Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,705   Posts: 1,482,815   Online: 1010

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Shooter
    35mm
    Images
    1

Bariet afdrukken

Ik wil graag een aantal bariet afdrukken gaan maken van mijn negatieven. Ik heb al e.e.a. aan papier, ontwikkelaar en toner opgezocht, maar wil graag wat advies over welke combinatie mooie resultaten geeft.
    Wie heeft ervaring met bariet afdrukken en welke combinatie papier/onwikkelaar/toner gebruikt?

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Hugo,

wat zijn mooie resultaten? is niet te beantwoorden, kwestie van smaak.

Je hebt in principe de keuze uit: normaal of warmtoonpapier en koudtoon, neutraaltoon en warmtoon papier, eventueel met of zonder toning.

Verder heeft ieder papier/emulsie zijn eigen karakterstiek.

Kwestie van een beetje uitproberen. Soms is het ene onderwerp in warmtoon mooi en een ander motief in een koude beeldtoon.

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Hugo
    Ik wil graag een aantal bariet afdrukken gaan maken van mijn negatieven.
    Uitstekend idee Hugo. Hoewel pe/rc/plastic-papier een goed product is, mist het dat 'beetje extra' van een barietdruk, vaak met 'diepte' aangeduid. Komt bij dat een barietdruk in je handen prettig aanvoelt en een hele mooie eierglans heeft.

Ik heb al e.e.a. aan papier, ontwikkelaar en toner opgezocht, maar wil graag wat advies over welke combinatie mooie resultaten geeft.
    Wie heeft ervaring met bariet afdrukken en welke combinatie papier/onwikkelaar/toner gebruikt?
    Zoals Huib al aangaf, bestaat er niet zoiets als 'de beste combinatie', dat is smaak- en foto-afhankelijk. Maar als ik Bergger VC bariet (neutraal tot warm) in een warmtoonontwikkelaar als Agfa Neutol-WA stop, wordt het mij iets te gortig qua warmte. Neutol-NE (neutraal) is hier beter op zijn plaats. Maar Agfa-bariet 111 in de WA geeft weer een heel prettig beeld, net zoals in de NE!

Naar het schijnt geeft Bergger een scherper beeld dan Agfa, heeft iets met al dan niet ingebouwde ontwikkelaars te maken. Ben dat net aan het testen met het laatste restje Bergger dat ik heb, en ik ben geneigd dat ook te vinden.

Laat de keuze voor papier en ontwikkelaar ook afhangen van de verkrijgbaarheid en de prijs, ik denk niet dat de kwaliteit van de producten van de verschillende fabrikanten elkaar erg veel zal ontlopen. Het is vooral een kwestie van smaak.

O ja, wat toners betreft, houd er rekening mee dat Kodak Rapid Selenium Toner (KRST) een betrekkelijk gevaarlijk goedje is. Ik heb het vroeger gebruikt met oa. Agfa Record-Rapid en daar werkte het wel erg mooi op. Er bestaan minder schadelijke alternatieven van oa. Amaloco en Agfa, hoewel ik die nog niet geprobeerd heb.

Veel barietplezier,
    Paul.

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog geen ervaring met bariet en zoek gewoon een begin. Dat wil zeggen, ik heb een aantal barietpapieren gevonden, een aantal toners en kan natuurlijk gewoon een "blinde" keuze maken. Bevalt het niet, dan gewoon een andere keuze proberen. Logisch.
    Ik heb echter in de Amaloco krant een stukje gevonden waarin staat vermeld dat niet alle barietpapieren omkleuren bij elke toner. En dat is iets wat ik wel wil. Ik zoek een warme combinatie, die omkleurt naar bruin / roodachtig. Vandaar mijn vraag welke combinaties jullie gebruiken, zodat ik een startpunt heb.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    En dat is iets wat ik wel wil. Ik zoek een warme combinatie, die omkleurt naar bruin / roodachtig. Vandaar mijn vraag welke combinaties jullie gebruiken, zodat ik een startpunt heb.
    Elk barietpapier met 'WARMTONE' voldoet aan je eis.
    bv. Forte Polywarmtone in selenium toner geeft een roodbruine tint.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Ok, thanks, ik ga shoppen.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by paulmat
    O ja, wat toners betreft, houd er rekening mee dat Kodak Rapid Selenium Toner (KRST) een betrekkelijk gevaarlijk goedje is. Er bestaan minder schadelijke alternatieven van oa. Amaloco en Agfa, hoewel ik die nog niet geprobeerd heb.
    Je moet KRST niet als borreltje innemen als je een geslaagde bariet afdruk wilt vieren :-). Maar wat is "betrekkelijk gevaarlijk?". De amaloco selenium produkten zijn niet gezonder dan de KRST.

Ansel Adams die heel veel aan allerlei chemicalien blootgesteld is geweest stelde zijn lichaam ter beschikking voor een autopsie juist om dit eens na te gaan. Resultaat: niet of nauwelijks aan te tonen.

Tuurlijk zijn er mensen die een allergie ontwikkelen voor fixeer o.i.d. maar als ik naar de kinderen van vrienden kijk zijn die al allergisch voor etenswaar.....en dat zou toch minder gevaarlijk moeten zijn dan fixeer?

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    O ja, wat toners betreft, houd er rekening mee dat Kodak Rapid Selenium Toner (KRST) een betrekkelijk gevaarlijk goedje is. Ik heb het vroeger gebruikt met oa. Agfa Record-Rapid en daar werkte het wel erg mooi op. Er bestaan minder schadelijke alternatieven van oa. Amaloco en Agfa, hoewel ik die nog niet geprobeerd heb.
    Kodak Rapid Selenium Toner (KRST) en de Amaloco Seleniumtoner is hetzelfde goedje. De Amaloco Maxzwart o.i.d. is een seleniumtoner met een iets andere formule, maar even giftig. Als je met het Agfa alternatief Agfa Sistan bedoelt, dat is inderdaad iets heel anders. Maar dat heeft niet hetzelfde effect op de zwarte beeldpartijen waarvoor Selenium vaak gebruikt wordt.

Overigens is Selenium vooral gevaarlijk in poedervorm. Maar wat je in de doka gebruikt is opgelost in water. Natuurlijk moet je het spul niet drinken, in je ogen krijgen of er langdurig je handen in steken. Maar dat doe je met WC-eend of huishoudbleek toch ook niet? En toch zijn die in (bijna) elk huis te vinden. Dus rubberen handschoenen en gezond boeren verstand gebruiken, dan kan er weinig mis gaan.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Kodak Rapid Selenium Toner (KRST) en de Amaloco Seleniumtoner is hetzelfde goedje. De Amaloco Maxzwart o.i.d. is een seleniumtoner met een iets andere formule, maar even giftig.
    Dank voor de rechtzetting Gilbert, mijn "minder schadelijke alternatieven" had betrekking op Agfa Sistan; de toner van Amaloco ken ik niet uit eigen ervaring.

Als je met het Agfa alternatief Agfa Sistan bedoelt, dat is inderdaad iets heel anders. Maar dat heeft niet hetzelfde effect op de zwarte beeldpartijen waarvoor Selenium vaak gebruikt wordt.
    Ik heb nog nooit Sistan gebruikt, maar wel gelezen dat dit geen of maar heel weinig invloed op de beeldtoon uitoefent en primair bedoeld is om de houdbaarheid van de print te verlengen. Klopt dit?

Overigens is Selenium vooral gevaarlijk in poedervorm. [...] Dus rubberen handschoenen en gezond boeren verstand gebruiken, dan kan er weinig mis gaan.
    En niet roken of drinken of eten tijdens gebruik en de verdunning niet door de gootsteen spoelen. Het is mooi spul dat selenium, maar het werkt toch enigszins op m'n zenuwen om eerlijk te zijn. De waarschuwingen zijn toch van een andere orde dan bij andere fotochemie. Als ik gevaarlijk spul kan vermijden, doe ik dat graag.

Groet, Paul.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gilbert zegt niet voor niets:
    Overigens is Selenium vooral gevaarlijk in poedervorm ... niet drinken, in je ogen krijgen of er langdurig je handen in steken ... Dus rubberen handschoenen en gezond boeren verstand gebruiken, dan kan er weinig mis gaan.
    Je kunt seleniumtoner gewoon opgelost kopen, wat ik zeker zou aanraden, want het werken met poeder is zelfs onder gecontroleerde omstandigheden af te raden. De vloeistof (je gebruikt meestal een verdunning) is maar weinig giftig. Door geen handschoenen te gebruiken blijven spatters echter lang op de huid. Alleen door lange blootstelling is er gevaar. Je moet sowieso in de doka ventilatie hebben, absoluut als je met poeders werkt.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin