Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,483   Posts: 1,571,228   Online: 1137

Page 3 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 21 to 30 of 75
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Hoffie View Post
    AM 74 is voor mij geen absolute keuze: voor zover ik heb kunnen lezen is het voor een beginner een goede keuze. Als iemand een beter alternatief heeft, hou ik mij aanbevolen.

Waarom zou je een HP5+ film belichten op ISO 200 als de film verkocht wordt als ISO 400?
    Nou dat is precies wat ik bedoel belicht om te beginnen de HP5 gewoon op 400 ASA zoals op het doosje staat en gebruik gewoon de Amaloco ook volgens de aangegeven instructie en dan komt het goed.
    Met deze combi is niet mis.
    Kortgeleden nog een herintreder hetzelfde geadviseerd en het resultaat was prima .
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Welke fixeer van Amaloco kan ik gebruiken?

Het valt mij wel op dat Amaloco bij de verschillende winkels in Nederland niet zo goed vertegenwoordigd is. De FotoFilmFabriek verkoopt het bijvoorbeeld niet, maar deze zaak heeft de boel als webwinkel wel goed voor elkaar zo te zien, wat bij mij vertrouwen wekt.

Wat zou ik als vervanger van Amaloco producten kunnen gebruiken, Moersch chemie of Adox?

Shooter
    4x5 Format
    Amaloco geeft op zijn website aan dat AM74 en Rodinal compatibel zouden zijn. Op basis van de data op de digital truth site is dat niet het geval. Hier blijkt dat met de AM74 en HP5+ gewoon niet gewerkt kan worden onder een E.I.=400. De ontwikkeltijden worden te kort.
    Ga je nu naar Rodinal, dan is een ruime keus:
    http://www.digitaltruth.com/devchart...nal&mdc=Search
    en dan praat ik nog niet eens van de Rodinal varianten, waar op de digitaltruth site ook het nodige te vinden is .
    Dit sluit ook aan op de recommendaties van Leitz.

Concluderend zou ik zeggen dat Rodinal de betere keus is. Het feit dat er veel meer data voor Rodinal zijn, wijst daar ook op. Amaloco mag dan wel zeggen dat het compatibel met AM74 is, maar dat klopt niet.

Persoonlijk heb ik ervaren dat HP5+ op 200 belicht en ontwikkeld in Rodinal een beeldkwaliteit oplevert die mij het meeste aanspreekt. De data voor deze situatie zijn op digitaltruth te vinden.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-17-2011 at 06:03 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format

Het valt mij wel op dat Amaloco bij de verschillende winkels in Nederland niet zo goed vertegenwoordigd is. De FotoFilmFabriek verkoopt het bijvoorbeeld niet, maar deze zaak heeft de boel als webwinkel wel goed voor elkaar zo te zien, wat bij mij vertrouwen wekt.

Wat zou ik als vervanger van Amaloco producten kunnen gebruiken, Moersch chemie of Adox?
    Maakt absoluut niet uit. Het enige wat van belang is dat je niet meer films probeert te doen dan de aangegeven capaciteit. Houdt een turflijstje bij hoeveel films je met de aangemaakte hoeveelheid gedaan hebt. Bij mij gaat die weg als 70 % van de capaciteit gedaan is.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Je moet gewoon kijken waar je alle chemie en film in 1 keer kan bestellen, dat scheelt in verzendkosten.

Als je recht toe recht aan bezig bent dan maakt het niet uit welke fixeer je gebruikt.
    Vergeet ook geen vloeimiddel (wetting agent) te bestellen, met 1 flesje doe je waarchijnlijk de rest van je leven.
    En stopbad.

En wat Gary aanstipt, hou bij hoeveel films je fixeerd in de hoeveelheid fix. Dat heeft mij in het begin voor veel problemen gezorgd.
    --Mike

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Nog een tip.
    Bestel vooral niet bij "www.dedokawinkel.nl"

Daar is al een hele thread over geschreven, in het apug nl gedeelt.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format

Amaloco heeft de X 55 fixeer. Deze fixeer is gemaakt voor T-grain films. Voor conventionele films is dat wat overdone. Een nadeel van deze fixeer is de slechte houdbaarheid. Vermoedelijk moet de fixeer weg, voordat je de capaciteit hebt gehaald. De vraag is: hoe test je de fixeer X 55 op zijn bruikbaarheid? Als jij minder dan 100 kleinbeeldfilms in 6 maanden schiet, zou ik naar een andere fixeer uitkijken, die niet zo snel oxideert.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Nog een tip.
    Bestel vooral niet bij "www.dedokawinkel.nl"

Daar is al een hele thread over geschreven, in het apug nl gedeelt.
    Dat lijntje had ik inderdaad al gelezen, en de waarschuwing neem ik ter harte.

Maar goed: met AM74 en X55 als chemie moet ik een eind kunnen komen als ik de reacties zo lees.
    Toch zou ik graag nog een alternatief horen waar ook goed mee te beginnen valt. Of maakt het eigenlijk niet zoveel uit?

Btw: dat er nog een markt is voor zoveel merken chemie: Amaloco, Kodak, Ilford, Tetenal, Moersch, Adox, etc.

Shooter
    4x5 Format
    Toch zou ik graag nog een alternatief horen waar ook goed mee te beginnen valt. Of maakt het eigenlijk niet zoveel uit?
    Er zijn erg veel mogelijkheden. Als je iets meer aangeeft wat voor beeld je voor ogen staat kan er veel gerichter antwoordt komen.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Dat lijntje had ik inderdaad al gelezen, en de waarschuwing neem ik ter harte.

Maar goed: met AM74 en X55 als chemie moet ik een eind kunnen komen als ik de reacties zo lees.

Btw: dat er nog een markt is voor zoveel merken chemie: Amaloco, Kodak, Ilford, Tetenal, Moersch, Adox, etc.
    Als je uitgaat van een conventionele film als HP5+, FP4+ of Tri X, dan zou ik starten met Adonal (=Rodinal) als filntwikkelaar. Bij HP5+ of Tri-X belichten op 200, FP4+ op 62 belichten,en ontwikkelen volgens de (Rodinal) gegevens op de internetsite van digitaltruth. Fixeren in Calbe A300.
    Als papierontwikkelaar neem Kodak dektol en voor de fixeer kun je ook Calbe A300 gebruiken.
    Je moet de fixeer voor film en papier wel gescheiden houden.
    Al deze spullen kun je bij fotoimpex (catalogus op internet) verkrijgen. Koop dan ook gelijk wat stopbad.

Jed

Page 3 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin