Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,465   Posts: 1,570,690   Online: 899

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 41 to 50 of 75

Shooter
    Multi Format
    Kan nog net nu Kodak volgens het nieuws bijna failliet is
    Dat zal ongetwijfeld prijstechnische gevolgen hebben voor de Kodak producten (Net zoals Ilford/Harman de afgelopen jaren heeft moeten aanpassen in hoge prijzen).
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Hoffie View Post
    Leuk om te lezen: vandaag van een winkel ook het advies gekregen om met een Kodak Tri-X film en D76 ontwikkelaar te gaan starten.

Kan nog net nu Kodak volgens het nieuws bijna failliet is
    Het faillisement van D 76 is door Haist al een 25 jaar geleden beschreven ( in zijn boek). Dat heeft er bij Kodak toe geleid om een vervanger te ontwikkelen en heet XTOL.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Hm, ja: foolproof is misschien ook niet het goede woord. Een goede basis ontwikkelaar die niet te moeilijk in het gebruik is. Met een film die eveneens daar aan voldoet. Wellicht dat het zo beter omschreven is.

Wat heeft een Ilford 'Professional' film of 'Delta' film voor op een HP4 of HP5+? In kleur was het altijd zo dat de consumentenfilms ´vettere´, meer verzadigde kleuren hadden en dat de professionele lijn films nauwkeuriger, natuurgetrouwer de kleuren weergaven. Geldt zoiets ook bij de Ilford films?
    Onder jouw benadering van 'experimenteren' heb ik het begrip 'grote werkruimte' verstaan. En de combinatie HP5+ laat zich goed pushen en pullen.

Met jouw opmerking over verzadigde en onverzadigde kleuren geef je aan in welke richting je het zoekt. En zoals Gary al opmerkte, dat brengt meer richting in de discussie. Ik begrijp dat jij de voorkeur hebt voor de onverzadigde kleuren, zoals die in de natuur voorkomen. De onverzadiging van de natuurlijke kleuren is het gevolg van het licht. In de zwart-wit fotografie blijft het licht over en de kleur (coloriet) laat je achterwege. Dat kan heel goed want het licht speelt de hoofdrol. Het stuurt ons gevoel aan, bepaalt de ruimte en ruimtelijkheid in de wereld om ons heen. Hetzelfde kun je hebben bij een zwart-wit foto, mits de schaduw-werking van het licht goed wordt weergegeven. En hier komt de technische kneep: hoe geef je fotografisch de licht-schaduw-werking goed weer. Door de juiste keuze van je fotografisch materiaal. En dan zul je het met 35 mm niet ver schoppen. Leitz heeft dit benaderd door wat (dure) mooie objectieven te maken. Maar je komt al snel in de grotere negatiefformaten terecht, Een goede keuze van de objectieven, ontwikkelaars etc. Ben je eenmaal zo ver dat je het licht goed kan weergeven, dan kun je ermee gaan spelen. Van een negatief kun je vele verschillende afdrukken maken om het oog op een 'aangename manier te misleiden'. En, is dat niet het hogere doel van de kunst? Misschien heb jij het woord 'experimenteren' in deze zin bedoeld?

Jed

Shooter
    Medium Format
    Eh ja, maar zo mooi had ik het niet kunnen zeggen.
    In mijn profiel staat nog kleinbeeldformaat maar ik heb de hand weten te leggen op een middenformaat camera en die wil ik gaan gebruiken.

Kun je verschillende merken chemie in combinatie met elkaar gebruiken? Bijvoorbeeld (willekeurig gekozen) ontwikkelaar van Kodak, stopbad van Amaloco, fixeer van Kodak en wetting agent van Ilford of Amaloco?

Ik dacht dat het handig was bij een merk te blijven maar als ik bij webwinkels rondkijk dan heeft de een wel de ontwikkelaar van merk A maar weer niet de fixeer bijvoorbeeld, laat staan de overige 'hulpmiddelen' zoals stopbad of wetting agent.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kun je verschillende merken chemie in combinatie met elkaar gebruiken? Bijvoorbeeld (willekeurig gekozen) ontwikkelaar van Kodak, stopbad van Amaloco, fixeer van Kodak en wetting agent van Ilford of Amaloco?
    Is geen enkel probleem.

Ik dacht dat het handig was bij een merk te blijven maar als ik bij webwinkels rondkijk dan heeft de een wel de ontwikkelaar van merk A maar weer niet de fixeer bijvoorbeeld, laat staan de overige 'hulpmiddelen' zoals stopbad of wetting agent.
    Dat is met het bovenstaande antwoordt opgelost.

Wat wel heel goed is, vooral als je ermee begint om je te houden bij één film en één otwikkelaar. Totdat je met de materie meer ervaring hebt en weet wat je aan het doen bent kun je wat gaan experimenteren.
    Als je niet weet wat je aan het doen bent raak je binnen de kortste keren behoorlijk gefrustreerd als succes uitblijft.
    Mijn advies: laat je niet gek maken en doe wat er op de verpakking staat. Fabrikanten hebben dat niet voor niets bedacht, wat anderen er ook van vinden.

Veel plezier met je MF.
    harry

Release, the best you can do...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Of dan neem je een andere film ;-)
    Adox film
    Adolux aph 09 (is oude rodinal)
    Adostop
    Adofix
    Adoflo

En die webwinkel had je ook al gevonden. (fotofilmfabriek)
    Die verkopen trouwens ook Kodak en tetenal en moersch chemie en ook film.

MIke.
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Eh ja, maar zo mooi had ik het niet kunnen zeggen.
    In mijn profiel staat nog kleinbeeldformaat maar ik heb de hand weten te leggen op een middenformaat camera en die wil ik gaan gebruiken.

Nu jij op MF werkt, verandert het beeld. Bovendien blijkt in welke richting jouw gedachten gaan; werken met licht. Dan kom je terecht in een categorie ontwikkelaars, die stainend werken. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedere stainende ontwikkelaar goed met het licht omgaat. En die ontwikkelaars moet je combineren met een zwak alkalische fixeer. Dus je kunt niet alles zomaar door elkaar gebruiken. Het hangt van de ontwikkelaars af, die je wil gebruiken.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Hier een tweetal voorbeelden van de combinatie Tri-X @800 ISO en LC29.
    Click image for larger version. 

Name:	A21.jpg 
Views:	24 
Size:	202.9 KB 
ID:	41864
    Click image for larger version. 

Name:	A22.jpg 
Views:	24 
Size:	168.7 KB 
ID:	41865

Best regards,
    LCEL

Shooter
    4x5 Format
    Graag wat meer gegevens
    Welk opname formaat.
    Is de scan van een afdruk gemaakt ?
    Een scan van negatief zegt heel weinig over hoe een negatief in de doka zich gedraagt.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Medium Format
    Gary, beide opnamen met kleinbeeldcamera, Olympus OM-2 SP, objectieven, Zuiko 75-150 mm en Zuiko 28 mm.
    Film ontwikkelaar Ilford LC 29, 1 + 19,7,5 minuten, 20 gr. Celsius, agitatie 10 sec per minuut.
    Stopbad Amaloco S10, 1 + 19, 1 minuut, 20 gr. Celsius, agitatie, eerste 30 seconden.
    Fixeer Tetenal Superfix, 1 + 9, 4 minuten, 20 gr. Celsius, agitatie 10 sec per minuut.
    1e Spoeling, water, 10 minuten, 20 gr. Celsius.
    2e Spoeling, gedestilleerd water, 2 minuten, 20 gr. Celsius.
    Drogen aan de lucht, 1 nacht.
    Negatief belicht op Ilford Multigrade 4 papier, 7" X 91/2".
    Papierontwikkelaar Amaloco Varimax 6006, 70 cc, 1+9, 1 minuut, 20 gr. Celsius, in rotatie.
    Stopbad Amaloco S 10, 70 cc, 1 + 19, 45 seconden, 20 gr. Celsius, in rotatie.
    Fixeer Amaloco X 89, 1 + 9, 70 cc, 1,5 minuut, 20 gr. Celsius, in rotatie.
    1e Spoeling, water,120 cc, 1 minuut, 20 gr Celsius, in rotatie.
    2e Spoeling, water, 20 graden, 4 minuten, in eigenbouw papierspoelbak.
    Drogen aan de lucht, 1 nacht.
    Voor grotere afdrukken gebruik ik een grotere drum en nemen de volumes van de oplossingen toe.
    Daarna de afdrukken met een flatbed scanner gescanned.

Best regards,
    LCEL.

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin