waar zijn die te verkrijgen?!

M.v.g.,
    Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Ik heb een paar family packs wegwerphandschoenen staan, 100 stuks per doos en voor een prikje gekocht in den ALDI. Zo ééns per jaar verkopen ze die en dan kan je best een voorraad indoen.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argus
    family packs wegwerphandschoenen
    Zijn dat van die strakke (zeg doktershandschoenen) of losse handschoenen(die vaak bij de bezinepomp hangen)?

Alvast bedankt,
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Beide zijn goede optie's.

Als je met een TAS of CPE o.i.d. werkt is het contact al minimaal zodat je de handschoenen maar af en toe gebruikt met het aanzetten van de chemie.

Bij het afdrukken met een doorloopmachine al bijna helemaal niet meer.

Zoals al opgemerkt, omgang met chemie moet je niet overdrijven maar inderdaad uraniumtoner, kwikversterker, kaliumdichromaat en het aanzetten van seleentoner uit vaste stof en nog meer van dergelijke grappen kan ik niet echt aanbevelen.

Daarnaast verzieken poederontwikkelaars je doka als je die zonder afzuiging tussen je fotopapier en films aanzet. (Nog even afgezien van je gezondheid). De reden dat wij eigenlijk uitsluitend concentraten verkopen die je ook meteen kunt gebruiken. Poederontwikkelaars moet je eigenlijk nog een dag laten staan zodat de buffers optimaal zijn gestabiliseerd.

Robert

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Is dat puur selenium en moet ik nu het leger bellen on dat af te laten voeren?...
    Een seleniumverbinding, die waarschijnlijk niet erg reaktief is, maar wel matig giftig. Dat klinkt als iets dat je bij het klein chemisch-afval moet inleveren...
    Quote Originally Posted by paulmat
    Geldt dat ook voor het oplossen van een zakje id-11 of x-tol?
    Een zakje dat je direct na openmaken voorzichtig in een oplossing doet is niet een probleem. Maar als je langere tijd bezig bent met het afwegen van diverse stoffen in diverse hoeveelheden, dan is afzuiging een goed voorzorgmiddel.

Quote Originally Posted by argentic
    Ik meng poederchemie altijd bij een open raam...
    Dat lijkt me geen goed advies. Poeders waaien weg, afgewogen hoeveelheden zijn niet meer exact. Poeder kan geen kwaad als je het niet in de lucht laat komen. Dat betekent dat je ze voorzichtig moet afwegen, voorzichtig scheppen op bij voorkeur een weegschuitje of schoteltje, wat je van tevoren hebt gewogen. Met het oplosmiddel wat je gebruikt, meestal (gedestilleerd-) water, spoel je dan de stof voorzichtig via een trechtertje in de fles waarin je de oplossing wil maken. Op deze manier weet je zeker dat wat je hebt afgewogen ook daadwerkelijk in je fles komt. Tip: als je een geknakte lucifer tussen de trechter en de hals van de fles hangt, kan de lucht uit de fles die wordt verplaatst door er vloeistof in te doen. Vul het volume aan met de rest van het oplosmiddel tot de gewenste hoeveelheid.

Quote Originally Posted by SoulSurround
    Zijn dat van die strakke (zeg doktershandschoenen) of losse handschoenen(die vaak bij de bezinepomp hangen)?
    Handschoenen hebben alleen zin als ze zuur- en base-bestendig zijn. De meeste huishoudhandschoenen voldoen prima voor ons doel, dunne latex handschoenen voor eenmalig gebruik zijn minder goed, omdat ze niet stevig zijn, je kunt ze makkelijker kapot trekken, met name als ze een maatje te klein zijn. Je hebt ermee geen kans op dat je stoffen overdraagt naar andere bronnen, omdat je de vuile handschoenen weggooit.
    Er zijn ook 'doktershandschoenen' die van binnen gepoederd zijn. Bij veelvuldig gebruik kan je daar overgevoelig van worden, da's geen pretje...

Mijn tip: gebruik katoengevoerde huishoudhandschoenen. Deze hebben veel gebruiksgemak, zijn goedkoop (want voor meermalig gebruik) en zijn sterk. Als je handschoenen gebruikt, zorg dan dat je ze regelmatig wast, bij voorkeur gewoon onder de kraan met wat zeep, terwijl je ze aan hebt. Dit is ter voorkoming van contaminatie van je (vloei)stoffen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Handschoenen hebben alleen zin als ze zuur- en base-bestendig zijn. De meeste huishoudhandschoenen voldoen prima voor ons doel, dunne latex handschoenen voor eenmalig gebruik zijn minder goed, omdat ze niet stevig zijn, je kunt ze makkelijker kapot trekken, met name als ze een maatje te klein zijn. Je hebt ermee geen kans op dat je stoffen overdraagt naar andere bronnen, omdat je de vuile handschoenen weggooit.
    Er zijn ook 'doktershandschoenen' die van binnen gepoederd zijn. Bij veelvuldig gebruik kan je daar overgevoelig van worden, da's geen pretje...

Mijn tip: gebruik katoengevoerde huishoudhandschoenen. Deze hebben veel gebruiksgemak, zijn goedkoop (want voor meermalig gebruik) en zijn sterk. Als je handschoenen gebruikt, zorg dan dat je ze regelmatig wast, bij voorkeur gewoon onder de kraan met wat zeep, terwijl je ze aan hebt. Dit is ter voorkoming van contaminatie van je (vloei)stoffen.
    Dankjewel merlin voor je tips. Jij bent voor zover ik weet de enige hier die een professionele opleiding in dit domein heeft.

Wat de handschoenen betreft, ik heb (blauwe) zuur en base bestendige handschoenen gevonden voor enkele euro's bij de Welkoop/Boerenbond. Vlak naast de handschoenen voor het huishouden, de tuin, en de bouw.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin