Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,814   Posts: 1,581,612   Online: 824

Page 2 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 11 to 20 of 75

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Niet 2x maar 1/2 x iso waarde. anders belicht je op 800 asa.

En je hebt verschillende Rodinal versie's volgens het oeroude recept , of de vernieuwde versie (uit 2004).
    Er zijn meer fabrikanten van "hetzelfde" recept. Adox, Foma, Rollei etc.

Persoonlijk gebruik ik Adolux APH 09, op 8x10 vlakfilm verdunning 1+25 (8 ml Rodinal, 200ml water per negatief).

Mike
    In de fotografie kom je de nodige verwarrende termen tegen. Is een groot diafragma een diafragma met een grote opening of een diafragma met een grote f-waarde?
    Voor de belichting is de 'exposure value, EV' ingevoerd. Deze exposure value wordt proefondervindelijk vastgesteld en hangt af in hoeverre de schaduwpartijen doortekend moeten zijn. Voor een HP5+ (met ISO waarde 400 voor de gevoeligheid) komt dit neer op 200 als de HP5+ in Rodinal ontwikkeld wordt.
    [Voor veel ontwikkelaar-Z-W film combinaties is de EV waarde de helft van de ISO waaarde]

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Degene die met termen gaat gooien zorgt voor verwarring.

Film belichten op EV=200, lijkt me stug.
    EV is een combinatie sluitertijd en diafragma met een daarbij behorende ISO waarde van een film.
    En EV 200 is alleen theoretisch mogelijk.

Nu weer terug naar de thread:
    --Mike

Shooter
    Multi Format
    AM74 geeft met veel combinatie's uitstekende resultaten maar voor K.B. is de combinatie HP5+ en AM74 (net zoals Tri-X 400) niet zo gunstig ivm de korrel die wat groot uitpakt.
    Er zijn hierin betere combinatie's denkbaar.

Over goedkopere films gesproken:
    Efke 25-50-100 (Efke uit Kroatië), Fomapan 100-200-400 (Foma uit Tsjechië), RPX 100-400, Retro 80S-400S (Rollei, meestal Agfa Gevaert type emulsie's, muv. deze RPX-Kentmere (Ilford/Harman) emulsie).

Voor een goede doortekening van de schaduwen kun je een z/w film beter wat ruimer belichten (dus op een lagere iso waarde instellen).

Puur technisch gezien kun je de effectieve iso waarde van een film-ontwikkelaar combinatie intesten mbv. een densitometer waarbij je de hele filmcurve kunt bepalen met alle zaken die daarbij relevant kunnen zijn.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    Medium Format
    Het wordt me weer wat duidelijker, maar ev-waarde heb ik niet gebruikt tot nu toe.

Las net op een bericht van Amaloco uit 2005 dat zij de combinatie van HP5+ met AM74 ontwikkelaar niet aanraden...

In Zeist waar ik woon is niet veel te koop op filmgebied, dus ik ga gewoon 'postorderen'. Vandaar dat ik niet zozeer op beschikbaarheid hoef te letten om een film te kiezen.

Wat zijn nou klassieke film-onwikkelaar combinaties?

Shooter
    Multi Format
    APX 100 met Rodinal 1+50. De combinatie Fomapan 100 (E.I. 80) met Rodinal 1+50 is overigens bijna hetzelfde en ook heel goed.
    Tri-X (400) (E.I. 1000-1250) met Diafine, als je een hoog gevoelige combinatie nodig hebt.
    Acros 100 (E.I. 64) in Rodinal 1+50. Fijne korrel zelfs met Rodinal welke een hoge acutance (scherpte) ontwikkelaar is.
    Efke 25 (E.I. 32) in Beutler (of FX-1) (1+1+10) of Rodinal 1+50. Deze single layer type films houden van een hoge acutance ontwikkelaar.
    Tri-X (400) E.I. 250 in Rodinal 1+50. Geeft een mooie egale geaccentueerde korrel.
    Tri-X (400) E.I. 400 in HC-110 dil B.
    Tmax 100/400 in HC-110 (dil. B of E) of Xtol 1+1
    Delta 100/400 in DD-X of Xtol 1+1.

Voor Xtol (5 ltr.) kun je ook de Fomadon Excel W27 1 ltr. verpakking gebruiken. Zeker wat handiger voor de KB kleine volumes.

Retro 400S (E.I. 250) in HC-110 dil. B
    Retro 80S (E.I. 32-40) in CG-512/RLS (een bijzonder fijne korrel).
    Retro 100 TONAL (E.I. 80) in AM74 1+9. (Orthopan film, net zoals de Efke 25)

Fomapan 200 (E.I. 160) in Xtol 1+1
    Fomapan 200 (E.I. 100) in Rodinal 1+50 (mooie duidelijke korrel)
    Fomapan 200 (E.I. 100) in W665 (een kleine korrel). De film reageert erg mooi op deze Windisch ontwikkelaar.

Mogelijkheden zat die goed uitpakken.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Hoffie View Post
    Het wordt me weer wat duidelijker, maar ev-waarde heb ik niet gebruikt tot nu toe.

Las net op een bericht van Amaloco uit 2005 dat zij de combinatie van HP5+ met AM74 ontwikkelaar niet aanraden...

In Zeist waar ik woon is niet veel te koop op filmgebied, dus ik ga gewoon 'postorderen'. Vandaar dat ik niet zozeer op beschikbaarheid hoef te letten om een film te kiezen.

Waarom Amaloco de AM74 niet voor HP5+ adviseert weet ik niet. Mogelijk is de korrel te groot voor gebruik bij kleinbeeld. Dan zou FP4+ meer in aanmerking komen voor kleinbeeld. Het is trouwens wel zo dat Leica (Leitz) Rodinal adviseert voor Leica. Dan zou AM74 niet compatibel zijn met Rodinal of het is toch weer een andere versie?).

Maar nu nog de zaak met de EV waarde, zonder allerlei sensitometrie erbij te halen. Stel, je hebt een filmrolletje en je belicht op een ISO waarde=400, en je belicht op een waarde van 200, dan wordt het resultaat met de 200 waarde in de regel meer gewaardeerd. Je kunt het gewoon zelf proberen en zien wat jezelf het beste resultaat vindt. Dit is niet alleen voor Rodinal zo, maar voor vele ontwikkelaars. Ik had een Rolleiflex en die was vanuit de fabriek gelijk al een stop anders gecalibreerd. Als je op ISO=400 instelde, werkte de Rolleiflex op 200.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Middel of the road; 100 - 125 iso film zoals FP-4, adox 100, of een andere 100-125 iso film. Maar niet T-max 100, delta 100 en acros 100. Dat ontwikkeld in de D-76. ±10 minuten bij 20 graden. Meer standaard dan dit kan het niet.

Waarom zou je een HP5+ film belichten op ISO 200 als de film verkocht wordt als ISO 400?
    Ik heb ook nooit begrepen waarom je niet zou doen wat de fabrikant opgeeft.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Medium Format
    Wat maakt het werken met T-max, Delta 100 of Fuji Acros dan moeilijker?

Shooter
    4x5 Format
    Niet moeilijker maar minder "middle of the road" . Het zijn film die een moderne emulsie techniek. Zonder heel diep er op in te gaan geeft dit grote voordelen. Scherper, minder korrel, minder zilver gebruik (milieu), lange gelijkmatigere middentonen,enz. Maar het komt met een prijs. Als je iets anders wilt dan wat de fabrikant er heeft "ingebakken" kom je van een koude kermis thuis. Dat leidt bijna altijd tot een dramatische kwaliteit verlies. Bijvoorbeeld overbelichting geeft lelijke uitgebleekte witten. Met andere woorden liever niet op 50 iso belichten als er 100 iso op het doosje staat. Een of ander zelf gemaakt sopje als ontwikkelaar zonder precies te weten wat je doet -> foute boel. Wat dat betreft lijken dit soort films meer op kleuren film. Er is maar één manier waarop het maximum resultaat behaald wordt. Ga je bijvoorbeeld met een nikon F100 schieten. Een camera met een geweldige belichtings automatiek. (Wil je het beter doen met een hand belichtingsmeter ben je jaren verder.) Zal een acros ontwikkeld in x-tol het geweldig doen. Ga je met een leica m4 en een hand belichtingsmeter aan de gang, reken er dan maar op dat er het nodige in de vuilnisbak terecht komt. Dan is FP-4 veel bevredigender.
    Kortom keuzes keuzes keuzes.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Wat maakt het werken met T-max, Delta 100 of Fuji Acros dan moeilijker?
    De emulsies met platte kristallen gebruiken minder zilver (30%). Voor de fabrikanten is dat een economisch voordeel. Maar het heeft zijn prijs. En die prijs betaatlt de fotograaf. De emulsies zijn zeer kritisch in het gebruik. Je moet voor de beeldkwaliteit voelen ( en dat is een persoonlijke zaak). Maar dan volgt een flinke ervaring, toeval en reproduceerbaarheid in het proces. Kortom, niet wat je van de beginner mag verwachten. En de vraag kwam hier van een beginner. Ik heb al eerder naar het boek van Steve Anchell en Bill Troop verwezen, omdat de problemen rond de emulsies met platte kristallen daar uitvoerig worden samengevat. Voor zover de keuze van het soort film.
    Maar het feit dat hier op kleinbeeld wordt gewerkt, vermindert de mogelijkheden. D-76 is de klassieke benadering, maar Kodak heeft die terzijde gezet en Xtol met veel moeite ontwikkeld. Een ontwikkelaar die resultaten gaf, die op Rodinal leken. Inmiddels is de emulsie techniek (sinds 1926) verandert, zodat Rodinal een behoorlijke kandidaat is geworden, en door Leitz geadviseerd wordt voor Leica. Maar, en dat moet ik zeggen; niet op iedere kleinbeeld zit Leitz optiek.
    De vraag van de vraagsteller is voor kleinbeeld niet zo eenvoudig te beantwoorden. Is het Rodinal of mogelijk toch XTOL. De mogelijkheden zijn beperkt.

Jed

Page 2 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin